اعتیاد الکل آنتونی بوردین

آنتونی بوردین، سرآشپز معروف امریکایی از اعتیاد الکل به خودکشی رسید

گاهی پشت آن لبخندهای نمایشی گران‌قیمت قصه‌های تاریک و غم‌انگیزی پنهان است

    چگونه اعتیاد الکل آنتونی بوردین او را کشت. مجله اعتیاد گزارش می‌دهد.

    شاید پیش خودتان فکر کنید که افراد مشهور یا آنچه امروز به نام سلبریتی می‌شناسیم هیچ رنج و غمی در زندگی ندارند. چرا که شهرت، قدرت و ثروت برایشان هر آنچه در زندگی نیاز است با خود به همراه می‌آورد، و حقیقت این است که به قول آقای فردی مرکوری، راکر بریتانیایی، باید بابتش سپاسگزار بود. و وقتی زندگی این مؤلفه‌ها را داشته باشد حتماً راحت و خوشایند خواهد بود. البته که تا حد زیادی هست، اما تا جایی و از آن لحظه به بعد اگر مراقبش نباشی می‌تواند زندگی را تبدیل به جهنم کند. 

    شهرت و ثروت، دقیقاً همان‌گونه که بیماری اعتیاد کار می‌کند، که مصرف مداوم چیزی، هر چیز اعتیادآوری، بعد از مدتی بیش از اندازه می‌شود و بعد تبدیل به وابستگی می‌شود، و این وابستگی در نقطه‌ای تأثیر اولیه‌ خود را از دست می‌دهد و مخرب می‌شود، عمل می‌کند. و خودش هم بستر اعتیاد را فراهم می‌کند، دقیقاً اعتیاد به مواد و الکل. فرایند پیچیده درهم گره‌خورده‌ای است و ابعاد روان‌شناختی و بیولوژیکی متعدد و در عین حال به‌هم‌پیوسته‌ای دارد. اما تصور عمومی از انسان مشهور و ثروتمند همان تصویر زیبا و لبخندهای چند میلیون دلاری است که ما در تصاویر ثابت و متحرک از آنها می‌بینیم. حال آنکه حقیقت چنین نیست.

    آنتونی بوردین
    آنتونی بوردن، همان سرآشپز و مجری مشهور امریکایی است که یک برنامه‌ی خوراک‌محور معروف داشت و چند سال پیش یک اپیزود جنجالی را در شبکه CNN به ایران اختصاص داده بود. او بعد از سفر به کشورهای زیادی برای برنامه محبوب آشپزی‌اش یک‌جا تصمیم گرفت به زندگی‌اش پایان بخشد، و دلیلش، ناکامی در مبارزه با اعتیاد به الکل بود

    درباره اعتیاد بیشتر بخوانید

    رابطه افسردگی و اعتیاد، کدام‌یک دیگری را ایجاد می‌کند؟

    بهترین روش ترک و درمان اعتیاد


    گاهی پشت آن لبخندهای نمایشی گران‌قیمت قصه‌های تاریک و غم‌انگیزی پنهان است که نتیجه‌اش افسردگی است و اعتیاد و در بعضی موارد هم خودکشی. البته بدیهی است که این درباره تمام افراد مشهور صدق نمی‌کند. بله، تعجب‌برانگیز است که رابین ویلیامز، کمدین محبوب امریکایی، دست به خودکشی بزند. یا جیم کری یک کمدین محبوب دیگر امریکایی از مبارزه‌اش با افسردگی بگوید. این ثابت می‌کند که این بساط شهرت و ثروت یک سویه‌ تاریکی دارد که نمی‌توان نادیده‌اش گرفت، اما نمی‌توان به‌کل هم خط بطلان بر آن کشید. به هر حال، لازمه‌ بعضی مشاغل شهرت است. در دنیای مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی امروز که گویا تبدیل به ملزومات زندگی شده است. بهتر است با آگاهی به هر دو روی سکه نگاه کرد. یا آن‌قدر حواس‌جمع بود که تعادل برقرار شود یا آن‌قدر واقع‌بین که سویه تاریک حقیقی‌اش را دید و پذیرفت.

    مثل خودکشی همین سلبریتی‌ها که داستان مبارزه با افسردگی و اعتیاد بسیاری‌شان گاهی برای بسیاری از مردم جهان الهام‌بخش بوده، گاهی هم بسیار حزن‌انگیز. مثل سرنوشت آنتونی بوردین Anthony Bourdain، همان سرآشپز و مجری مشهور امریکایی که یک برنامه‌ی خوراک‌محور معروف داشت و چند سال پیش یک اپیزود جنجالی را به ایران اختصاص داده بود. او بعد از سفر به کشورهای زیادی برای برنامه محبوب آشپزی‌اش یک‌جا تصمیم گرفت به زندگی‌اش پایان بخشد، و دلیلش، ناکامی در مبارزه با اعتیاد به الکل بود. 

    آنتونی بوردین تبدیل به آدمی شده بود که از آن متنفر بود. زمانی که متوجه این موضوع شد، دیگر از نظر فیزیکی آن‌قدر خسته بود که نمی‌توانست چیزی را درست کند

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    سوء‌ مصرف الکل را بشناسید

    تفاوت بین اضطراب و افسردگی چیست؟


     

    وبسایت «ریدر آنلاین» (RadarOnline) به تازگی دریافته است که بوردین، پیش از آنکه سال 2018 در اتاق هتلی فرانسوی جان خود را بگیرد، هرگز موفق نشد از اعتیادش به الکل بهبود پیدا کند.

    این افشاگری تکان‌دهنده را چارلز لیرهسنِ نویسنده در کتاب زندگینامه‌ غیرمجاز این سرآشپز مشهور فقید، با عنوان «مفلوک در بهشت: زندگی آنتونی بوردن» (Down and Out in Paradise: The Life of Anthony Bourdain) که یازدهم اکتبر در کتابخانه‌ها عرضه شد، نوشته است.

    به گفته لیرهسن، اگرچه بوردین با موفقیت توانست بر اعتیاد خود به مواد مخدر غلبه کند، ستاره شصت و یک ساله برنامه‌ آشپزی «آنتونی بوردین: نقاط ناشناخته» (Anthony Bourdain: Parts Unknown ) تا پایان عمر خود به طور مداوم با اعتیاد به الکل دست و پنجه نرم می‌کرد.

    لیرهسن اخیراً هنگام تبلیغ کتاب جدیدش در این باره گفت: «او تبدیل به آدمی شده بود که از آن متنفر بود. زمانی که متوجه این موضوع شد، دیگر از نظر فیزیکی آن‌قدر خسته بود که نمی‌توانست چیزی را درست کند

    این نویسنده ادامه داد: «او فکر می‌کرد اگر به دنبال آنچه به‌اش می‌گوییم «راه‌حل دائمی برای یک مشکل موقت» باشد، راحت‌تر است. شاید بتوان گفت بهبودی یکی از معدود چیزهایی بود که او نتوانست به دست آورد

    «اگر کاری انجام می‌داد، آن را تمام و کمال انجام می‌داد، چه کتاب‌های مصور در کودکی، چه شیفتگی به ترور جان اف کندی. اما او در راه بهبودی کم آورد. هرگز نتوانست مصرف الکل را کنار بگذارد

    بوردن خود سال 2000 در کتاب خاطراتش با عنوان «آشپزخانه محرمانه» (Kitchen Confidential)، زمانی که آشپزخانه‌هایی را که در طول دهه 1980 به طور منظم در آن کار می‌کرد، درباره اعتیادش به مواد مخدر و الکل این چنین نوشتغرق در مواد مخدر و الکل و همراه با موسیقی راک اند رول دائماً بلند

    بوردن همچنین اعتراف کرد که او و همکارانش به طور منظم مواد مخدر مصرف می‌کردند، از ماری‌جوانا، ال‌اس‌دی و کوکائین گرفته تا کدئین و هروئین.

    اگرچه بوردین اعتیاد خود به هروئین را در دهه 1980 ترک کرد، بسیاری از دوستانش، این‌طور که گزارش‌ها می‌گویند، تا دهه 2000 به مصرف هروئین ادامه دادند.

    اعتیاد آنتونی بوردین
    هرگز نتوانست مصرف الکل را کنار بگذارد

    همان‌طور که ریدرآنلاین  پیش از این گزارش داده بود، این سرآشپز مشهور شصت و یک ساله سرانجام در هشتم ژوئن 2018 پس از درگیری با دوست دختر سابقش، آسیا آرجنتو، خود را در اتاق هتلی در فرانسه حلق‌آویز کرد.

    پیامک‌هایی که بین بوردن و همسر سابقش، اوتاویا بوسیا بوردین، رد و بدل می‌شد نشان می‌‌‌دهد که اعتیاد الکل انتونی بوردین و  نارضایتی او از زندگی‌اش منجر به مرگ خودخواسته‌اش شد.

    در یکی از این پیامک‌ها او نوشته است: «من از طرفدارانم هم متنفرم. از معروف بودن متنفرم. از شغلم متنفرم. من تنها هستم و در بلاتکلیفی دائمی زندگی می‌کنم

    ترجمه مجله اعتیاد: آزاده اتحاد

    The Last, Painful Days of Anthony Bourdain