اعتیاد به دیازپام

با دیازپام و اعتیاد به آن آشنا شوید

دیازپام اغلب در ترکیب با الکل یا داروهای تجویزی دیگر سوء‌مصرف می‌شود

    قرص دیازپام با نام تجاری والیوم valium داروی آرام‌بخش است. اغلب برای درمان اضطراب یا اسپاسم عضلانی استفاده می‌شود. از سویی، دارویی بسیار اعتیادآور است و معمولاً سوء‌مصرف می‌شود.

    درک اعتیاد به دیازپام

    دیازپام diazepam یک بنزودیازپین اعتیادآور است که اثرات طولانی‌تری نسبت به سایر داروهای هم‌رده خود دارد. اگر این دارو به روشی استفاده شود که از سوی پزشک تجویز نشده باشد، اعتیاد به آن می‌تواند به سرعت پیشرفت کند. این اعتیاد به این شکل به وجود می‌آید که با گذشت زمان، عملکرد عادی مغزِ افراد سوء‌مصرف‌کننده والیوم، بدون آن سخت‌تر می‌شود. با این حال، بعضی افراد معتاد به والیوم ممکن است حتی متوجه نباشند که مشکلی دارند.

    مصرف قرص دیازپام به مدت بیش از چهار تا شش هفته، حتی با تجویز پزشک، احتمال معتاد شدن را افزایش می‌دهد.

    یکی از علائم بارز اعتیاد به دیازپام، نیاز به دز بیشتر برای احساس اثرات دارو است. سایر علائم عبارتند از:

    میل شدید به دارو

    انزوا از خانواده و دوستان

    ادامه مصرف با وجود مشکلات ناشی از آن

    از دست دادن علاقه به فعالیت‌هایی که زمانی لذت‌بخش بودند

    نادیده گرفتن تعهدات و مسئولیت‌ها

    هنگامی که تحمل مصرف‌کننده نسبت به اثرات دیازپام یا والیوم افزایش یابد، در صورت قطع مصرف آن ممکن است علائم ترک را نیز تجربه کند. ترک والیوم می‌تواند خطرناک باشد، که این خود، ترک به تنهایی را برای افراد معتاد دشوار می‌کند. علائم ترک شدید است و بسیاری از افراد معتاد دیازپام برای احساس عادیبودن، به این دارو نیاز خواهند داشت.

    امینم، رپر، سال 2011 به مجله رولینگ ستونز گفت: «آن‌قدر قرص مصرف می‌کردم که دیگر حتی آن‌ها را هم نمی‌خوردم تا نشئه شوم. می‌خوردم که احساس عادی‌ بودن کنم. نه اینکه نشئه نمی‌شدم، می‌شدم، ولی باید زیاد مصرف می‌کردم تا به آن نقطه برسم. می‌خواهم بگویم تو یک روز می‌توانستم چهل تا شصت والیوم مصرف کنم

    اعتیاد به دیازپام
    زمانی که فردی بیشتر از مقدار تجویزشده یا بدون نسخه شروع به مصرف دیازپام می‌کند، خطر ابتلا به اعتیاد را افزایش می‌دهد

    والیوم (دیازپام) چیست؟

    دیازپام اغلب برای تسکین اضطراب، اسپاسم عضلانی و تشنج تجویز می‌شود. همچنین برای کاهش علائم ترک الکل هم از آن استفاده می‌شود. دیازپام با کاهش عملکرد بیشفعال مغز برای تسکین استرس و اضطراب شدید عمل می‌کند. این دارو به صورت قرص خوراکی مصرف می‌شود و معمولاً یک تا چهار بار در روز با تجویز پزشک مصرف می‌شود. والیوم یک بنزودیازپین با اثر طولانی‌مدت است. این بدان معناست که نسبت به بنزوهای کوتاه‌مدت مانند هالسیون مدت‌زمان بسیار طولانی‌تری در بدن باقی می‌ماند. به دلیل ماهیت طولانی‌مدت والیوم، مصرف‌کنندگان می‌توانند در روز دزهای کمتری نسبت به بنزودیازپین‌هایی که اثر کوتاه‌مدت دارند مصرف کنند.

    قرص دیازپام باید به طور منظم مصرف شود تا تأثیر داشته باشد. اما زمانی که فردی بیشتر از مقدار تجویزشده یا بدون نسخه شروع به مصرف آن می‌کند، خطر ابتلا به اعتیاد را افزایش می‌دهد.

    اثر بنزوهای دیگر تا چه مدت باقی می‌ماند؟

    برندها

    آتیوان

    لیبریوم

    والیوم

    چقدر طول میکشد اثر کند…..

    سریع

    متوسط

    کند

    مدت اثر

    10-20 ساعت

    10 تا 30 ساعت

    20 تا 100 ساعت

    دلایل اعتیاد به دیازپام 

    دیازپام یا والیوم را اغلب افرادی مصرف می‌کنند که برای مقابله با استرس زندگی روزمره به کمک نیاز دارند. بیشترین احتمال سوءمصرف هم در همین افراد وجود دارد. در حالی که دلایل متعددی برای سوءمصرف دیازپام وجود دارد، بسیاری از کسانی که این دارو را سوء‌مصرف می‌کنند آن را برای نشئگی مصرف نمی‌کنند. اینها این دارو را برای احساس عادی بودن و تسکین استرس و اضطراب مصرف می‌کنند. افراد همچنین والیوم را سوءمصرف می‌کنند چرا که به خواب آنها کمک می‌کند. دیازپام به‌خصوص در دزهای بالاتر احساس آرامش و نشئگی شدید ایجاد می‌کند.

    با دیازپام و اعتیاد به آن آشنا شوید
    دیازپام اغلب در ترکیب با داروهای تجویزی دیگر و الکل سوء‌مصرف می‌شود. از آنجا که این دارو سیستم عصبی مرکزی را ضعیف می‌کند، ترکیب آن با سایر داروهایی که همین اثر را دارند بسیار خطرناک است

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    اعتیاد به مواد مخدر از منظر روان‌شناسی

    مروری بر سوء‌مصرف بنزودیازپین‌

    اپیدمی اعتیاد به قرص‌های مسکن

    سایرا اسمال، معتاد سابق به والیوم، سال 2014 به برنامه رادیویی NPR گفت: «قرص والیوم باعث می‌شود شما احساس کنید که مشکلی ندارید. منظورم این است که خانه ممکن است در حال سوختن باشد و شما فقط یک گوشه بنشینید و بگویید، خب، همه‌چیز روبه‌راه است

    بسیاری از مردم به اشتباه فکر می‌کنند از آنجا که دیازپام قانونی است، باید بی‌خطر و کمتر از مواد مخدر خیابانی مثل هروئین یا کوکائین اعتیادآور باشد. تا حدی به دلیل این باورهای غلط، بسیاری از افراد به طور تصادفی اوردز کرده‌اند.

    بعضی علائم اوردز دیازپام عبارتند از:

    • کبودی لب
    • دوبینی
    • خواب‌آلودگی
    • مشکل در تنفس
    • ضعف
    • حرکت ناهماهنگ اعضای بدن

    ترکیبات دارویی رایج

    دیازپام اغلب در ترکیب با داروهای تجویزی دیگر و الکل سوء‌مصرف می‌شود. از آنجا که این دارو سیستم عصبی مرکزی را ضعیف می‌کند، ترکیب آن با سایر داروهایی که همین اثر را دارند بسیار خطرناک است. اوردوز دیازپام بیشتر زمانی اتفاق می‌افتد که این دارو با سایر داروهای افسردگی تضعیف‌کننده سیستم عصبی مرکزی مثل الکل و مسکن‌ها ترکیب شود.

    دکتر مایکل کلی سال 2014 به برنامه رادیویی NPR گفت: «بنزودیازپین‌ها و مسکن‌ها هر دو در صورت مصرف بیش از حد می‌توانند باعث مرگ شوند. اما اینها تأثیر یکدیگر را قوی‌تر می‌کنند. و بنابراین یک به علاوه یک برابر با دو نیست. بلکه برابر با سه یا چهار است

    آمار دیازپام

    پزشکان سال 2011، 14.7 میلیون نسخه برای والیوم نوشتند.

    پذیرش برای درمان بنزو (از جمله والیوم) بین سال‌های 1998 و 2008 سه برابر شد.

    سال 2013، تقریباً 1.2 میلیون نفر برای اولین بار بنزوهایی مانند دیازپام را سوء‌مصرف کردند.

    https://www.addictioncenter.com/benzodiazepines/valium

    برچسب‌ها