داروهای ترک اعتیاد

بهترین داروهای ترک اعتیاد و مسکن‌ قوی برای خماری

گول نخورید، درمان اعتیاد تخصصی است

     با توجه به روند رو به رشد اعتیاد در ایران، تجارت داروی ترک اعتیاد رونق زیادی پیدا کرده است. مصرف داروهای غیرمجاز و مسکن‌ قوی برای ترک اعتیاد و تسکین درد، سبب به وجود آمدن مشکلاتی برای مصرف‌کنندگان این داروها شده به طوری که بسیاری از وابستگی به آنها خبر می‌دهند.

    اعتیاد به داروهای تجویز شده و مسکن قوی ترک اعتیاد، خطرناک و گاه کشنده است.

    علائم ترک مواد مخدر

    برخی نشانه‌های ترک اعتیاد از این قرار است:

    اضطراب

    افسردگی

    تهوغ و استفراغ

    تشنج

    درد عضله

    عرق کردن بدن

    آبریزش بینی و چشم‌ها

    بی خوابی

    داروهای ترک اعتیاد
    سم زدایی برای ترک اعتیاد بهتر است در کلینیک تخصصی یا بیمارستان صورت گیرد

    درباره درمان اعتیاد در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    جدیدترین راه‌های درمان اعتیاد

    بی‌قدرتی در اعتیاد

    اعتیاد به داروی مخدر مسکن


    ترک اعتیاد و سم‌زدائی

    در آغاز فرایند ترک اعتیاد، باید بدن را از مواد مخدر تخلیه و پاک کرد. این فرآیند که از چند روز تا چند هفته طول می‌کشد، «سم زدائی» detox نام دارد. مسکن‌های قوی و داروهای ترک اعتیاد به عنوان درمان کمکی برای درمان اعتیاد مواد مخدر استفاده می‌شود ولی در صورت مصرف خودسرانه باعث وابستگی و اعتیاد مجدد می‌شوند.

    برای ترک اعتیاد لازم است که هم جسم و هم روح فرد سم‌زدایی شود تا فرد دوباره به سمت مخدر گرایش پیدا نکند. سم‌زدایی روان توسط پزشک یا روانپزشک متخصص انجام می‌شود و سم زدایی بدن با روش‌های ترک جسمانی به کمک داروهای ترک اعتیاد، به مدت محدود، صورت می‌گیرد.

    داروهای ترک، جایگزین ماده مورد مصرف می‌شوند و به مرور دوز آن‌ها کم می‌شود تا جایی که بدن فرد دیگر نیازی به مصرف مواد مخدر نداشته باشد.

    خیلی از معتادان با عوارض ترک کنار نمی‌آیند؛ لغزش کرده و دوباره مصرف مواد را شروع می‌کنند.

    انجمن معتادان گمنام که به عنوان موفق‌ترین سازمان ترک اعتیاد شناخته شده در زمینه ترک اعتیاد تجربه‌های موفقی کسب کرده است. آنها کشیدن درد و رنج شدید و یکباره فیزیکی را بهتر از مصرف مسکن قوی ترک اعتیاد میدانند. اعضای اِن اِی می‌گویند برای ترک اعتیاد، مرگ یکبار، شیون هم یک بار!

    داروهای ترک اعتیاد تقلبی و عوارض آن

    عده زیادی برای رهایی از دام اعتیاد، مسکن‌های قوی ترک اعتیاد مصرف می‌کنند و  در دام فروشندگان تقلبی و مراکز ترک اعتیاد غیرقانونی گرفتار می‌شوند. امروزه سایت‌های اینترنتی، شبکه‌های ماهواره‌ای، شبکه‌های اجتماعی و حتی برخی از عطاری‌ها اقدام به تبلیغات وسیع برای فروش داروی ترک اعتیاد نموده‌اند. مجله اعتیاد توصیه می‌کند فریب تبلیغات گمراه کننده با مضمون «بهترین داروی ترک اعتیاد»، «مسکن قوی برای ترک اعتیاد»، «داروی ترک اعتیاد تضمینی»، «داروی ترک اعتیاد گیاهی» و… نخورید.

    اکثر این داروها حاوی مواد مخدر از قبیل کدئین، ترامادول، متادون، کافئین، بوپرنورفین، فلوکستین، دیازپام، تایمول و … هستند. توجه داشته باشید که در برخی از این قرص‌ها چندین داروی مختلف ترکیب شده و مصرف آنها می‌تواند بسیار خطرناک و اعتیادآور باشد.

    اکثر داروهای ترک اعتیاد نه تنها گیاهی نیستند بلکه در برخی از آنها از مواد شیمیایی و صنعتی استفاده می‌شود و به دلیل ساخت غیر علمی و خانگی، می‌توانند خطرناک باشند و باعث ایجاد عوارض مختلفی در فرد مصرف کننده شوند. مصرف این داروها مثل این است که فرد معتاد تعدادی قرص کدئین، دیفنوکسیلات و دیازپام از داروخانه تهیه کرده، آنها را با هم ترکیب و استفاده کند.

    مسکن‌های قوی برای درمان خماری
    میلیون‌ها نفر در سراسر جهان داروهای تجویز شده اعتیادآور مانند داروهای ضد افسردگی، قرص‌های خواب‌آور و مسکن‌های اپیوئیدی مصرف می‌کنند

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید:

    داروی گیاهی مناسب برای ترک اعتیاد نداریم!

    لذت از زندگی بدون الکل و مواد

    چگونه با فرد معتاد رفتار کنیم

    چگونه بعد از ترک، پاک بمانید


    مسکن قوی برای خماری

    برخی از قرص‌هایی که توسط پزشک و روانپزشک به معتادان تجویز می‌شود عبارتند از: بوپرنورفین (ب۲)، شربت تریاک، متادون، نالوکسان، نالتروکسان، سابوکسون

    بوپرنورفین: مسکن، ضددرد و جایگزین مواد مخدر

    متادون: برای مهار اعتیاد به هروئین و سایر مواد مخدر

    نالوکسان: برای تشخیص و درمان مسمومیت‌های ناشی ازمواد مخدر

    نالتروکسان: داروی کمکی برای ترک اعتیاد و مسکن

    حب الشفاء: مسکن قوی و ضد درد با اثرات تقویتی بدون ایجاد وابستگی و اعتیاد

    شربت تریاک: جایگزین ماده مخدر و مسکن درد

    مسکن قوی برای ترک اعتیاد

    میلیون‌ها نفر در سراسر جهان داروهای تجویز شده اعتیاد آور مانند داروهای ضد افسردگی، قرص‌های خواب‌آور و مسکن‌های اپیوئیدی مصرف می‌کنند. آمار نشان می‌دهد نیمی از افرادی که از این داروها استفاده می‌کنند حداقل به مدت 12 ماه آنها را مصرف کرده‌اند.

    متخصصین اعتقاد دارند که استفاده طولانی مدت در چنین مقیاسی توجیه پذیر نیست و نشانه‌ی وابستگی و حتی اعتیاد افراد است.

    وابستگی به داروهای تجویزی که به دلایل مشروع مربوط به سلامتی تجویز می‌شوند، اغلب افراد را به سمت مواد مخدر غیرقانونی سوق می‌دهد – خصوصاً وقتی نسخه آنها تمام شود.

    داروهای تجویز شده می‌توانند بسیار قوی و اعتیاد آور باشند و می‌توانند شامل داروهایی از دسته‌های زیر و موارد استفاده شده باشند:

    مواد افیونی مانند فنتانیل، مرفین، هیدروکدون و کدئین

    داروهای ضد افسردگی مانند سیتالوپرام و پروزاک

    قرص‌های کاهش وزن مانند Orlistat ، Alli و Xenical

    بی‌خوابی و قرص‌های خواب‌آور مانند زوپیکلون

    داروی ADHD از جمله ریتالین

    داروی ضد اضطراب مانند پرگابالین و بنزودیازپین‌ها مانند زاناکس و والیوم

    ♠ بسیاری از کمپ‌های ترک اعتیاد متادون را بهترین داروی ترک اعتیاد تریاک می‌دانند متاسفانه با این روش متادون فقط جایگزین تریاک شده و ترک متادون بسیار دشوار است.

    ترک داروهای اپیوئیدی

    ترک بدون مصرف دارو
    جلسات بهبودی انجمن‌های دوازده قدمی مانند اِن‌اِی و اِی‌اِی نقش مهمی در ترک اعتیاد معتادان بازی می‌کند.

    رابطه افسردگی و اعتیاد

    مراحل ترک در مرکز ترک اعتیاد


    جدیدترین داروی ترک اعتیاد

    تبلیغات زیادی انجام می‌شود تا داروهاي جديد به بازار آمده را با شعارهای جذاب به فروش برسانند. ادعا می‌شود با استفاده از این قرص‌ها مي‌توان اعتياد را با كمترين عوارض، ترك كرد. یکی از اين داروها به نام «سابوكسن»  ادعا می‌کند مي‌تواند معتادان به هروئين يا مسكن‌هاي ضد دردي همچون اكسي‌توسين را با تحمل كمترين عوارض، ترك دهد.

    همچنین با توجه به تبلیغات گسترده در خصوص درمان اعتیاد با داروهای گیاهی، بسیاری از افراد بر این باورند که با استفاده و خرید داروهای سنتی و گیاهی می‌توانند از شر اعتیاد به مواد مخدر راحت شوند. اما نکته‌ی قابل تأمل این است که تاکنون هیچ داروی گیاهی معتبری و دارای مجوز برای درمان قطعی اعتیاد ساخته نشده است.

    گول نخورید!

    مجله اعتیاد به شما توصیه می‌کند، گول تبلیغات ماهواره و مراکز ترک اعتیاد را نخورید. بسیاری از کسانی که به مصرف مواد مخدر روی می‌آورند این تصور را دارند که به همان راحتی که مصرف را آغاز کرده‌اند به همان سادگی نیز آنرا کنار می‌گذارند و ترک می‌کنند، باوری که تبلیغات گوناگون در ماهواره و حتی برخی از مجلات و روزنامه‌های رسمی و قانونی کشور در شکل گیری آن نقشی موثر داشته‌اند.

    در معرفی بعضی این قرص‌ها بیان شده، با مصرف آنها ترک اعتیاد بدون نیاز به استراحت، بدون خماری و نشئگی انجام می‌شود! علاوه بر آن ادعا می‌کنند فرد معتاد در مدت زمان کوتاه بدون اینکه حتی اطرافیانش متوجه شوند، می‌تواند ترک کند و علاوه بر آن، ادعا می‌شود مجوز از FDA و سازمان‌های معتبر جهانی هم دارند!

    متاسفانه اغلب این ادعا‌ها دروغ است.

    درمان‌ مجاز ترک اعتیاد

    درمان‌های مجاز ترک اعتیاد شامل درمان‌های دارویی و غیردارویی است که همگی باید تحت نظر کادر درمانی انجام شوند.  اعتیاد یک بیماری زیستی، روان شناختی و اجتماعی است و نمی‌توان فقط آن را با درمان دارویی کنار گذاشت. اگر می‌خواهید اعتیاد خود را ترک کنید، همه‌ی مشکلاتی که باعث اعتیاد شدند، باید به دقت بررسی شوند و تمام روش‌های درمانی باید زیر نظر کادر تخصصی، آموزش دیده و پزشک دوره دیده، روان شناس و مددکار اجتماعی انجام شوند.

    اکثر کلینیک‌ها و مراکز معتبر ترک اعتیاد در جوامع پیشرفته از برنامه‌های دوازده قدمی مانند الکلی‌های گمنام و معتادان گمنام برای کمک به معتادان استفاده می‌کنند.

    شرط اول درمان اعتیاد، تمایل خود معتاد برای ترک الکل یا مواد مخدر و آغاز یک زندگی جدید است.

    نگارنده: سپهر آذری/تحریریه مجله اعتیاد

    منبع: addictioncenter.com/treatment/medications 

    مرکز ترک اعتیاد استاندارد

    برچسب‌ها