افزایش اعتیاد افراد مسن

افزایش اعتیاد در میان افراد مسن‌تر

چگونگی تشخیص علائم و دریافت کمک

    برای آشنایی با موضوع افزایش اعتیاد افراد مسن، نگاهی به فیلم  «خانه خوب» (The Good House) بزنیم که در سال 2021 اکران شد. سیگورنی ویور در آن فیلم نقش یک الکلی هفتاد ساله را بازی می‌کند. فیلم‌های زیادی هستند که به موضوع سوءمصرف مواد در جوانان پرداخته‌اند اما دیدن فرد مسنی که با اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کند تکان‌دهنده است.

    ممکن است ما خیلی راحت فراموش کنیم که افراد مسن‌تر هم می‌توانند مثل سایر افراد از چیزی که پزشکان به آن «اختلال سوءمصرف مواد» می‌گویند رنج ببرند. آنها هم زیاد مصون نیستند. اعتیاد و سوءمصرف مواد مسئله‌ای نیست که تنها محدود به جوانان باشد.

    دکتر کنت لئونارد، رئیس مؤسسه بالینی و پژوهشی اعتیاد در دانشگاه بافالو، می‌گوید: «معمولاً ما فکر می‌کنیم خطر سوءمصرف مواد در بیست و سی ساله‌ها بیشتر است و با بالاتر رفتن سن مشکلات کاهش پیدا می‌کنند. اما در پانزده سال گذشته شاهد افزایش اعتیاد در افراد مسن‌تر بوده‌ایم

    افزایش اعتیاد در افراد مسن
    هرچه سن افراد بالاتر می‌رود، توانایی بدن و مغز آنها برای کنار آمدن با موادی مثل الکل تغییر می‌کند. چیزهایی که قبلاً بی‌اشکال بوده دیگر خالی از اشکال نیست. عکس: سیگورنی ویور در فیلم خانه خوب

     افزایش اعتیاد افراد مسن؛ آسیب‌پذیرتر هستند

    به عقیده لئونارد شصت و هشت ساله، بعضی هم‌نسل‌های او بعد از بازنشستگی در معرض خطر سوءمصرف مواد قرار می‌گیرند. با بیشتر شدن اوقات فراغت و کم شدن مسئولیت‌ها می‌توانند دوباره خاطرات گذشته خودشان را زنده کنند.

    او می‌گوید: «مصرف الکل و مواد در دهه 1960 افزایش یافت. حالا این نسل به سنی رسیده‌اند که بازنشسته می‌شوند و به عادت‌های قدیم خود برمی‌گردند

    به گفته لئونارد، پژوهش‌های زیادی روی افراد مسن و سوءمصرف مواد انجام نشده است، بنابراین مشخص کردن علت دقیق آن دشوار است. اما بعضی متخصصان نگران شکل‌گیری یک اپیدمی پنهان هستند.

    تعریف دقیق اینکه به چه کسی معتاد می‌گویند کمی سخت است. افراد مسنی که در دورهمی‌ها لیوان شراب یا ویسکی خودشان را پشت سر هم پر می‌کنند شاید این تصور را داشته باشند که می‌توانند مصرفشان را کنترل کنند. شاید حادثه‌ای مثل تصادف با اتومبیل می‌تواند آنها و خانواده‌شان را با مسئله روبه‌رو کند.

    الکل تنها ماده‌ای نیست که مسن‌ترها به سوءمصرف آن تمایل دارند. ازدیاد داروهای ضد درد و اعتیادآور بودن آنها خطر دیگری را برای این افراد به همراه دارد.

    در امریکایی‌های بین هجده تا چهل و نه سال، فنتالین، که یک اپیوئید صنعتی است، عامل اصلی مرگ و میر محسوب می‌شود (بیشتر از تصادفات، خودکشی و مرگ به وسیله اسلحه). اما افراد مسن هم گرفتار این مصیبت شده‌اند؛ به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در سال ۲۰۲۱، ۱۰۷۶۶۲ مورد مرگ ناشی از اوردوز دارو در کل جمعیت کشور رخ داده است.

    نزدیک به یک میلیون امریکایی بالای شصت و پنج سال درگیر اختلال سوءمصرف مواد هستند. بالا بودن سن می‌تواند مسن‌ترها را نسبت به سوءمصرف مواد آسیب‌پذیرتر کند، چرا که مواد در بدن آنها بسیار آهسته‌تر متابولیزه می‌شود و مغز آنها می‌تواند نسبت به مواد حساس‌تر باشد.

    افزایش اعتیاد در میان افراد مسن‌تر
    هرچه سن افراد بیشتر می‌شود برای بیماری‌های مختلف خود چندین دارو را با هم مصرف می‌کنند. کنترل درد، چه به خاطر دردهای مزمن باشد و چه مشکلات تازه، می‌تواند منجر به اعتیاد شود

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    افراد برای تسکین درد بعد از جراحی سراغ داروهای اپیوئیدی می‌روند

    اپیدمی اعتیاد به قرص‌های مسکن

    کم یا متوسط، مصرف الکل همیشه هم مضر است

    مسکن‌های قوی برای درمان خماری


     

    بهبودی دیگر به همان سادگی نیست

    دکتر محمد الحبال، رئیس بیمارستان AdCare در ورسستر ماساچوست، می‌گوید الکل و داروهای اپیوئیدی تجویزی رایج‌ترین منابع اختلال سوءمصرف مواد هستند.

    او می‌گوید: «این موضوع مشکل‌آفرین شده است و هرروز شاهد مواردی از آن هستیم

    او اشاره می‌کند که هرچه سن افراد بیشتر می‌شود برای بیماری‌های مختلف خود چندین دارو را با هم مصرف می‌کنند. کنترل درد، چه به خاطر دردهای مزمن باشد و چه مشکلات تازه، می‌تواند منجر به اعتیاد شود.

    ممکن است خانواده‌ها متوجه اینکه والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ آنها در معرض خطر قرار دارند نشوند. و کادر درمان هم بدون بررسی احتمال سوءمصرف مواد، تمرکز خود را صرفاً روی اضطراب و افسردگی افراد مسن قرار دهند.

    علاوه بر این، پزشکان نیز گاهی در تمایز مشکلات رایج سلامت در افراد مسن (عدم تعادل، از دست رفتن قدرت عضلات، اختلالات خلق و خو، ضعف حافظه و غیره) و نشانه‌های سوءمصرف مواد دچار مشکل می‌شوند.

    الحبال می‌گوید: «آموزش یک امر ضروری است. باید اختلالات سوءمصرف مواد را قبل از اینکه دیر شود تشخیص داد

    او به علائم هشداردهنده‌ای مثل اینها اشاره می‌کند:

    ♦ تغییر در رفتارهای پایه‌ای مثل کاهش بهداشت فردی؛

    ♦ از دست دادن قرارهای ملاقات به صورت مکرر؛

    ♦ درخواست تجدید نسخه داروهای مسکن پیش از موعد؛ و

    ♦ اصرار به تجدید نسخه یک داروی ضد درد خاص به جای امتحان کردن راه‌های جایگزین.

    با اینکه ممکن است یک پزشک حواسجمع و باتجربه بتواند علائم سوءمصرف مواد را تشخیص دهد، غلبه بر این مشکل نیازمند کار گروهی است. راه‌حل سریعی برای این موضوع وجود ندارد.

    داروهای نسخه‌ای مثل نالترکسون و متادون می‌توانند در کوتاه‌مدت اعتیاد را درمان کنند. اما در درازمدت بیمار با چالش‌های مختلفی مواجه خواهد شد.

    الحبال می‌گوید: «برای غلبه بر اعتیاد، برنامه درمانی باید شامل تغییر رفتاری در یک محیط حمایتگرانه باشد. مسیر بهبودی مشخص است اما بیمار نمی‌تواند به تنهایی آن را طی کند. اعضای خانواده و کادر درمان همگی باید همسو و در کنار هم باشند

    او اضافه می‌کند که حتی اگر فرد مسنی بتواند در مراحل شدید و مزمن سوءمصرف مواد دوام بیاورد و به مرحله بهبودی برسد، باز هم احتمال لغزش وجود دارد. کمک گرفتن از یک سیستم حمایتگر متشکل از خانواده، دوستان و کادر درمان می‌تواند مداخله سریع و به‌موقع را تضمین کند.

    از همه مهم‌تر اینکه افراد مسن نباید تصور کنند چون سابقه کنترل الکل یا مصرف مواد دارند دیگر موفقیت آنها حتمی خواهد بود. در سنین بالا همه‌چیز عوض می‌شود.

    لئونارد می‌گوید: «هرچه سن افراد بالاتر می‌رود، توانایی بدن و مغز آنها برای کنار آمدن با موادی مثل الکل تغییر می‌کند. چیزهایی که قبلاً بی‌اشکال بوده دیگر خالی از اشکال نیست.

    بهبود یافتن از چیزهایی که قبلاً خیلی راحت از آنها بهبود می‌یافتید دیگر به همان سادگی نیست

    ترجمه مجله اعتیاد: آزاده اتحاد

    https://www.marketwatch.com/story/addiction-among-older-people-is-rising

    برچسب‌ها