از دانشگاه پزشکی تا اعتیاد تا وکالت

از دانشگاه پزشکی تا اعتیاد تا وکالت؛ داستان موفقیت یک معتاد و مجرم سابق

    بسیاری از کسانی که چه خودخواسته و چه ناخواسته وارد مسیر اعتیاد می‌شوند، این شانس را ندارند که دوباره زندگی خود را به دست آورند. آنها یا به خاطر خط می‌رسند، یا تا ابد معتاد باقی می‌مانند یا همیشه در حالت ترک و بهبودی. بهبودی برای یک معتاد خود یک موفقیت است اما بسیاری از معتادان بهبودیافته موفق می‌شوند از این مرحله گذر کنند و بهبودی را به مرحله‌ای فراتر و بهتر ببرند و آن موفقیت در حرفه است. قصه این معتادان سابق منبع انگیزه و درسی تلخ شیرین برای تمام کسانی است که به طریقی با اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کنند. از این قصه‌ها می‌توان فهمید و امیدوار بود که اعتیاد و تمام عواقب دردناکش اگر خیلی دیر نشود و جان فرد مبتلا را نگیرد، می‌تواند انگیزه‌ای برای تغییر مسیر به سوی موفقیت باشد. قصه سارا گاد، معتاد و مجرم سابق که حالا وکیل دادگستری شده است، تنها یکی از این قصه‌هاست.

    سارا گاد، وکیل دادگستری، بلافاصله بعد از اینکه پرونده قتل موکلش در دادگاه هنپین مختومه شد به سراغ قاضی ارشد، تادریک بارنت رفت.

    به این خاطر قاضی را می‌شناخت که حدود یک دهه پیش، وقتی داشت به خاطر اتهام مواد مخدر از خودش در دادگاه دفاع می‌کرد، بارنت قاضی ناظر بود. نوزدهم ژوئیه بود که در لابی دادگاه به سمت او رفت و خودش را معرفی کرد. چهره‌اش برای قاضی آشنا به نظر رسید.

    بارنت از گاد پرسید: «سارا، اینجا چه کار می‌کنی؟»

    گاد گفت با اینکه بارنت در این یک دهه زیاد تغییری نکرده است اما درباره خودش همه چیز عوض شده است. آخرین باری که همدیگر را دیده بودند، گاد یک مجرم و متخلف در حوزه مواد مخدر بود. حالا او یک وکیل است و از افرادی مثل دوران جوانی خودش دفاع می‌کند.

    گاد سی و شش ساله، در حالی که داشت به بارنت می‌گفت زندگی‌اش از زمان آخرین دیدارشان تا به حال چطور پیش رفته است، گفت: «بدون اغراق بگویم، او شوکه شده بود. چند لحظه طول کشید تا متوجه شود هم تمام آن سال‌ها به عنوان متهم در دادگاه او بودم و هم الان به عنوان وکیل در دادگاهش حضور دارم

    در حالی که این گفت‌وگو برای گاد یادآور خاطرات گذشته بود، برای بارنت که می‌گفت به ندرت داستان‌های موفقیتی مثل موفقیت گاد را دیده است، لحظه ارزشمندی بود.

    از اعتیاد تا وکالت
    سارا گاد پس از فارغ التحصیلی از دانشکده حقوق در دانشگاه شیکاگو در سال ۲۰۲۰. گاد از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ در نقاط مختلف به دلیل جرایم غیرخشونت‌آمیز مواد مخدر زندانی بود.

    قاضی دادگاه آقای «بارنت» گفت: «من به جایگاهی که او رسیده است و کاری که انجام می‌دهد، افتخار می‌کنم. از بین این همهجا، به اینجا برگشت تا وکالت یاد بگیرد و به مردم کمک کند. این واقعاً فوق العاده است

    بارنت اضافه کرد: «او به افراد یادآوری می‌کند که چه پتانسیل‌هایی دارند

    در گذشته‌ای نهچندان دور، گاد نیز باور نمی‌کرد که روزی بتواند وکیل شود. در واقع او اصلاً مطمئن نبود که بتواند ترک کند، چه برسد به اینکه شغل ثابتی پیدا کند.

    مثل بسیاری از افرادی که به داروهای اپیوئیدی (افیون‌ها) معتاد می‌شوند، وابستگی گاد به مواد نیز با داروهایی که سال 2012، پزشک به خاطر آسیب دیدنش در تصادف رانندگی برای او تجویز کرد آغاز شد. او آن زمان با بورسیه کامل دانشجوی پزشکی در دانشگاه پیتسبورگ بود و دریایی از فرصت‌ها را پیش روی خود داشت.

    بعد از تصادف، چند دنده، قوزک و استخوان یکی از پاهای گاد شکست. او درد شدیدی را که تحمل کرده بود، به خاطرمی‌آورد. پزشکانش برای تسکین درد، داروهای مختلفی از جمله اکسی کدون تجویز کردند. هیچ‌کس هشدار جدی درباره اعتیادآور بودن این داروها به او نداد.

    گاد که معتقد بود به خاطر پیش‌زمینه‌ای که در پزشکی دارد، مشکلی برایش پیش نمی‌آید گفت: «فکر کنم پزشکانم احساس کردند چون دانشجوی پزشکی هستم، می‌دانم که اپیوئیدها اعتیادآورند. زمانی که داروهایم را قطع کردند به آن اعتیاد پیدا کرده بودم. شروع کردم به جعل نسخه و خیلی زود هم دستگیر شدم

    گاد از دانشکده پزشکی انصراف داد و بین سال‌های 2013 و 2015 چندین بار به خاطر جرایم غیر خشونت‌آمیز مواد مخدر دستگیر شد. بارها به زندان و مرکز بازپروری رفت اما هر بار که بیرون می‌آمد، دوباره به سراغ مواد مخدر می‌رفت.

    گاد گفت: «هر نسخه‌ای که جعل کردم پنج یا شش اتهام مختلف به دنبال داشت» و توضیح داد که علاوه بر جعل نسخه، اتهام سرقت هویت، تخلف بیمه‌ای و نگهداری مواد کنترل‌شده نیز به او وارد بود. «من در یک مقطع با نود اتهام بزهکارانه روبه‌رو بودم

    با اینکه سعی داشت اعتیادش را کنترل کند، اما خیلی زود اعتیاد او را تحت کنترل خود درآورد. او گفت بدون قرص‌ها به سختی می‌توانست صبح‌ها از تخت بیرون بیاید. در نهایت به جایی رسید که هزار میلی‌گرم اکسی کدون در روز مصرف می‌کرد. معمولاً برای تسکین درد در افراد بزرگسال بین پنج تا پانزده میلی‌گرم برای هر چهار تا شش ساعت تجویز می‌شود.

    او گفت: «واقعاً ناامیدکننده بود که از یک فرد سالم در دانشکده پزشکی به یک متهم معتاد به مواد مخدر تبدیل شده بودم. احساس درماندگی داشتم و حس می‌کردم زندگی‌ام به پایان رسیده است

    او گفت چندین دوره مختلف از بیست و چهار ساعت تا هفت ماهرا در زندان سپری کرد، در این دوران بقیه زندانی‌ها او را مورد ضرب و شتم شدید قرار می‌دادند، و مورد آزار جنسی هم قرار گرفت.

    گاد با اشاره ویژه به زندان کوک در شیکاگو گفت: «واقعاً در آن زندان آسیب‌های شدیدی دیدمدر این دوره، برای تعطیلات شکرگزاری به دیدار خانواده‌اش در شیکاگو رفته بود. «مأموران اصلاح و تربیت اجازه دادند این اتفاق بیفتد

    از اعتیاد تا وکالت
    وکیل موفق «سارا» در جریان ملاقات اخیرش با قاضی ارشد بارنت که در سال۲۰۱۴ به پرونده مواد مخدر او رسیدگی می‌کرد.

    بهترین روش‌های درمان اعتیاد به مواد مخدر

    هیچ‌کس نباید با اعتیاد، اضطراب و افسردگی به تنهایی مبارزه کند

    اپیدمی اعتیاد به قرص‌های مسکن


    سارا در زندان علائم شدید خماریمثل عرق سرد، استفراغ، بیقراری، هذیان و اضطراب شدیدرا تجربه کرد که همین باعث شد تحمل او نسبت به مواد مخدر و اوردزهای بعدی او نیز بیشتر شود. هیچ درمانی دریافت نمی‌کرد و وقتی از زندان آزاد می‌شد دوباره به سراغ مصرف می‌رفت.

    بعد از اینکه سال 2015 به خاطر جرم دیگری که آن هم مرتبط با مواد مخدر بود دستگیر شد، پنج روز را در زندان به سم‌زدایی سپری کرد. وقتی به خانه والدینش در مینه‌سوتا برگشت، روی اپیوئیدها اوردوز کرد، که به گفته گاد، همین اتفاق در نهایت جان او را نجات داد. در بیمارستان، پزشکان گزینه‌های درمانی مختلف از جمله درمان با کمک دارو (MAT) را که تا به حال از آن اطلاع نداشت، با او مطرح کردند.

    او در نهم ژوئیه 2015 مصرف سابوکسون را آغاز کرد تا به آرامی مخدرها را کنار بگذارد، و از آن زمان تا کنون هوشیار بوده است. گاد بعد از اینکه کم‌کم بهبود پیدا کرد از زندان کوک در شیکاگو به خاطر آسیب‌های جسمی و جنسی در دوره بیست و هفت روزه‌ای که سال ۲۰۱۳ در آنجا گذرانده بود، شکایت کرد.

    گاد که وکالت او را کاتلین زلنر، وکیل دادگاه شیکاگو بر عهده داشت، سال 2017 با دادگاه توافق کرد که شهرستان کوک 380 هزار دلار به او بپردازد. سپس زلنر به گاد پیشنهاد کرد در پرونده‌های قصور پزشکی با او همکاری کند.

    زلنر گفت: «وقتی سارا را دیدم که در بدترین شرایط خود قرار داشت. با قبول پرونده و دادن شغل به او، در واقع خواستم که نجاتش دهم

    زلنر گفت: «او پذیرفت و زندگی‌اش را تغییر داد. من پتانسیل زیاد او را دیدم و به او باور داشتم. او هم به خودش باور پیدا کرد. او فقط به یک فرصت دوباره نیاز داشت

    گاد گفت وقتی دیدم کار حقوقی‌ام تأثیرگذار است: «انگیزه گرفتم که به دانشکده حقوق بروم و وکیل شوم

    او می‌دانست که قبول شدن در دانشکده حقوق به عنوان یک مجرم سابقه‌دار آسان نخواهد بود، اما در بیانیه شخصی‌اش درباره تخلفات گذشته خود توضیح داد. او گفت که تقریباً در تمام دانشکده‌هایی که برای آنها اقدام کرده بود قبول شد، و از پولی که از پرونده زندان شهرستان کوک گرفته بود برای پرداخت هزینه‌های تحصیل در دانشگاه شیکاگو استفاده کرد، و تحصیلاتش را از سال 2017 آغاز کرد.

    زمانی که گاد در دانشکده حقوق بود، شروع به حمایت از درمان بهتر اعتیاد به مواد در زندان‌ها کرد، و در سال ۲۰۱۸ سازمانی به نام Addiction 2 Action یا به اختصار A2A را به راه انداخت، که در راستای افزایش آگاهی و کاهش باورهای غلط درباره درمان‌های دارویی اعتیاد کار می‌کند.

    از اعتیاد تا وکالت
    قاضی دادگاه آقای «بارنت» گفت: «من به جایگاهی که سارا رسیده است و کاری که انجام می‌دهد، افتخار می‌کنم. از بین این همه ‌جا، به اینجا برگشت تا وکالت یاد بگیرد و به مردم کمک کند. این واقعاً فوق العاده است.»عکس بالا سارا در سال۲۰۱۳، در زمانی که با مشكلات اعتیاد به مواد مخدر دست و پنجه نرم می کرد.

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    لذت از زندگی بدون الکل و مواد؛ رویایی که می‌تواند به حقیقت تبدیل شود

    اقدامات ایالت تگزاس برای مهار بحران فنتانیل در میان کودکان و نوجوانان


    سارا گاد که اغلب برای دانشجویان پزشکی و رزیدنت‌ها و همچنین پزشکان و پرسنل اورژانس سخنرانی می‌کند گفت: «من سعی می‌کنم نمونه زنده‌ای از قدرت بازپروری و فرصت دوباره باشم

    او در فوریه 2022 در آزمون وکالت قبول شد، اما به خاطر سابقه کیفری، سوگند خوردنش به تعویق افتاد. در طول چند ماه اسناد مختلفیشامل سوابق کامل کیفری، گزارش‌های پلیس و گزارش‌های شخصی از افرادی که شهادت دادند او زندگی‌اش را تغییر داده استارائه کرد که گذشته‌اش را توضیح می‌داد.

    گاد از زمانی که در بیست و سوم آگوست ۲۰۲۲ به عنوان وکیل دادگستری در مینه‌سوتا سوگند خورد، به عنوان وکیل در مینیاپولیس کار می‌کند و در دفاع کیفریکه شامل محکومیت‌های غیرخشونت‌آمیز مواد مخدر هم می‌شودو نقض حقوق شهروندی تخصص دارد. تا به حال، هیچ یک از پرونده‌های او به دادگاه نرفته است، چرا که تمام تلاش‌اش را می‌کند تا پیش از رسیدن به آن نقطه آنها را حل و فصل کند.

    گاد گفت: «داستان شخصی‌ام باعث می‌شود بهترین وکیلی باشم که می‌توانم. نمی‌خواهم موکلانم چیزی را تجربه کنند که من تجربه کردم

    او ادامه داد: «به لطف چیزهایی که یاد گرفتم، کارم را بسیار ارزشمند می‌دانم

    گاد در سال 2020 در ایلینوی برای حضور در کنگره نامزد شد که با اختلاف زیادی در برابر نماینده دموکرات، بابی راش (D-Ill.) شکست خورد. او حالا دوباره در تلاش است که در انتخابات مقدماتی سال ۲۰۲۴ در برابر نماینده ایلهان عمر (D-Minn) پیروز شود.

    به تازگی او وکیل مردی بیست و پنج ساله به نام بنیامین ریچاردسون شد که پس از دستگیری به اتهام قتل، هفت ماه را در زندان گذراند. در ماه ژوئیه، بعد از اینکه گاد استدلال کرد شواهد لازم برای ادامه پرونده ناقص است، برای مثال توضیحات شاهدان با اظهارات موکل او مطابقت ندارد، و تصاویر دوربین‌ها نشان می‌دهد که ریچاردسون در زمان قتل در مکان دیگری حضور داشته است، اتهامات ریچاردسون رد شد.

    ریچاردسون با اشاره به اینکه گاد می‌دانست زندانی شدن در آن زندان چه حس و حالی دارد گفت: «این احتمالاً یکی از شادترین لحظات زندگی‌ام بود. لازم نبود چیزی را به او توضیح دهم و او خودش در جریان همه‌چیز بود

    گاد گفت: «اینکه توانستم آزادی و زندگی را به او برگردانم و او را از انگ مادام‌العمر سابقه محکومیت نجات دهم یک دنیا برایم ارزش دارد

    با اینکه هرگز رؤیای پزشک شدنش محقق نشد، اما حالا معتقد است از اول قرار بوده است وکیل و مدافع دیگران شود.

    گاد گفت: «این موضوع به زندگی‌ام هدف داده است، و من هیچ‌وقت چیزی غیر از این نمی‌خواستم

    ترجمه مجله اعتیاد: آزاده اتحاد

    https://www.washingtonpost.com/lawyer-sarah-gad-drug-addiction/