۵‌سال بعد از قانونی شدن ماری‌جوانا در کانادا

۵‌سال بعد از قانونی شدن ماری‌جوانا در کانادا

جرایم کاهش یافته اما مصرف بالاتر رفته است

    مصرف ماریجوانا پنج سال است که در کانادا قانونی شده و با اینکه این طرح طرفدارانی داشته است، امروز مشکلات و نگرانی‌هایی را به بار آورده است. یکی از این نگرانی‌ها این است که در حالی که دسترسی خرده‌فروشان به ماری‌جوانا آسان‌تر شده است، آمار بستری شدن در بیمارستان مرتبط با مصرف در کانادا افزایش یافته است. این مقاله به چند گزارش تحلیلی در خصوص عواقب و تأثیر منفی قانونی شدن ماریجوانا در کانادا می‌پردازد.

    میزان مصرف گیاه کانابیس در کانادا از پنج سال پیش که قانونی شده است، بیست و پنج درصد افزایش یافته است. این را یک ژورنال پزشکی در کانادا می‌گوید. از سویی، بستری شدن در بیمارستان هم رو به افزایش است و باعث شده است پزشکان اعلام کنند به اطلاعات بیشتر و سیاست‌های بهتری برای تلطیف عواقب منفی نیاز است.

    وقتی کانادا در اکتبر سال ۲۰۱۸ مصرف ماری جوانا را قانونی کرد، هدف بهبودی امنیت و سلامت عمومی و همین‌طور کاهش دسترسی جوانان به این ماده، از بین بردن جرایم و بازار غیرقانونی بود.

    حالا پنج سال گذشته است و متخصصان سلامت عمومی می‌گویند قانونی شدن ماری‌جوانا نه تنها هیچ مزایای بهداشتی به همراه نداشته است، نگرانی‌هایی جدی را هم به بار آورده است.

    ژورنالی پزشکی در کانادا در گزارشی تحلیلی نگاهی به آنچه بعد از قانونی شدن ماری‌جوانای غیرپزشکی در این کشور رخ داده، انداخته است. این مقاله به استقبال بزرگ‌تری از ماریجوانای پزشکی که از سال ۲۰۰۱ از سوی دولت قانونی شد، نپرداخته است.

    به گفته نویسنده این مقاله، بندیکت فیشر، که استاد دانشگاه در مرکز تحقیقات کاربردی در دانشگاهی در کاناداست، بیش از یک چهارم بزرگسالان کانادایی، یعنی بیست و هفت درصد، می‌گویند که امروز ماری‌جوانا مصرف می‌کنند؛ این رقم در سال ۲۰۱۷، بیست و دو درصد بوده است.

    فیشر می‌گوید: «ماریجوانا امروز در سطح گسترده در دسترس همگان است، مصرف آن عادی شده و حتی محصولات دیگری از آن به بازار آمده است

    ۵ سال بعد از قانونی شدن ماری‌جوانا در کانادا
    رومینا میزراحی، روانپزشک و استاد دانشگاه مک گیل در مونتریال، گفت: افزایش قدرت اثر ماری‌جوانا که امروز خرید و فروش می‌شود، با توجه به افزایش در دسترس بودن آن، نگرانی مهمی است.

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    نظر یک پزشک درباره‌ اعتیاد به ماری‌جوانا

    چرا باید نگران مصرف ماری‌جوانا در میان جوانان باشیم

    ماری‌جوانا می‌تواند منجر به روان‌پریشی شود


    مزایای قانونی شدن ماری جوانا

    در این مقاله هیچ اشاره‌ مستقیمی به مزایای بهداشتی قانونی شدن ماری‌جوانا نشده اما به این نکته اشاره شده است که این اقدام دولت کانادا، اتهامات و دستگیری‌های ناشی از جرایم مربوط به خرید و فروش و مصرف کانابیس را تا حد زیادی کاهش داده است، و همین‌طور انگ ناشی از مصرف این ماده که معمولاً جامعه به افراد مصرف‌کننده می‌زند.

    به گفته این مقاله، دو سوم مصرف‌کنندگان ماریجوانا امروز ماده مصرفی خود را از منابع قانونی تهیه می‌کنند. در کبک، حداقل سن مصرف ماریجوانا به بیست و یک سال رسیده است. در کبک البته محدودیت‌هایی بر سر مصرف این ماده اعمال شده است؛ یکی از آنها عدم صدور مجوز مصرف خوردنی‌های متشکل از ماریجواناست مثل آدامس، شیرینی و شکلات که میان جوانان پرطرفدار است.

    فیشر در این مقاله گفته است: «فکر می‌کنم قانونی شدن ماریجوانا چند تأثیر مثبت در راستای حفاظت از امنیت افراد جامعه داشته است

    آسیب‌ها

    بعد از قانونی شدن ماری‌جوانا در کانادا، آمار مسمومیت از این ماده مخدر میان نوجوانان در استان‌هایی که محصول خوردنی‌ ماریجوانا قانونی بود، افزایش یافت. البته موارد نادری اتفاق افتاد اما اهمیت امنیت نوجوانان در خصوص ماری جوانا را برجسته کرد.

    اما افزایش در دسترس بودن ماریجوانا مشکلات دیگری را هم به بار آورد که از جمله آن بستری شدن مردم در بیمارستان‌ها بود. این را مقاله تازه دیگری می‌گوید که آمار بستری شدن‌های مربوط به ماری‌جوانا را در چهار استان کانادا، قبل و پس از قانونی شدنش، مورد بررسی قرار داد.

    یافته‌های این گزارش نشان داد که نزدیک به هفت میلیون نفر بین پانزده سال و بالاتر در اونتاریو، کبک، آلبرتا و بریتیش کلمبیا بستری شده‌اند.

    بر اساس این گزارش، در یک دوره هفت ساله از ژانویه ۲۰۱۵ تا مارس ۲۰۲۱، صدو پنج هزار مورد بستری شدن در بیمارستان به خاطر ماریجوانا اتفاق افتاده است. یک سوم این افراد، پانزده تا بیست و چهار ساله بوده‌اند، این در حالی است که نزدیک به هفتاد هزار نفر یا شصت و شش درصد این جمعیت از میان مردان بوده‌اند.

    این تحقیق بر سه دوره زمانی تمرکز داشته است؛ پیش از قانونی شدن گیاه کانابیس، از ژانویه 2015 تا سپتامبر 2018، بعد از قانونی شدن ماریجوانا با محدودیت‌های کالایی و فروشگاهی، از اکتبر 2018 تا فوریه 2020، و بعد از قانونی شدن ماریجوانا به همراه تجاری شدن آن که منجر به فروش آن در فروشگاه و دسترسی به محصولاتش شد، از مارس 2020 تا مارس 2021. این دوره آخر با همه‌گیری کووید همزمانی داشت.

    ۵ سال بعد از قانونی شدن ماری‌جوانا در کانادا
    متخصصان سلامت عمومی می‌گویند قانونی شدن ماری‌جوانا در کشور کانادا نه تنها هیچ مزایای بهداشتی به همراه نداشته است، نگرانی‌هایی جدی را هم به بار آورده است.

    تاثیر ویرانگر ماده مخدر گل روی مغز و بدن انسان

    الکل خطرناک‌تر است یا ماری‌جوانا ؟

    ماری‌جوانا تا چه مدت در بدن باقی می‌ماند؟


    به گفته نویسندگان این تحقیق، در سال‌های اولیه قانونی شدن ماریجوانا، با کنترل و محدودیتی که روی محصولات آن و دسترسی در فروشگاه‌ها وجود داشت، نرخ بستری شدن در بیمارستان با تغییر چشمگیری مواجه نبود. اما اطلاعات نشان می‌دهد که در دوره تجاری شدن ماری‌جوانا و محصولاتش، آمار بیمارستانی شدن ناشی از مصرف آن به ویژه میان بیست و پنج ساله‌ها و بیشتر افزایش یافت.

    نویسنده ارشد این تحقیق، دنیل مایرن، پزشک خانواده در مؤسسه تحقیقاتی بیمارستان اوتاوا می‌گوید این مخدر و محصولاتش از چند فروشگاه به صدها فروشگاه راه پیدا کردند و دسترسی به این ماده و محصولاتش افزایش یافت که قاعدتاً مشکلات سوء مصرف را با خود به همراه خواهد داشت.

    مایرن از تجربه کاری خود در بخش بهداشت عمومی و به عنوان یک محقق گفت که این عمدتاً مردان جوان هستند که معمولاً پس از مصرف آن به بخش‌های اورژانس رجوع می‌کنند، چرا که یا علائم خماری را در خود می‌بینند یا مسموم شده‌اند، اما روان‌پریشی مرتبط با ماریجوانا را نشان نمی‌دهند. مایرن گفت که آنها در خطر ابتلا به یک اختلال روانی جدی هستند؛ احتمالش کم است اما وجود دارد.

    مایرن گفت: «آنها تقریباً دو درصد خطر ابتلا به اسکیزوفرنی را در عرض سه سال دارنددر مقایسه با جمعیت عمومی، خطر بسیار کمتر از یک درصد است.

    بر اساس این مطالعه، روان‌پریشی ناشی از مصرف ماریجوانا بیشترین افزایش نسبی را برای بستری شدن در بیمارستان داشته است.

    ماری جوانا خوردنی
    بعد از قانونی شدن ماری‌جوانا در کانادا، آمار مسمومیت از این ماده مخدر میان نوجوانان در استان‌هایی که محصول خوردنی‌ ماریجوانا قانونی بود، افزایش یافت. اما افزایش در دسترس بودن ماریجوانا مشکلات دیگری را هم به بار آورد که از جمله آن بستری شدن مردم در بیمارستان‌ها بود.

    دکتر رومینا میزرهی Romina Mizrahi، روانپزشک و استاد دانشگاه مک‌گیل، می‌گوید که افزایش قدرت اثر ماریجوانا که امروز خرید و فروش می‌شود، با توجه به افزایش در دسترس بودن آن، نگرانی مهمی است.

    هم ژن و هم عوامل محیطی، بعضی افراد را مستعد مصرف ماریجوانا و ابتلا به اسکیزوفرنی می‌کند. مایرن گفت که تحقیقات بیشتری برای درک این خطر لازم است و خاطرنشان کرد که این حوزه کمتر مورد بحث قرار گرفته است.

    رومینا میزراحی، روانپزشک و استاد دانشگاه مک گیل در مونتریال، گفت: افزایش قدرت اثر ماریجوانایی که پس از تجاری‌سازی این ماده خرید و فروش می‌شود، مهم است. او در این تحقیق شرکت نداشت.

    اگر قانونی‌سازی به درستی انجام شود، کاربران اطلاعات مهمی درباره میزان مصرف تتراهیدروکانابینول روانگردان THC دریافت خواهند کرد.

    میزرهی گفت: «وقتی با بیماران صحبت می‌کنیم، برایشان توضیح میدهیم که این چه معنایی دارد. ما از آنها می‌خواهیم که نگاهی به آنچه می‌خرند بیندازند

    مصرف ماری جوانا همچنین می‌تواند در دوران بارداری خطرناک باشد. مایرن به تحقیق قبلی روی افرادی که برای اختلال مصرف ماریجوانا در اونتاریو درمان شده بودند، اشاره کرد. نتایج این تحقیق حاکی از دو برابر شدن میزان پیامدهای منفی در نوزادان میان کمتر از یک درصد مراجعات بارداری به بیمارستان برای مصرف ماریجوانا، در مقایسه با بارداری‌های بدون مصرف ماریجوانا بود.

    ترکیب رانندگی با مصرف ماری‌جوانا

    مقاله مورد بحث همچین نشان داد که گویا رانندگی بد مرتبط با مصرف ماریجوانا یکسان یا کمی کمتر از سطوح قبل از قانونی شدن است. فیشر و تیمش گفتند که با این حال، در بریتیش کلمبیا، نسبت رانندگانی که پس از تصادف با وسایل نقلیه در بیمارستان بستری شدند و آزمایش تی‌اچ‌سی آنها مثبت بود، پس از قانونی شدن ماریجوانا افزایش یافت.

    البته تعداد رانندگی‌های خطرناک به دلیل عدم خروج افراد از خانه‌های خود در طول همه‌گیری کووید هم می‌تواند کمتر باشد

    مایرن اثرات قانونی شدن ماری‌جوانا را داستانی ناتمام می‌نامد.

    پزشکان و دانشمندان خواهان رسیدگی بهتر به تقاضا برای درمان اختلالات مصرف ماری‌جوانا و چگونگی جایگزینی سایر مواد برای نشئه شدن هستند.

    مایرن گفت: «داده‌های ما، اگرچه قطعی نیست، اما به این موضوع اشاره می‌کند که با گسترش بازار، وقتی سطوح بیشتری از بازار، محصولات جدید را می‌بینید، طبعاً شاهد افزایش عواقب منفی این ماده‌مخدر نیز خواهید بود

    ترجمه مجله اعتیاد – آزاده اتحاد

    https://www.cbc.ca/news/health/cannabis-5-year