کمک به فرزندانی که به گوشی‌ٔهای هوشمند اعتیاد دارند

پنج فعالیت جالب برای کمک به فرزندتان که به گوشی‌های هوشمند اعتیاد دارد

در عصر دیجیتال امروز جدایی از گوشی‌های هوشمند تقریباً باورناپذیر است

    امروزه گوشی‌های هوشمند به بخش جدانشدنی زندگی‌های ما تبدیل شده‌اند. ما برای بسیاری از کارهایمان به این کامپیوترهای جیبی نیازمندیم و دائماً با آنها سر و کار داریم. و این فقط محدود به بزرگسالان نمی‌شود. با تمام تلاشی که والدین برای دور کردن بچه‌ها از گجت‌ها و گوشی‌های هوشمند می‌کنند، بچه‌ها هم همچون بزرگسالان و گاهی حتی شاید بیشتر از آنها به این ابزارهای پیشرفته وابستگی دارند، شاید بیشتر به این خاطر که می‌توانند در این فضا بازی کامپیوتری کنند. این در حالی است که می‌دانیم اعتیاد به گوشی‌های هوشمند می‌تواند در رشد مغز کودک و توانایی آنها برای به خاطر سپردن و تمرکز اختلال ایجاد کند. اینجا پنج فعالیت را به توصیه یک پزشک به شما پیشنهاد می‌کنیم که شاید بتواند در کاهش وابستگی به گوشی‌های هوشمند در فرزندانتان کمک‌حال باشد.

    گوشی‌های هوشمند روز به روز بیشتر در حال تبدیل شدن به نقطه مرکزی زندگی ما هستند و به نظر می‌رسد که حتی یک روز را هم بدون آنها نمی‌توانیم سپری کنیم. از پرداخت صورت‌حساب، چک کردن ایمیل‌ها، بازی کردن گرفته تا ارتباط با دوستان، خانواده و افراد خوب از طریق تلفن یا رسانه‌های اجتماعی، راحتی، سرعت، تصاویر، همه اینها در کتار هم تلفن‌های هوشمند را برای ما مقاومت‌ناپذیر می‌کنند. جای تعجب نیست که برای بچه‌ها، به خصوص نوجوانان مقاومت در برابر گوشی‌های هوشمند سخت است و دائماً به آن چسبیده‌اند. آنها پیام‌های صوتی را ضبط می‌کنند، گیف‌ها را به اشتراک می‌گذارند، پای پست‌ها نظر خودشان را می‌نویسند، ویدیوها و عکس‌ها را در کانال دوستان خود ارسال می‌کنند و به یک نشئگی فوری می‌رسند. 

    اما در همین عصر دیجیتال امروز که جدایی از گوشی‌های هوشمند تقریباً باورناپذیر است، برای بسیاری از والدین بسیار مهم است که فرزندان خود را به سمت فعالیت‌های جایگزینی که عادات سالم را در آنها پرورش دهند، راهنمایی کنند. 

    کمک به فرزندتان که به گوشی‌های هوشمند اعتیاد دارد
    در عصر دیجیتال امروز، برای والدین بسیار مهم است که فرزندان خود را به سمت فعالیت‌های جایگزین که عادات سالم را در آنها پرورش می‌دهند، راهنمایی کنند

    به طور معمول کودکانی که به گوشی‌های هوشمند معتاد هستند تمایل به فعالیت‌های سرگرم‌کننده دیگر مانند طراحی، نقاشی، بازی‌های فکری، کتاب خواندن و سایر فعالیت‌های جذاب را که به طور همزمان روی حافظه، تمرکز، غلبه بر سطح استرس وتأثیر دارند، از دست می‌دهند. با اینکه سخت است به کودک بفهمانیم که چگونه گوشی هوشمند می‌تواند به سلامت جسمی و روانی او آسیب می‌زند، به عنوان والدین، کمک به کودکان برای یافتن تعادل و شرکت در فعالیت‌هایی که سلامت آنها را ارتقا می‌دهد و وابستگی به گوشی‌های هوشمند را کاهش می‌دهد، مهم است.

    پانکاج کومار سینگ، پزشک پیش‌دبستانی و مهدکودک کمبریج مونته سوری در این باره می‌گوید: «در عصر دیجیتال امروز، برای والدین بسیار مهم است که فرزندان خود را به سمت فعالیت‌های جایگزین که عادات سالم را در آنها پرورش می‌دهند، راهنمایی کنند. با ارائه تجربیات جذاب و متنوع مانند ورزش در فضای باز، فعالیت‌های خلاقانه، مطالعه، ماجراجویی در فضای باز و انجام کارهای داوطلبانه، می‌توانیم توجه آنها را به سمت دیگری دور از گوشی‌های هوشمند معطوف کنیم و به‌شان کمک کنیم روابط سالم‌تری با فناوری برقرار کنند. این مسئولیت ماست که تعادلی ایجاد کنیم که به کودکان اجازه دهد دنیای فراتر از صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند را کشف کنند، استعدادهای خود را پرورش دهند و ارتباطات معناداری را با دنیای واقعی برقرار کنند. با انجام این کار، ما می‌توانیم به فرزندانمان قدرت دهیم که زندگی پرباری داشته باشند و فرصت‌های نامحدودی را که در انتظارشان است در آغوش بگیرند

    پانکاج کومار سینگ این پنج فعالیت جالب را پیشنهاد می‌دهد که می‌تواند به فرزند شما کمک کند اعتیاد به گوشی‌های هوشمند را ترک کند.

    کودک معتاد به موبایل
    برای بسیاری از والدین بسیار مهم است که فرزندان خود را به سمت فعالیت‌های جایگزینی که عادات سالم را در آنها پرورش دهند، راهنمایی کنند. فرزندتان را تشویق کنید که به دنبال کارهای خلاقانه مثل نوشتن، نواختن ساز یا نقاشی به عنوان سرگرمی باشد.

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    شبکه‌ اجتماعی به مثابه‌ ماشین اعتیاد؛ هوشیار باشید

    تست رایگان اعتیاد به موبایل


    1. بازی در فضای باز و فعالیت‌های تناسب اندام

    فعالیت بدنی و ورزش‌های بیرون از خانه، آمادگی جسمانی را تشویق می‌کند و در عین حال باعث می‌شود افراد فاصله‌ای را که ضروری است از صفحه نمایش گوشی‌ها و گجت‌های هوشمند بگیرند. نوجوان خود را تشویق کنید تا ورزش‌های انفرادی مثل شنا، دوچرخه‌سواری، یا هنرهای رزمی و همچنین ورزش‌های گروهی مثل فوتبال، بسکتبال یا تنیس را امتحان کند. این فعالیت‌ها علاوه بر کمک به کاهش استفاده از گوشی‌های هوشمند، ارتباط اجتماعی، همکاری و احساس موفقیت را فراهم می‌کنند.

    2. ماجراجویی در فضای باز

    طبیعت فرصت‌های زیادی برای اکتشاف و ماجراجویی را در اختیار ما می‌گذارد. کودک خود را تشویق کنید تا در فعالیت‌های خارج از منزل مثل پیاده‌روی، کمپ کردن، باغبانی یا تماشای پرندگان شرکت کند. این فعالیت‌ها نه تنها به کودکان کمک می‌کنند زیبایی‌های دنیای طبیعی را درک کنند، بلکه باعث می‌شوند از صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند فاصله بگیرند و در فعالیت‌های بدنی مشارکت داشته باشند. حضور و ماجراجویی در طبیعتمی‌تواند توانایی‌های شناختی آنها را تقویت کند، استرس را کاهش دهد و رفاه و سلامت کلی آنها را افزایش دهد.

    3. کتابخوانی

    کتاب خواندن راهی عالی برای دور شدن از تکنولوژی و ورود به تخیل شماست. اگر کودک‌تان را در معرض انواع ژانرهای کتاب قرار دهید، کتاب خواندن را دوست خواهد داشت. یک دوره مطالعه ویژه تنظیم کنید تا شما و فرزندتان با هم درباره یک کتاب صحبت کنید و از آن قدردانی کنید. برای ایجاد احساس اجتماعی و اجازه دادن به آنها برای به اشتراک گذاشتن تجربیات مطالعه خود با دیگران، آنها را متقاعد کنید که به کتابخانه محله خود یا به باشگاه‌های کتاب بپیوندند.

    4. علاقه به هنر

    فرزندتان را تشویق کنید که به دنبال کارهای خلاقانه مثل نوشتن، نواختن ساز یا نقاشی به عنوان سرگرمی باشد. شرکت در فعالیت‌های خلاقانه علاوه بر تحریک عقل، تمرکز، توانایی حل مسئله و ابراز وجود را نیز ارتقا می‌دهد. نوجوان خود را تشویق کنید تا برای توسعه بیشتر توانایی‌ها و علایق خود در دوره‌های هنری، کلاس‌های موسیقی یا کارگاه‌های نویسندگی ثبت‌نام کند.

    5. خدمات اجتماعی و کار داوطلبانه

    همدلی و شفقت را باید از سنین پایین به کودکان آموزش داد. نوجوان خود را تشویق کنید تا در طرح‌های خدمات اجتماعی یا کار داوطلبانه شرکت کند. کودکان وقتی کارهای محبت‌آمیز انجام می‌دهند و به جامعه خدمت می‌کنند، دید وسیع‌تری پیدا می‌کنند، همدلی و احساس وظیفه می‌کنند. سازماندهی کمک‌های مالی، کمک به پناهگاه‌های محله، یا شرکت در طرح‌های پاکسازی محله، همگی نمونه‌هایی از کار داوطلبانه هستند. این برخوردها نه تنها وابستگی به گوشی‌های هوشمند را کاهش می‌دهد، بلکه احساس هدفمندی و نوع‌دوستی را در فرزند شما تقویت می‌کند.

    ترجمه مجله اعتیاد: آزاده اتحاد

    https://www.hindustantimes.com/lifestyle/relationships