تغییر بعد از ترک مشروب

۱۰ تغییر غیرمنتظره بعد از ترک مشروب از زبان یک الکلی سابق

بعد از ترک الکل یاد گرفتم به خودم اعتماد کنم

    تغییر بعد از ترک مشروب ادامه دار است؛ بعد از ترک مصرف مشروب، زندگی‌ام به شکل چشمگیری بهبود یافت؛ روابطم نه تنها تقویت شدند بلکه عمق بیشتری به آن‌ها اضافه شد. اضطراب‌هایم کاهش یافتند، سرمایه‌ام در بانک رشد قابل توجهی داشت و به بسیاری از مزایای دیگر دست یافتم.

    من نزدیک به سه سال است که ترک مشروب کرده‌ام و هوشیارم. و این با توجه به اینکه در گذشته تقریباً همیشه در جمع الکل می‌خوردم، به هیچ وجه آسان نبود. من در شب‌هایی که به همراه مادرهای دیگر، بدون بچه‌ها، بیرون می‌رفتم، در تعطیلات و شب‌هایی که با همسرم فیلم تماشا می‌کردم، مشروب می‌خوردم. و گاهی از سرخوشی‌ای که مشروب به‌ام می‌داد، کنترل نوشیدن از دستم خارج می‌شد و طبعاً روز بعدش خماری بدی را پشت سر می‌گذاشتم. همین‌جا بود که عذاب وجدان به سراغم می‌آمد، چرا که عادت مشروب‌خواری‌ام باعث می‌شد نتوانم بهترینم را برای بچه‌هایم بگذارم. 

    در نهایت، وقتی از بیدار شدن‌های شبانه مریض شدم به آخر خط رسیدم. این چنین بود که نیمه‌های شب از خواب می‌پریدم و اضطراب نمی‌گذاشت دوباره به خواب بروم. ذهن مغشوش، خماری و یک احساس بد همیشگی خسته‌ام کرد. با اینکه مشروب خوردنم اختلال مصرف یا اعتیاد به الکل نبود، دلایل زیادی برای ترک وجود داشت و من خوشحالم که تصمیم گرفتم ترک کنم.

    ترک مشروب از زبان یک الکلی
    بیست و سه درصد مادران آمریکایی در یک سال گذشته مصرف مشروب‌شان را پایین آوردند… یعنی مادران به این نتیجه‌ رسیده‌اند که زندگی‌شان بدون مشروب بهتر است

    اولش دیگران فکر می‌کردند این مشروب نخوردنم غیرمنتظره و عجیب است، چرا که از نظرشان من اهل مهمانی و خوشگذرانی بودم. اما آنها نمی‌دانستند نزدیک به دو سال است که داشتم به ترک فکر می‌کردم. و در نهایت، دیگر جانم به لبم رسیده بود که چنین تصمیمی گرفتم.

    بعد از ترک مشروب، ویژگی‌های مثبت هوشیاری خیلی سریع در من پدیدار شد، اما بروز جنبه‌های مثبت تازه‌تر حتی تا سه سال بعد که امروز باشد، همچنان ادامه دارد. انگار که موهبت زندگی دوباره به‌ام داده شده است. و ظاهراً فقط من نیستم که چنینم. نتایج تحقیقی از سوی وبسایت مادرلی Motherly که وضعیت مادران امریکایی را مطالعه می‌کند، نشان می‌دهد که بیست و سه درصد مادران در یک سال گذشته مصرف مشروب‌شان را پایین آوردند، و هشت درصد به‌کل مشروب را کنار گذاشتند و بیست و دو درصد گفتند که اصلاً مشروب مصرف نمی‌کنند. بعضی مادران به این نتیجه‌ رسیده‌اند که زندگی‌شان بدون مشروب بهتر است.

    و من حالا احساس می‌کنم که آزاد شده‌ام. آ‌ن‌قدر آزاد که می‌توانم مزایای بی‌حد و حصر ترک مشروب زندگی حالا در هوشیاری‌ام را احساس کنم که شامل موارد زیر می‌شوند.

    بعد از ترک، دیگر ساعت‌ها روی تخت بیدار نمی‌مانم تا به هر چیز جزئی‌ای که در طول روز یا به طور کلی در زندگی برایم اتفاق می‌افتد فکر کنم و خودم را از نگرانی به سرحد مرگ برسانم

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    ترک الکل و روابط عاطفی

    بی‌خوابی پس از ترک اعتیاد

    اعتیاد به مواد مخدر از منظر روان‌شناسی

    کیفیت خوابم بعد از ترک مشروب بهبود یافته است

    خواب خوب نخستین اتفاقی بود که تقریباً بلافاصله بعد از ترک مشروب افتاد. دیگر می‌توانستم سریع‌تر به خواب بروم و دیگر بیدار نشوم (البته طبعاً تا زمانی که مثانه‌ام از خواب بیدارم کند). دیگر نیاز نبود برای خوابیدن ملاتونین و داروهای خواب‌آور دیگر را مصرف کنم. در نتیجه، خواب بیشتر باعث شد روزم را با کیفیت و انرژی بیشتری بگذرانم، و بدنم از آن زمان تا حالا از این بابت قدردان من است.

    بعد از ترک مشروب اضطرابم تا حد زیادی کاهش یافت

    اضطراب دیگر باعث نمی‌شد نیمه‌های شب از خواب بپرم و روزها همچون شبحی سرگردان دور خودم بچرخم. بعد از ترک، دیگر ساعت‌ها روی تخت بیدار نمی‌مانم تا به هر چیز جزئی‌ای که در طول روز یا به طور کلی در زندگی برایم اتفاق می‌افتد فکر کنم و خودم را از نگرانی به سرحد مرگ برسانم. حالا، در طول روز آرام‌ترم و در کل، نه خیلی زود عصبانی می‌شوم و نه هیجانی.

    اختلال ذهنی و فکری‌ام برطرف شد

    اختلال فکری و منگی‌ای که نتیجه‌ مصرف زیاد مشروب بود، بعد از ترک در من از بین رفت. وقتی هنوز مشروب مصرف می‌کردم، احساس می‌کردم تصمیماتم بیشتر به جای آنکه واکنش منطقی واقعی باشد، عجولانه و غیرواقعی است. اما حالا متوجه می‌شوم که ذهنم و فکرم آزاد شده و تصمیمات عاقلانه‌تری می‌گیرم. از این مهم‌تر، احساس می‌کنم با فرزندان، همسر و دوستانم و هر آنکه در زندگی‌ام هست بیشتر در لحظه حضور دارم  و بیشتر و بهتر در اختیارشان هستم.

    بعد از ترک مشروب یاد گرفتم به خودم اعتماد کنم

    از آنجا که دیگر قضاوتم متأثر از مشروب نیست، می‌توانم به صدای درونم گوش بدهم. همه ما این صدای درون را در خودمان داریم، و من بدون مشروب، می‌توانم گوشه‌ای بنشینم، با خودم تأمل کنم و به این صدا گوش بدهم. حتی گاهی دلم می‌خواهد تنها برای خودم راه بروم، اتفاقات روزانه را بنویسم، یوگا تمرین کنم و مراقبه کنم. و چون حالا دیگر به صدای درونم اعتماد دارم، از همیشه بلندتر است.

    من هنوز بابت واکنش‌های بعضاً تند و عصبی‌ام نسبت به بچه‌ها عذاب وجدان دارم. اما حالا که هوشیارم، صبر و طاقتم بیشتر شده است … مادر آرام‌تری شده‌ام!

    در تصمیم‌گیری شجاع‌تر شدم

    وقتی یاد می‌گیری و عادت می‌کنی به خودت گوش بدهی، شجاع‌تر می‌شوی. بنابراین، وقتی به خودت اعتماد می‌کنی، عملگرایی‌ات هم بیشتر می‌شود. مثلاً اخیراً، به همراه کل خانواده‌ام از جایی که زندگی می‌کردیم اثاث‌کشی کردیم و به جایی شمالی رفتیم. حالا دریا با موج‌ها و ساحلش مایه‌ آرامش ماست و جنگل‌های انبوه دور تا دورمان را گرفته است. هرگز تا این اندازه شاد نبوده‌ایم و من این تصمیم بزرگ را مدیون ذهن آزاد و روشنم هستم.

    بعد از ترک مشروب انرژی‌ام بیشتر شده است

    از وقتی مصرف الکل را قطع کردم، هر روز با انرژی بیدار می‌شوم. پیش از آن، احساس می‌کردم که انگار همیشه برای اینکه به فهرست کلی امور و همین‌طور کارهای روزانه‌ام برسم باید کلی تلاش کنم، و هیچ‌وقت هم نمی‌رسیدم. حالا همیشه آن‌‌قدر وقت دارم زمانی را هم به ورزش کردن اختصاص بدهم. حالا به‌مراتب بیشتر از دهه‌ی بیست زندگی‌ام احساس زنده بودن می‌کنم و این را مدیون هوشیاری‌ام هستم.

    مادر بسیار آرام‌تری شده‌ام

    من هنوز بابت واکنش‌های بعضاً تند و عصبی‌ام نسبت به بچه‌ها عذاب وجدان دارم. اما حالا که هوشیارم، صبر و طاقتم بیشتر شده است و وقتی کارها و رفتارهایشان اعصابم را خرد می‌کند، می‌توانم به راحتی و در آرامش با آنها حرف بزنم. 

    بعد از ترک مشروب پس‌اندازمان بیشتر شده است

    ما تا قبل از ترک من، پول زیادی را صرف خرید آبجو و شراب می‌کردم. در هفته، اینها بخشی از خریدهای روزانه‌مان بود و وقتی هم می‌رفتیم بیرون شام بخوریم، مشروب صورت‌حساب‌مان را خیلی سنگین می‌کرد. حالا که این هزینه‌های مازاد را نداریم، می‌توانیم پول بیشتری را پس‌انداز کنیم. و اگر تصمیم بگیریم برای شام بیرون برویم، می‌توانم خیلی راحت بی آنکه عذاب وجدان داشته و نگران صورت‌حساب باشیم، شام و دسر سفارش دهیم. 

    حالا سرگرمی‌های سالم‌تری دارم

    از زمانی که مشروب را ترک کردم، سبک زندگی به مراتب فعالانه‌تری دارم. فقط در یک سال گذشته صخره‌نوردی، اسکی و موج‌سواری روی آب، همه را برای نخستین بار تجربه کردم.

    بعد از ترک مشروب روابطم عمیق‌تر شد

    وقتی به هوشیاری می‌رسی، دیگر این توانایی را داری که تشخیص بدهی کدام روابطت عمیق‌ترند و کدام نیستند. و همین‌طور می‌توانی روابطت را به عمقی برسانی که هرگز حتی فکرش را هم نمی‌کردی. مثلاً من و همسرم حالا زمان بیشتری برای گفت‌وگوهای بامعنی درباره گذشته، حال و آینده‌مان داریم. و روابط دوستی‌ام هم تقریباً همه عمیق‌تر از گذشته شده‌اند. حالا دیگر با دوستانم فقط حرف نمی‌زنیم و درباره‌ی مسائل بی‌اهمیت زندگی شکایت نمی‌کنیم. مستقیماً می‌رویم سراغ موضوعات سخت و عمیق و من تا ابد بابت این اتفاق شکرگزار خواهم بود.

    ترجمه مجله اعتیاد: آزاده اتحاد

    https://www.mother.ly/life/motherly-stories/quit-drinking-sober-benefits

    مقالات مرتبط در مجله اعتیاد

    سوء‌ مصرف الکل را بشناسید

    آخر خط معتاد، آغاز ترک اعتیاد

    الکلی‌های گمنام مؤثرترین راه برای پرهیز از الکل

    برچسب‌ها