روش درمانی مناسب در کمپ ترک اعتیاد چیست

روش درمانی مناسب در کمپ ترک اعتیاد چیست؟

کمپ‌های ترک اعتیاد در درمان معتاد تاثیرگذار هستند

    مراکز مختلفی برای ترک اعتیاد وجود دارند که از جمله می‌توان به کمپ ترک اعتیاد اشاره داشت. این کمپ‌ها مکانی برای اقامت فرد معتاد تا زمان تکمیل دوره بهبودی هستند. روش‌های مختلفی در درمان اعتیاد در این مراکز مورد استفاده قرار می‌گیرند. روش درمانی با توجه به ماده اعتیاد آور و شدت اعتیاد فرد مصرف کننده متفاوت است. برای آغاز باید اول از معتاد سم زدایی کرد.

    لازم است در مراکز ترک اعتیاد و کمپ ترک اعتیاد اهدافی در نظر گرفته شود و به آن‌ها عمل شود. یکی از مهم‌ترین امکاناتی که لازم است برای افراد معتاد فراهم شود، فضایی آرام، محیطی مناسب و سرشار از احترام برای بیماران است تا توان گذشته خود را بازیابند. فضای کمپ‌ها باید به گونه‌ای باشد که فرد مصرف کننده انگیزه لازم برای ترک ماده مخدر را به دست آورد.

    عاری بودن مرکز از هرگونه مواد اعتیادآور اهمیت زیادی دارد؛ به گونه‌ای که فرد نتواند به هیچ نحوی به مواد دسترسی پیدا کند. از هدف‌های دیگر این است که فرد امکان ملاقات و دیدار با خانواده و نزدیکان خود را داشته‌باشد. آخرین هدفی که لازم است کمپ‌های ترک اعتیاد به آن توجه کنند، فراهم کردن امکانات آموزشی در زمینه‌های تقویت مهارت‌های ارتباطی و مهارت‌های حل مسئله است.

    کمپ‌های ترک اعتیاد مجاز با مجوز از سازمان بهزیستی فعالیت می‌کنند. این مراکز متعهد به استفاده از روش‌های علمی و قانونی و ایجاد امکانات مناسب و عدم بدرفتاری می‌شوند. استانداردهای مختلفی از جمله امکانات رفاهی، بهداشتی، و فضای کافی برای کمپ ترک اعتیاد نیز از سوی بهزیستی مشخص شده است.

     متخصصین، جامعه شناسان و پژوهشگران اجتماعی اعتقاد دارند بیماری اعتیاد یک بیماری چند بعدی (جسمی، روحی، روانی و اجتماعی) است. در واقع افرادی که برای قطع مصرف مواد مخدر مراجعه می‌کنند، باید اول ترک فیزیکی انجام دهند؛ در اصطلاح به این دوره کوتاه برای قطع مصرف “سم زدایی” گفته می‌شود.

    اعتیاد یک بیماری قابل درمان است و برای درمان هر بیماری نیاز به تخصص و تجهیزات لازم است. کمپ‌های ترک اعتیاد اگر دارای شرایط استاندارد بهداشتی و فیزیکی و نیروهای توانمند باشند در روند بهبودی و درمان اعتیاد یک فرد معتاد تاثیر‌گذار هستند. خوشبختانه در چند سال اخیر کمپ‌های ترک اعتیاد معتبری در کشور شروع به کار کرده و کیفیت خدمات در بسیاری از کمپ‌های ترک اعتیاد بهبود یافته است. 

     فرد معتاد یک بیمار است که دچار یک بیماری مزمن و خطرناک چند بعدی شده است، درمان این بیماری نیز باید چند بعدی باشد که صرفا با قطع مصرف چند روزه یا چند هفته درمان نمی‌شود. متخصصین توصیه می‌کنند معتادان بهبود یافته پس از بستری در کمپ‌ها یا کلینیک‌های ترک اعتیاد، در جلسات انجمن معتادان گمنام شرکت کنند.

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید:

    یک مرکز ترک اعتیاد استاندارد چه ویژگی‌های دارد؟

    آشنایی با مراحل ترک در مرکز ترک اعتیاد

    انجمن معتادان گمنام NA

    بهترین روش‌های درمان اعتیاد به مواد مخدر

    برچسب‌ها