چرا اعتیاد یک بیماری است

چرا اعتیاد یک بیماری است؟

معتادان به علت احساس شرم و ترس، به حمایت نیاز دارند

    اگر تصور می‌کنید که معتادان افرادی سست عنصر و بی‌اراده هستند که از لحاظ اخلاقی فاسدند، دچار اشتباه هستید. القاء این موضوع به فرد بیمار نیز می‌تواند در فرار او از درمان اعتیادش بسیار موثر باشد. اگر مدام به او احساس شرمساری، خشم و عذاب بدهید و یا مرتبا او را بترسانید هیچ کمکی نمی‌توانید به حل مشکل اعتیاد او داشته باشید.

    معتادان به علت احساس شرمندگی، ترس، خشم و و عذابی که می‌کشند به حمایت نیاز دارند نه چیز دیگر. واقعیت این است که اعتیاد یک عارضه و ناراحتی جسمی، روحی و روانی است که بخش روانی آن در مغز است و منجر به اختلال در فعالیت آن می‌شود. معتادان و کسانی که آنها را دوست دارند به سختی حاضرند به این واقعیت تن دردهند که اعتیاد نوعی بیماری است و همین امرسبب می‌شود تا فرد معتاد احساس شرمساری کرده و با انکار اعتیاد خود، بخواهد ثابت کند که اوضاع را تحت کنترل دارد.

    مجله اعتیاد
    اعتیاد را می توان اجبار به انجام کاری تعریف کرد که فرد از پی‌آمدهای زیانبار آن آگاه است

    بیماری اعتیاد چیست ؟

    اعتیاد یک بیماری مزمن، پیش رونده و كشنده است. اعتیاد به عنوان حالتی که در آن بدن انسان برای انجام فعالیت‌های عادی خود به یک ماده یا یک رفتار خاص وابسته می‌شود تعریف شده است. زمانی که که ماده مورد نیاز در اختیار بدن قرار نمی‌گیرد یا انجام رفتاری که شخص معتاد بدان وابسته شده است امکان پذیر نمی‌باشد، نتیجه کار بروز علائم خماری يا محروميت است.

    اعتیاد را می توان اجبار به انجام کاری تعریف کرد که فرد از پی‌آمدهای زیانبار آن آگاه است. حتي والدين، همسر و ديگر نزدیکان فرد معتاد به راحتي اين واقعيت را كه اعتياد نوعي بيماری است نمي‌پذيرند. علت اين امر آن است كه اين افراد نيز از لحاظ احساسي درفرايند بيماری فرد معتاد درگير هستند.

    با آنکه از واژه “اعتیاد” اغلب در اشاره به وابستگی به مواد مخدر یا مشروبات الکلی استفاده شده و تحت عنوان اعتیاد به مواد نیز از آن یاد می‌شود ، این احتمال نیز وجود دارد که انسان به فعالیت‌های دیگری چون قمار، پرخوری، روابط جنسی، تماشای تصاویر مستهجن یا حتی خریدهای بی مورد و بیش از اندازه معتاد شود. این گونه اعتیاد‌ها تحت عنوان اعتیاد‌های رفتار یا فرایندی نام برده می‌شوند.


    اگر درمان اعتیاد یا با فعالیت‌های بهبودی همراه نشود ، حالت
    پیش روندۀ  آن ممکن است باعث معلولیت مغزی و یا حتی مرگ شود

     درباره اعتیاد بیشتر بخوانید:

    با دلایل روانی اعتیاد آشنا شوید

    آشنایی با مراحل ترک در مرکز ترک اعتیاد

    یک مرکز ترک اعتیاد استاندارد چه ویژگی‌های دارد؟


    بنا به تعریفی که انجمن آمریکايی درمان اعتیاد از واژه اعتیاد ارائه داده است: “اعتیاد یک بیماری اصلی و مزمن می‌باشد که در مدارهای پاداش، انگیزه و حافظه و دیگر اجزاء مربوطۀ مغز اختلال ایجاد می‌نماید. این اختلال‌ها به ایجاد ویژگی‌های جسمی، روانی، اجتماعی و روحی در انسان منجر می‌شود.”

    بروز چنین حالت‌هائی در انسان سبب می‌شود که وی برای دستیابی به پاداش (لذت) یا تسکین به مصرف یک مادۀ مخدر یا انجام رفتاری مخرب و ويرانگر روی آورد. علائم بارز اعتیاد، مختل شدن کنترل رفتار، ميل شديد به مصرف و ناتوانی در پاک ماندن مداوم و کاهش قدرت شناخت مشکلات جدی رفتاری و مناسبات و ارتباط بادیگران است.

    اعتیاد نیز همانند دیگر بیماری های مزمن ممکن است چرخه‌های لغزش و قطع مصرف را شامل شود. اگر اعتیاد درمان یا با فعالیت‌های بهبودی همراه نشود حالت پیش روندۀ آن ممکن است باعث معلولیت مغزی و یا حتی مرگ شود.

    حمید جهانبین / مجله اعتیاد www.etiad.org