پاک و هوشیار

پاک و هوشیار

پرهیز از هرگونه ماده مخدر

    وقتی من می‌گویم: «یک نوشیدنی یا ماده مخدر» برای شما چه معنایی دارد‌؟ یا وقتی می‌گویم: «من یک معتاد و یا یک الکلی» هستم یا «من پاک و هوشیارم». مهم‌تر از این به‌نظر شما این کلمات چه پیامی را به یک تازه وارد در جلسات معتادان گمنام منتقل می‌کند‌؟

    من معتقدم این‌ها پیامی را منتقل می‌کنند که در جامعه رایج است. کاملاً برخلاف آن چیزی است که ما در انجمن NA می‌دانیم. این جملات باید ریشه در باور داشته باشند اگرچه ممکن است ناخودآگاه، الکل را ماده مخدر جداگانه‌ای بدانیم. این طرز فکر برای معتادان خطرناک است.

    پرهیز از هرگونه ماده مخدر

    این‌که اخبار رسانه‌ها، سازندگان فیلم‌ها یا حتی مأمور قانون، بین مواد مخدر تفاوت قائل شوند، کاملاً قابل درک است. در افکار عمومی ممکن است یک ماده مخدر از دیگری مشکل کمتری داشته باشد. اگر چه خیلی از ما در انجمن اِن‌اِی با تحمل درد فراوان در جستجوی چاره‌ای برای اعتیادمان، ماده مخدری را با دیگر مواد تاخت زده‌ایم.الکل هم بی‌شک منبع مشترک تردید برانگیزی است که باعث استمرار مصرف مداوم مواد یا لغزش ما می‌شود. نتیجه نهایی تجارب دسته جمعی ما این تفکر است که به‌سادگی آن را می‌شنویم: «ماده مخدر، ماده مخدر است و ماده مخدر است.»

    من مطمئن نیستم چرا برخی، همچنان از این اصطلاحات استفاده می‌کنند. باورم این است که آن‌ها بطور عمدی نشریات NA و آن‌چه برای بهبودیافتن ما ضروری است، یعنی، «پرهیز از هرگونه ماده مخدر»، را انکار نمی‌کنند.

    مشروب الکلی
    من فقط یک مصرف‌کننده یا هروئینی نیستم، بلکه معتادم. در ضمن، الکل یک ماده مخدر است!

    الکل یک ماده مخدر است

    بنابراین ضروری است که من این توضیح را بدهم که قصد ندارم بین اشخاص مرزبندی کنم. درحقیقت بعضی از کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند جزو آدم‌های مورد علاقه اطراف من هم هستند.

    برخی دیگر این مسئله را یک مبحث غیرضروری می‌دانند. گفته می‌شود که اگر الکل یک ماده مخدراست آن‌ها هم می‌گویند: من یک معتادم و «فقط» یک معتادم. من اما از طرف دیگر فکر می‌کنم این مسئله باعث پیچیدگی پیام اِن‌اِی شده و اتحاد انجمن معتادان گمنام را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

    من فقط یک مصرف‌کننده یا هروئینی نیستم، بلکه معتادم. الکل یک ماده مخدر است و ما افراد مبتلا به بیماری اعتیاد باید از هرگونه ماده مخدر پرهیز کرده تا بهبود یابیم.

    جو / مجله معتادان گمنام ناحیه سن فرناندو، مه و ژوئن 2012

    درباره ترک اعتیاد و بهبودی در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید:

    بهبودی از کجا آغاز می‌شود؟

    روایتی از افت و خیزهای یک زندگی پرماجرا

    برچسب‌ها