مارادونا درگذشت

ورزشکارانی که مواد مخدر سرنوشت‌شان را تغییر داد

    ورزشکاران مشهوری در جهان ورزش اسیر مواد مخدر شدند که باعث دوری و یا کنار رفتن آنان از ورزش حرفه‌ای شد. کوکایین، مسیر حرفه‌ای برخی از آنان را تغییر داد و آینده درخشان این ورزشکاران را تاریک نمود.

    اعتیاد به مواد همیشه در میان افراد عادی دیده نمی‌شود. افراد مشهور نیز به آن دچار می‌شوند و ممکن است زندگی‌شان را به این علت از دست بدهند. این موضوع، گریبانگیر ورزشکاران نیز هست و سرنوشت آنان با مصرف مواد تغییر کرده است. یکی از این افراد دیگو ماردونا است.

    marqdona2دیگو مارادونا اسطوره فوتبال آرژانتین زمانی که در بارسلونا بازی می‌کرد، برای اولین بار کوکایین مصرف کرد اما در مارس سال 1989 و زمانی که در ناپولی بازی می‌کرد، نتیجه آزمایش اعتیاد او مثبت اعلام شد. به همین خاطر، مارادونا را 15 ماه از بازی کردن محروم کردند. 6 سال پس از آن دوباره زمانی که بازیکن بوکاجونیورز بود، به مواد روی آورد. اسطوره فوتبال آرژانتین به همین دلیل از ورزش حرفه‌ای دور ماند. سال 2000، فیدل کاسترو، رییس جمهور وقت کوبا از او خواست تا اعتیاد خود را ترک کند که مارادونا موفق به انجام این کار شد و به عنوان سرمربی، به دنیای فوتبال بازگشت.

    خولیو آلبرتو اتریشی، همبازی مارادونا در بارسلونا نیز اسیر مواد شد. این بازیکن پس از مثبت اعلام شدن اعتیاد اسطوره فوتبال آرژانتین از او حمایت کرد اما زمانی که نوبت با آلبرتو رسید، مارادونا از او حمایت نکرد. دراماتیک‌ترین بخش زندگی او در سال 2002 اتفاق افتاد؛ هنگامی که در بخش روانی بیمارستان بارسلونا بستری بود، اقدام به خودکشی کرد. خولیو پس از سپری کردن دوره نقاهتش، اکنون به زندگی عادی خود ادامه می‌دهد.

     مارکو پانتانی، یکی از بهترین دوچرخه سواران دنیا محسوب می‌شد. حتی زمانی که کوکایین مصرف می‌کرد. او فاتح جیرودی ایتالیا و تور دو فرانس شد. غم‌انگیزترین بخش زندگی او مربوط به روز ولنتاین سال 2004 است که در هتلی به نام ریمینی، جسم بی‌جان او را یافتند. او در سر خود توموری داشت و به دلیل مصرف زیاد مواد، مشکل قلبی نیز پیدا کرده بود.

     در سال 2002، اعتیاد مارک بوسنیچ، دروازه‌بان سابق تیم ملی استرالیا مثبت اعلام شد. در آن زمان سنگربان چلسی بود. پس از مشخص شدن این موضوع باشگاه لندنی او را کنار گذاشت و این دروازه‌بان به مدت 9 ماه محروم شد. او هر هفته 6 هزار یورو برای کوکایین هزینه و روزانه 10 گرم مصرف می‌کرد.

    غم‌انگیزترین داستان در ورزش آمریکای شمالی مربوط به لن بیاس است. در سال 1984، او به عنوان بازیکن بوستون سلتیک برگزیده شد. این بسکتبالیت می‌خواست به این منظور با دوستان دانشگاهی خود جشنی برگزار کند اما این آخرین کاری بود که در زندگیش انجام داد. لن بیاس به دلیل مصرف مواد در آن شب اوردوز کرد. این اتفاق باعث شد تا رونالد ریگان، رییس جمههور وقت کشور آمریکا مجازات مصرف و قاچاق کوکایین را بیشتر کند.

    آیتور گونسالس، دوچرخه‌سوار اسپانیایی تور مشهور این کشور به نام ووئلتا اسپانیا را در سال 2002 فتح کرد اما سه سال بعد جواب آزمایش او مثبت درآمد و دو سال محروم شد. در این زمان او به دلیل رانندگی در حالت ناهوشیاری به خاطر مصرف مواد دستگیر شد. آیتور از چراغ قرمز عبور کرد و در باند مخالف رانندگی کرد. گونسالس هیچگاه به میادین مسابقه بازنگشت.

     دروازه‌بان افسانه‌ای کلمبیا، رنه هیگوئتا زمانی که در آوکاس اکوادور بازی می‌کرد، مشخص شد که به مواد اعتیاد دارد. او دوست صمیمی پابلو اسکوبار، یکی از بزرگترین قاچاقچیان کلمبیا بود. هیگوئیتا هم اکنون مربی دروازه‌بان‌های تیم النصر عربستان است.

     مارتینا هینگس، یکی از بزرگترین تنیسورهای سویسی نیز در این لیست قرار گرفته است با این تفاوت که او در این امر مقصر نیست. در سال 2007 مقدار کمی کوکایین در آزمایشات گرفته شده از او دیده شد. او از خود دفاع و آلودگی هوا را عامل اعلام شدن نتیجه مثبت عنوان کرد اما او را دو سال محروم کردند. مارتینا از سال 2010 به میادین بازگشت.

    ایسنا

    برچسب‌ها