مشق اعتیاد نوجوانان

مهمترین علت گرایش به مصرف مواد مخدر چیست؟

    یک جامعه شناس معتقد است مهم‌ترین علت گرایش به مصرف مواد مخدر، مشکلات اقتصادی و بیکاری است.

    به گزارش سايت اعتياد‏، سارا منیری فرد گفت: بیشتر جوانان پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه قادر به ورود به بازار کار نیستند. جوانان مجبور می‌شوند به شغل‌هایی ناهمخوان با شأن اجتماعی و تحصیلاتشان رو بیاورند. که همین امر سبب ناامیدی جوانان می‌شود و آنان برای تسکین خود به مصرف مواد مخدر پناه می‌آورند.

    علت گرایش به مصرف مواد مخدر

    این جامعه شناس مي‌گويد، نهادهای مختلف جامعه مانند خانواده و دولت برنامه‌ریزی مناسبی برای پرکردن اوقات جوانان ندارند. عدم برنامه‌ریزی، جوانان را به تفریح‌های ناسالم مانند مصرف مواد مخدر سوق می‌دهد.

    منیری‌فرد با اشاره به آمار قابل توجه بیکاری در کشور تصریح کرد: هنگامی که با چنین وضعیتی در بخش اشتغال مواجه هستیم، اوقات فراغت اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. زیرا جوانان بیکار، مخصوصا افرادی که دارای تحصیلات هستند دچار ناراحتی‌های روانی می‌شوند و برای تسکین خود به مصرف مواد مخدر پناه می‌آورند.

    این جامعه شناس، یکی دیگر از علل افزایش مصرف کنندگان مواد مخدر را آمار بالای طلاق دانست. او افزود: احتمال اعتیاد کودکان طلاق، به خاطر کشمکش‌ها و درگیری‌های خانواده و نظارت ناصحیح والدین بر آنها بیشتر است.

    منیری‌فرد در خصوص کارایی نداشتن فرهنگ سازی انجام شده در سطح جامعه خاطرنشان کرد: مشکل از فرهنگ سازی نیست، مشکل آنجا است که نحوه درست فرهنگ سازی را بلد نیستیم.

    درباره اعتیاد در سایت اعتیاد بیشتر بخوانید:

    یک روز در جمع الکلی‌های گمنام ایران
    معضل اعتیاد به الکل در ایران
    نگاه روانشناختی به پدیده اعتیاد

    www.etiad.org

    برچسب‌ها