اعتیاد دانشجویان پزشکی

شیوع اعتیاد در بین دانشجویان پزشکی

اعتیاد بین دانشجوهای پزشکی رایج است

     پژوهشی به منظور برآورد میزان شیوع مصرف مواد در بین ۴۰۰۰نفر از دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی شهر تهران انجام شد. بیشترین میزان مصرف مواد متعلق به مصرف قلیان و پس از آن به ترتیب متعلق به مصرف سیگار و مشروبات الکلی بود.

    مصرف شیشه و کراک هروئین نیز به ترتیب دارای کمترین میزان مصرف بودند. مصرف داروهایی مانند مورفین، ریتالین، ترامادول به ترتیب رتبه‌های چهارم، پنجم و ششم مصرف مواد را در دانشجویان علوم پزشکی دارند. مصرف همه انواع مواد در دانشجویان مذکر بیشتر از دانشجویان مونث است. مصرف داروها و موادی نظیر ترامادول، ریتالین، پتدین و مورفین قابل توجه است.

     اعتیاد به مواد و داروهای مخدر دیگر پول، تحصیلات، موقعیت اجتماعی، پایین شهر و بالاشهر و … را نمی‌شناسد. اعتیاد دانشجویان پزشکی به هر نوع ماده مخدر، قلیان و سیگار از آن حیث قابل توجه است که قرار است این خانم و آقای دکترها در آینده بخشی از وظایفشان درمان یا هشدار در زمینه ویرانگر بودن مواد مخدر و انواع روانگردان‌ها باشد.

     12 هزار معتاد در بین دانشجویان علوم پزشکی

    «اعتیاد، بین دانشجوهای پزشکی رایج است»؛ این را یک پزشک متخصص داخلی می‌گوید که مشغول گذراندن «طرح» در یکی از بیمارستان‌های تهران است.

    او ادامه می‌دهد: «دانشجویان پزشکی فکر می‌کنند می‌دانند با بدن خودشان چه کار می‌کنند. این طبعیت پزشک‌بودن است. از جایی به بعد شما بدن را مثل یک دستگاه می‌بینید و به چیزهایی مثل عوارض طولانی‌مدت یا اینکه کاری که با بدنتان می‌کنید چه تاثیری روی دیگران دارد فکر نمی‌کنید. فقط به این فکر می‌کنید که کاری که از شما خواسته شده را طوری انجام دهید که دردسر بعدی نداشته باشد؛ برای این هم باید روی پا باشید، حالا به هر روشی.»

    آماری وجود ندارد که «مصرف قرص»، «داروهای مخدر» و «الکل» و به طور کلی اعتیاد دانشجویان پزشکی را به صورت علمی برآورد کرده باشد. اما از هر پزشکی که سراغ بگیرید، اقلا می‌تواند یک نمونه از این چنین رفتارهایی را برایتان تعریف کند. دکتر حسین کرمانپور که مدتی مسئول اورژانس یکی از بیمارستان‌های تهران بوده است، در این‌باره می‌گوید: «در طول دوران کاری‌ام، نمونه‌های زیادی از سوءمصرف چه بین دانشجویان و چه در بین پزشکان کادر بیمارستان و حتی اساتید دانشگاه دیده‌ام. حتی پزشکان بسیار مشهور هم گاهی در دام چنین رفتارهایی می‌افتند. «مصرف» در ابتدا به نظر کنترل‌شده می‌آید. بخصوص کسانی که سواد پزشکی دارند، فکر می‌کنند از پس کنترل‌کردن مساله برمی‌آیند اما همیشه چنین نیست.»

    شیوع اعتیاد در بین دانشجویان پزشکی
    در مورد مصرف دخانیات نیز بر اساس تحقیقی که در وزارت بهداشت انجام شده، 78 درصد دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام کرده‌اند که قبل از ورود به دانشگاه تجربه سیگار کشیدن داشته‌اند
    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید
    

    بهترین روش ترک و درمان اعتیاد

    با دلایل روانی اعتیاد آشنا شوید

    رشته روان‌شناسی اعتیاد در دانشگاه‌های ایران

    محمدرضا داودآبادی فراهانی، معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه حدود 90 درصد دانشجویان علوم پزشکی تجربه مصرف سیگار داشته‌اند، گفت: 6.4 درصد این دانشجویان نیز روانگردان یا مواد مخدر مصرف کرده‌اند.

    وی در مورد اعتیاد دانشجویان پزشکی، افزود: آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر نشان می دهد که 6.4 درصد دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی از مواد مخدر یا روانگردان استفاده کرده‌اند که البته از آمار دانشگاه‌های دیگر کمتر است.

    وی ادامه داد: در مورد مصرف دخانیات نیز بر اساس تحقیقی که در وزارت بهداشت انجام شده، 78 درصد دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام کرده‌اند که قبل از ورود به دانشگاه تجربه سیگار کشیدن داشته اند.  12 درصد نیز در زمان دانشجویی سیگار کشیده‌اند. بنابراین 90 درصد دانشجویان این دانشگاه‌ها تجربه استعمال سیگار را دارند و فقط 10 درصد دانشجویان گروه پزشکی بعد از فارغ التحصیلی می‌توانند بگویند لب به سیگار نزده‌اند.

    حدود 180 هزار دانشجو در 60 دانشگاه علوم پزشکی کشور مشغول تحصیل هستند. که با یک حساب سرانگشتی می‌توان متوجه شد که 11 هزار و 520 نفر از این دانشجویان اعتیاد دارند.

    برچسب‌ها