سفر بدون الکل

گردشگری هوشیار یا سفر بدون الکل

سفر بدون مشروب بین جوانان محبوب شده است

    در بیشتر سال‌های بزرگسالی‌ام به سفر و نوشیدنی‌های الکلی به یک اندازه علاقه‌مند بودم ولی هرگز سفر بدون الکل را تجربه نکردم. لذت دیدار از آرژانتین هم به دلیل معماری باشکوه و در حال فروپاشی بوئنوس آیرسی که از قرن نوزدهم به جا مانده، بود و هم نوشیدنی‌هایی که زیر آسمان کوه‌های شهر مندوزا سر می‌کشیدم. من و شوهرم به هرجا سفر کردیم، از کارولینای شمالی گرفته تا استانبول، نوشیدنی الکلی نوشیدیم.

    این تجربه‌ها می‌توانند شیوه‌ی جالبی برای گشت‌وگذار در مکان‌های مختلف و جا افتادن در فرهنگ‌های بیگانه باشند. اما من زیاده‌روی می‌کردم؛ تا جایی که از هوش می‌رفتم و با خماری شدید بعدش از پا در می‌آمدم.

    در امریکا حدود ۴۶ میلیون نفر با مشکلات سوءمصرف مواد و الکل دست‌وپنجه نرم می‌کنند. و من هم یکی از آنها هستم. من مبتلا به اختلال سوءمصرف الکل یا به عبارت دیگر الکلیسم هستم. پنج سال پیش توانستم به کمک بازپروری و گروه‌درمانی، الکل را ترک کنم. یاد گرفتم که بدون نیاز به شراب دبش فرانسوی خوش بگذرانم. با این حال، اجتناب از مصرف الکل در حین سفر در دنیایی که پر از انواع نوشیدنی الکلی است، چالش بزرگی برای من بود.

    گردشگری هوشیار یا سفر بدون الکل
    در شهر شامونیکس فرانسه یک نوشیدنی سبز کمرنگ به نام دیابولو روی میز کافه‌ای خودنمایی می‌کند. این کوکتل بدون الکل که از ترکیب نعنا و لیمو درست شده است، در این منطقه محبوبیت زیادی دارد. نوشیدنی‌های غیرالکلی زیادی مثل دیابولو هستند که می‌توانند برای مسافرانی که الکل مصرف نمی‌کنند، لذت‌بخش باشند.

    سفر بدون الکل، موج جدیدی است که به‌خصوص در میان جوانان دهه 1970 و 1980 که کمتر از نسل‌های پیشین خود مشروب می‌خورند، محبوب شده است. در ادامه درباره اینکه چگونه می‌توان در سفر از نوشیدنی‌های الکلی پرهیز کرد و در عین حال خوش گذراند و همچنین درباره‌ی نحوه‌ همراهی کردن با دوست یا عضو خانواده‌ای که مشروب را کنار گذاشته است، صحبت خواهیم کرد.

    مسافرت بدون مشروب

    مطالعات نشان داده‌اند که هنگام سفر، به‌خصوص در مناطق گرمسیری، مسافران مصرف سنگین الکل و سوءمصرف مواد غیرقانونی دارند. شاید این رفتارها به‌دلیل نیاز به رها شدن از همه‌چیز باشد؛ حتی رهایی از اعتدال.

    آن زمان که به‌تازگی الکل را ترک کرده بودم، مشاورم در مرکز بازپروری و همچنین مطالعات بالینی که در این حوزه انجام شده‌ بودند، پیشنهاد کردند که از راهکارهای جایگزین استفاده کنم؛ یعنی رفتارهای مثبت را جایگزین رفتارهای بالقوه مخرب مثل نوشیدن الکل کنم. سارا لوی نویسنده کتاب زندگینامه‌ای «بازی‌های الکل خوردن» Drinking Games، که خود نیز الکل را ترک کرده است، می‌گوید: «اوایل که الکل را ترک می‌کنید دائماً درگیر چهارچوب دادن به زندگی خود و ساختن روزمرگی‌های جدید می‌شوید. شما باید مسیرهای عصبی مغز خود را بازسازی کنید و عادت‌های قدیمی را کنار بگذارید

    گردشگری هوشیار
    پیاده‌روی در طبیعت اسکاتلند. فعالیت‌های بیرون از منزلی مثل پیاده‌روی، تمرکز اصلی بسیاری از سفرهایی هستند که شرکت‌های مسافربری سفر بدون الکل ارائه می‌کنند.

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    خصوصیات افراد مست

    تفریح و شادی بدون مشروب ممکن است

    کم یا متوسط، مصرف الکل همیشه هم مضر است

    ۱۰ تغییر غیرمنتظره بعد از ترک مشروب از زبان یک الکلی سابق


    کمک علم به حل رمز و رازهای اعتیاد

    ترشح آدرنالینی که از یک تجربه جدید یا فعالیت فیزیکی هیجان‌انگیز ناشی می‌شود، می‌تواند منجر به القای نوعی نشئگی طبیعی در انسان شود. لارن برنیسون مؤسس «وی لاو لوسید» (We Love Lucid)، یک شرکت اروپایی تورهای سفر بدون الکل، می‌گوید: «احساس شعف و وجد محض می‌تواند جایگزین خوبی برای احساس نیاز به یک گیلاس شراب باشد. در برنامه‌های سفری که خودم ترتیب می‌دهم، کارهای ماجراجویانه و هیجان‌انگیزی مثل موج‌سواری با قایق بادبانی و کوه‌پیمایی می‌گنجانممن هم به همین منوال در اوایل دوران ترکم قایق‌رانی با کایاک را شروع کردم و حالا هرجا بروم صبح زود به آب می‌زنم و کایاک‌رانی می‌کنم.

    وقتی از شهرهای مختلف که هر کدام تفریحات شبانه و مشروب‌خواری خود را دارند، بازدید می‌کنم، سراغ فعالیت‌هایی می‌روم که با مصرف الکل همراه نباشند؛ مثل دیدن تئاتر در نیویورک و رفتن به کنسرت موسیقی ماریاچی در سن آنتونیو.

    راه‌ و رسم جدید سفر کردن بدون الکل

    من همان زمان‌هایی که کتاب «کنجکاو به ترک الکل» (Sober Curious) منتشر شده و موج جدیدی را در میان مردم به راه انداخته بود، الکل را کنار گذاشتم. این روزها بازار آبجوها و کوکتل‌های بدون الکل و همچنین بارهایی که مشروب سرو نمی‌کنند، مثل کاوا سوشال  (Kava Social)  در بروکلین و کلاب سودا (Club Soda) در لندن بسیار داغ شده است. بنابر مطالعه‌ای که از سوی IWSR در رابطه با تحلیل بازار مشروبات الکلی در سال 2022 انجام شد، بازار جهانی آبجو، شراب سیب، شراب انگور و سایر نوشیدنی‌های بدون الکل یا با الکل کم، طی این سال‌ها سی و یک درصد رشد کرده و در حال حاضر یک صنعت ده میلیارد دلاری را شامل می‌شود. تمام اینها در حکم سنگری در برابر رقابت پایاپای کارخانه‌های آبجوسازی و شراب‌سازی هستند که مسافران در غیرمحتمل‌ترین مکان‌ها به آن‌ها برمی‌خورند. همچنان بسیاری از مقصدها، به‌خصوص کشورهای مسلمان، رسوم قدیمی و دیرپای خود را در مصرف نوشیدنی‌های غیرالکلی دارند. در سفر اخیری که به مصر داشتم از نوشیدنی نعنا و لیموی نه‌چندان شیرینی که در بیشتر کافه‌ها و رستوران‌ها سرو می‌شد، بسیار لذت بردم.

    سارا وستون مدیر مؤسسه‌ی هیزلدن بتی فورد Hazelden Betty Ford، برنامه‌ آموزشی و راهنمای ترک الکل، می‌گوید: «کسانی که به جلسات گروه‌های حمایتی ترک الکل مثل الکلی‌های گمنام می‌روند باید به خاطر داشته باشند که رفتن به تعطیلات معادل مرخصی گرفتن از جلسات گروه و ترک الکل نیست. این روزها هرجا بروید می‌توانید جلسات خود را به صورت آنلاین ادامه دهید یا در جلسات الکلی‌های گمنام شهر مقصد خود شرکت کنید

    مسافرت بدون مشروب
    یک متصدی بار در حال ترکیب کردن ماکتل در نیویورک. بازار نوشیدنی‌های غیرالکلی هم برای کارخانه‌های تولید نوشیدنی و هم برای رستوران‌هایی که این نوشیدنی‌ها را سرو می‌کنند، بسیار داغ شده است.

    توصیه‌های یک متخصص به یک الکلی سابق؛ از مسیر دور نشو

    منظور کتاب الکلی‌های گمنام از «آلرژی» چیست؟


    چگونه دچار مسمومیت غذایی نشوید

    وقتی الکل را کنار می‌گذارید، انتخاب شرکت مسافربری به اندازه‌ انتخاب مقصد سفر و فعالیت‌های تفریحی آن حائز اهمیت است. سارا وستون توصیه می‌کند: «با کسانی که در گذشته هم‌پای مصرف الکل و مواد شما بودند و همچنین با کسانی که روابط آشفته‌ای با آنها دارید، مسافرت نروید

    کسانی که الکل را ترک کرده‌اند و همچنین همسفران آنها ممکن است از رفتن به فستیوال‌های پر از مشروب با دوستانی که اهل مصرف سنگین الکل هستند، اجتناب کنند. پرهیز از رفتن به چنین مکان‌هایی به‌خصوص در اوایل دوران ترک می‌تواند وسوسه‌ها‌یشان را کنترل کند.

    این روزها من به‌راحتی می‌توانم بدون نیاز به مصرف الکل تقریباً به هر کجا که بخواهم سفر کنم. با این حال، علاقه‌مندم که برای سفر بعدی‌ام با یک تور سفر بدون الکل همراه شوم. شرکت‌های مسافربری زیادی هستند که تورهای بدون الکل با تمرکز بر بهبودی مسافرانی که الکل را ترک کرده‌اند، برگزار می‌کنند. مثل استراحتگاه‌های تمرین یوگا که شرکت «سول بلیس جرنیز» (Soul Bliss Journeys) برگزار می‌کند یا مسافرت با کشتی‌های تفریحی که شرکت «سوبر ویکیشنز» (Sober Vacations) میزبان آن است.

    برنیسون از شرکت «وی لاو لوسید» (We Love Lucid) می‌گوید: «مسافران از ارتباط برقرار کردن با کسانی که تجاربی مشابه خودشان داشته‌اند، بسیار خوشحال می‌شوند و جو بسیار مثبتی برقرار می‌شود. علاوه بر آن بیدار شدن بدون احساس خماری ناشی از می‌زدگی همیشه خوشایند است

    ترجمه مجله اعتیاد از نشنال جئوگرافیک: آزاده اتحاد عکس بالای صفجه از گاردین

    https://www.nationalgeographic.com/travel/article/sober-travel-non-alchoholic-drinks-sobriety-retreats

    برچسب‌ها