پرخوری هم يک نوع اعتياد است

جلوگیری از اضافه وزن هنگام ترک سیگار

    افزایش وزن بعد از ترک سیگار یکی از نگرانی های افراد سیگاری است. نیکوتین موجود در سیگار، متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد و وقتی شما سیگار را ترک می‌کنید، کاهش متابولیسم و سوخت و ساز بدن منجر به افزایش وزن می‌شود و بدن کالری کمتری را می‌سوزاند.

    با ترک سیگار، بو و طعم غذاها خوشایندتر است در نتیجه میل افراد برای گذاشتن چیزی در دهان بیشتر می‌شود. به خاطر سیگار نکشیدن، قند خون فرد پایین می‌آید و احتیاج به خوردن میان وعده پیدا می‌کند.

    انتخاب خوراکی‌های شیرین، عامل دیگری برای اضافه وزن بعد از ترک سیگار است.

     این احتمال وجود دارد که فرد بعد از ترک اعتیاد ، احساس گرسنگی بیشتری نسبت به سایر مواقع کند که این امر با پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و سالم قابل پیشگیری خواهد بود.

    همه افراد به خاطر ترک سیگار چاق نمی‌شوند ولی بعضی افراد بین ۳ تا ۵ کیلو اضافه وزن می‌یابند.

    راه‌کارهای جلوگیری از افزایش وزن

    یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از افزایش وزن همراه با ترک سیگار، ورزش است. با قطع سیگار شما بهتر می‌توانید نفس بکشید و پیاده‌روی کنید. مطالعات علمی نشان می‌دهد کسانی که حین ترک سیگار ورزش می‌کنند، کمتر از سایرین دچار اضافه وزن می‌شوند.

    در یک تحقیق، خانمی که سیگار را ترک کرده بود و روزانه ۴۵ دقیقه پیاده‌روی می‌کرد، در حدود فقط 1 کیلوگرم افزایش وزن یافت.

    عادات صحیح غذایی

    جلوگیری از اضافه وزن هنگام ترک سیگار
    بعد از ترک سیگار ، احساس گرسنگی بیشتری خواهید کرد که با پیروی از رژیم غذایی متعادل و سالم قابل پیشگیری خواهد بود

    داشتن یک رژیم غذایی سالم در کنار ورزش، هنگام ترک سیگار شما را لاغر و سالم نگه می‌دارد. در این میان نوشیدن آب زیاد هنگام ورزش، شما را مشغول نگه داشته و از استرس شما می‌کاهد. ضمن این که ولع شما را برای سیگار کشیدن کم می‌کند. پس همیشه در طول روز یک بطری آب در اختیار داشته باشید.

    انتخاب غذاهای سالم برای وعده‌های غذایی اصلی و میان غذاها، غذاهای کم چربی و کم کالری، و مقدار زیادی میوه و سبزی اهمیت زیادی دارد.

    اگر نیاز دارید که دست‌هایتان را مشغول نگهدارید، با اشیاء کوچکی مانند گیره کاغذ، مداد، تیله یا چیزهای شبیه به این‌ها، بازی کنید.

    اگر میل به دهان بردن چیزی را دارید، به میوه‌ها و سبزی‌های ترد مانند هویج گاز بزنید. یا از آب‌نبات‌ها و آدامس‌های بدون قند استفاده کنید.

    اما این نکته را فراموش نکنید که سیگار کشیدن بسیار خطرناک تر از افزایش وزن بعد از ترک آن می‌باشد. ولی باید مراقب باشید که وزنتان نیز خیلی زیاد نشود.

    برای جلوگیری از اضافه وزن، باید فعالیت بدنی خود را بیشتر کنید و عادات صحیح غذایی داشته باشید. فعالیت بدنی به کنترل وزن و افزایش مقدار کالریی که می سوزد، کمک می‌کند.

     در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید: 
    ۶ عارضه مهم قرص‌های لاغری / دروغِ قرص‌های چاقی
    پرخوری عصبی یا بولیمیا
    ۱۲ تغییر کوچک برای سبک‌ زندگی سالم ‌تر

    انجمن نیکوتینی‌های گمنام: این لینک

    برچسب‌ها