توزیع داروهای مسکن اعتیادآور

جریمه صدها میلیون دلاری شرکت داروسازی “جانسون‌اندجانسون”

    دادستانی عمومی اکلاهما شرکت “جانسون‌اندجانسون” را به علت توزیع داروهای مسکن اعتیادآور ۵۷۲ میلیون دلار جریمه کرد. حتی گفته می‌شود مسئولان این شرکت به پزشکان رشوه داده‌اند. شرکت داروسازی یاد شده این اتهامات را رد کرده است.

    دادگاهی در آمریکا شرکت داروسازی “جانسون‌اندجانسون” را متهم به پخش داروهای مسکن اعتیادآور کرده و با صدور حکمی این شرکت را به پرداخت جریمه‌ای بالغ بر ۵۷۲ میلیون دلار (۵۱۵ میلیون یورو) محکوم کرده است.

    افزون بر آن گفته شده است که این شرکت با پرداخت رشوه به پزشکان، تلاش کرده در گزارش‌های پزشکی میزان عوارض جانبی و خطرات این داروها را نازل‌تر از سطح واقعی آن ارائه کند.

    موضوع بر سر ماده اپیوئید در داروهای مسکن ساخت این شرکت داروسازی است. این ماده که از مشتقات تریاک به شمار می‌رود، منجر به اعتیاد به مواد مخدر می‌شود.

    دوهزار شکایت

    حکم دادگاه اوکلاهما علیه شرکت دارویی “جانسون‌اند‌جانسون” تنها یکی از ۲۰۰۰ شکایتی است که علیه این شرکت به علت پخش داروهای حاوی مواد اعتیادآور از سوی مقامات قضایی آمریکا مطرح شده است.

    بر اساس اظهارات دادستانی اوکلاهما در بازه زمانی بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷ تنها در آن ایالت ۴۶۵۳ نفر در اثر استفاده از ماده ایپویید و مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند.

    دادستانی اکلاهما درباره این داروی شرکت یاد شده گفته است: «این بدترین بحران پزشکی در تاریخ آمریکا و این ایالت است که مسبب آن انسان بوده است.»

    همین مرجع قضایی گفته است که شرکت “جانسون‌اندجانسون” با به راه انداختن یک کارزار چند میلیارد دلاری در پی کم‌رنگ جلوه‌دادن خطرات ناشی از مصرف بیش از حد این دارو بوده است.

    تد بالکمن، قاضی دادگاه اوکلاهما اعلام کرده است که جریمه پیشبینی شده برای شرکت “جانسون‌اندجانسون” به درمان بیماران اختصاص خواهد یافت.

    دادگاه اوکلاهما نخستین دادگاهی است که در ارتباط با داروهای مسکن اعتیادآور موفق شده حکم به مجازات و پرداخت جریمه از سوی این شرکت بدهد. باید یادآور شد که مسئولان این شرکت علیه حکم صادره اعتراض کرده‌اند.

    مسئولان شرکت یادشده اعلام کرده‌اند که قوانین را رعایت کرده و نقش داروهای مسکن این شرکت در ایجاد اعتیاد‌های ناشی از مصرف ایپویید بسیار نازل بوده است.

    بررسی پرونده‌های شکایت علیه شرکت “جانسون‌اندجانسون” در بیش از ۲۰۰۰ دادگاه دیگر آمریکا ادامه دارد. جانسون‌اندجانسون یکی از عظیم‌ترین شرکت‌های داروسازی در جهان است.

    برچسب‌ها