بحران فنتانیل در میان نوجوانان

اقدامات ایالت تگزاس برای مهار بحران فنتانیل در میان کودکان و نوجوانان

سوءمصرف فنتانیل پرینس و تام پتی، ابر ستاره‌های موسیقی را نابود کرد

    همچنان که مصرف غیرقانونی مواد افیونی در میان جوانان افزایش می‌یابد، چندین لایحه از سوی قانون‌گذاران ایالت تگزاس تصویب شده است با این امید که معلم‌های تگزاسی را به آموزش و در صورت نیاز درمان اوردز فنتانیل (یک مسکن بسیار قوی که برای بیهوشی به کار می‌رود) در خوابگاه‌ها و همین‌طور رویدادها و جشن‌های مختلف در مدارس وا دارد.

    بر طبق این لوایح، از کارکنان مدارس دولتی و خصوصی گرفته تا کسانی که در کالج‌ها و دانشگاه‌ها کار می‌کنند باید نحوه درمان اوردز کشنده با مواد افیونی opioid را با نالوکسان و سایر داروهای مخصوص درمان اوردز که به‌عنوان آنتاگونیست مواد افیونی (اپیوئیدی) شناخته می‌شوند، یاد بگیرند.

    تنها هشت لایحه در رابطه با آموزش به کارکنان مدارس برای موارد اورژانسی اوردوز با مواد افیونی از سوی دموکرات‌ها ارائه شد: سناتور ایالتی خوزه منندز و نماینده ایالتی فیلیپ کورتز از شهر سن آنتونیو، بابی گوئرا از شهر میشن، جولاندا جونز از هوستون، ارین زواینر از دریفت‌وود، شریل کول از آستین و نماینده ایالتی جیمز تالاریکو از راند راک.

    این لوایح موضوعات گسترده‌ای را در زمینه داروهای موردنیاز برای درمان اوردز پوشش دادند؛ از جمله تصویب مجوز توزیع این داروها به پزشکان بدون نیاز به اطلاعات هویتی مصرف‌کننده در مدارس و برگزاری دوره‌های آموزشی استانداردشده برای کارکنان آنجا.

    منندز نویسنده لایحه ایالتی شماره 629 می‌گوید: «ما می‌خواهیم این راهبرد جدید را به اقداماتی که تاکنون انجام داده‌ایم مثل اپی‌پن (قلم‌های تزریقی اپی‌نفرین) و سایر داروهایی که برای افراد مبتلا به آسم نیاز است، اضافه کنیم و معتقدیم که این راهبرد به اندازه سایر اقدامات حیاتی که در مدارس وجود دارند، ضروری‌ست

    بحران فنتانیل در میان کودکان
    فنتانیل یک ماده اپیوئیدی صنعتی‌ست که از هروئین 50 برابر و از مورفین 100 برابر قوی‌تر است.

    علت مرگ پرینس مصرف بیش از اندازه قرص فنتانیل بوده است

    آیا مصرف قرص‌های ضداضطراب تبدیل به بحران آینده اعتیاد به مواد خواهد شد؟

    افراد برای تسکین درد بعد از جراحی سراغ داروهای اپیوئیدی می‌روند


    نالوکسان naloxone، یک اسپری بینی مخصوص درمان اوردز، و سایر آنتاگونیست‌های مواد اپیوئیدی در خوابگاه‌ها و محوطه‌ها نگهداری خواهند شد و کارکنان هم باید در رابطه با نحوه مصرف آن آموزش ببینند. با این حال تمام این لوایح مستلزم این هستند که کمیسیون بهداشت ایالتی پس از هر بار استفاده از دارو، کمیته‌ای مشورتی برای بازبینی و پیگیری‌های لازم برگزار کند.

    فنتانیل یک ماده اپیوئیدی صنعتی‌ست که از هروئین 50 برابر و از مورفین 100 برابر قوی‌تر است. البته اگر فنتانیل با تجویز پزشک داده شود می‌توان آن را با خیال راحت مصرف کرد؛ اما افزایش مصرف غیرقانونی آن در دوران همه‌گیری کرونا آغاز شد و تا امروز نیز ادامه دارد.

    هانا رین‌هارد رئیس ستاد کورتز می‌گوید: «در حال حاضر یک پاندمی سوءمصرف مواد افیونی در سراسر کشور در جریان است و ایالت تگزاس هم از این مسئله مستثنی نیست. این لایحه از این واقعیت ناشی می‌شود که هرکسی ممکن است دچار اعتیاد شده و در نهایت اوردز کند. علاوه بر آن، کودکان ممکن است به‌راحتی یک ماده افیونی را با آبنبات اشتباه بگیرند و در نتیجه عواقب جبران‌ناپذیری را تجربه کنند

    این لایحه، تگزاس را با ایالت‌هایی مثل داکوتای جنوبی که طی یک برنامه گسترده، نالوکسان را در تمامی مدارس توزیع کرد، هم‌تراز خواهد کرد.

    کاترین نیل هریس، محقق سیاستهای مواد مخدر در مؤسسه سیاست عمومی بیکر در دانشگاه رایس، می‌گوید: «هرچه افراد بیشتری مجوز تجویز نالوکسان بگیرند، بهتر است. من از بعضی افراد شنیده‌ام که وقتی سعی کردند از مسئولان مدرسه خود نالوکسان بگیرند، پرستارها و معلم‌های آنجا احساس کردند که اجازه تجویز آن را ندارند. این قانون می‌تواند هرگونه نگرانی از مسئولیت تجویز این داروها را برطرف کند؛ در نتیجه مدارس بیشتری تشویق می‌شوند که آن را در سراسر دانشگاه در دسترس قرار دهند

    در لایحه منندز تعیین نشده است که هزینه داروها و هزینه‌های مربوط به آموزش نحوه مصرف چگونه تامین خواهد شد؛ با این حال قانونگذار شهر سن آنتونیو معتقد است وجوه تسویه‌حسابی که ایالت تگزاس از شرکت‌های مواد افیونی دریافت کرده است، باید برای تأمین هزینه‌ها کافی باشد.

    تخمین زده‌اند که ایالت تگزاس طی 18 سال حدود 1.17 میلیارد دلار از سه شرکت بزرگ توزیع دارو از طریق توافق‌نامه‌ای که در سال 2021 امضا شد، دریافت کرده است.

     بحران فنتانیل در جوانان
    در تگزاس بیش از ۵۰۰۰ نفر در سال بر اثر مصرف بیش‌ازحد مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند. مرگ ناشی از مصرف بیش‌ازحد فنتانیل در این ایالت ۴۰۰ درصد افزایش یافته است. فنتانیل باعث مرگ همه افرادی است که در عکس بالا مشاهده می‌کنید

    لایحه مجلس شماره 4801 که تالاریکو آن را نوشته است، به دولت این اجازه را می‌دهد که از پول حاصل از این توافق‌نامه برای خرید عمده آنتاگونیست‌های مواد افیونی از تولیدکننده‌ها استفاده کند تا بار هزینه‌ها را بر سازمان‌های توزیع‌کننده دارو کاهش دهد. گروه‌هایی که با مصرف‌کنندگان مواد مخدر کار می‌کنند در تأمین نالوکسان به دلیل هزینه آن، که حدود 125 دلار برای یک کیت حاوی دو دز است، مشکل دارند.

    مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری گزارش داد که در سال 2021 در سراسر کشور بیش از 107000 نفر بر اثر مصرف بیش‌ازحد مواد مخدر جان خود را از دست دادند. مواد افیونی صنعتی مسئول 71000 مورد از این مرگ‌ومیرها بودند که عمده آنها ناشی از اوردز فنتانیل بود.

    این مرکز گزارش داد که مرگ‌ومیر ناشی از مصرف بیش‌ازحد مواد افیونی در بین افراد 14 تا 18 ساله از سال 2019 تا 2020، 94 درصد و از سال 2020 تا 2021، 20 درصد افزایش یافته است. از زمان شروع همه‌گیری، دسترسی گسترده‌تری به فنتانیل و سایر مواد افیونی از طریق رسانه‌های اجتماعی ایجاد شده است.

    بنا به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری از اکتبر 2021 تا اکتبر 2022 در تگزاس بیش از 5000 نفر بر اثر مصرف بیش‌ازحد مواد مخدر جان خود را از دست دادند. مرگ ناشی از مصرف بیش‌ازحد فنتانیل در این ایالت 399 درصد افزایش یافت؛ به‌طوری که تعداد جان‌باخته‌ها از 333 نفر در 2019 به 1662 نفر در 2021 رسید.

    بیشتر افرادی که دز کشنده‌ای از فنتانیل را مصرف کرده بودند، اطلاع نداشتند که مقداری از آن با ماده افیونی مورد مصرف آنها آغشته شده است. سازندگان مواد غیرقانونی اغلب از فنتانیل به‌عنوان یک دز تقویتی برای سایر موادی که می‌فروشند، استفاده می‌کنند.

    از ماه سپتامبر در مدرسه خصوصی کارولتونفارمرز در محدوده دالاسفورث، سه دانش‌آموز جان خود را از دست داده و شش دانش‌آموز دیگر در بیمارستان بستری شدند که همه آنها به‌علت مصرف بیش‌ازحد فنتانیل بود. سال گذشته چهار دانش‌آموز از مدرسه خصوصی هیز بر اثر مصرف بیش‌ازحد فنتانیل جان خود را از دست دادند و هیچ یک از آنها در محوطه مدرسه اتفاق نیفتاد.


    به گفته اداره مبارزه با مواد مخدر ایالات متحده، تنها 2 میلی‌گرم فنتانیل بسته به سایز بدن، تحمل دارویی و سابقه مصرف فرد می‌تواند کشنده باشد.


    این اداره هشدار داد که فنتانیل به طور فزاینده‌ای در حال راه یافتن به نسخه‌های پزشکی تقلبی‌ست که به‌راحتی در دسترس هستند و اغلب در رسانه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های تجارت الکترونیک فروخته می‌شوند.

    اخیراً قانونگذاران جمهوری‌خواه و دموکرات برای مقابله با بحران فزاینده فنتانیل در ایالت، شروع به همکاری با یکدیگر کرده‌اند. سناتور ایالتی ناتان جانسون با همکاری سناتور ایالتی باب هال در تلاش هستند که لایحه‌ای برای قانونی کردن استفاده از نوارهای تست و سایر روش‌های تشخیص فنتانیل تصویب کنند.

    اواخر سال گذشته، گرگ ابوت، فرماندار جمهوری‌خواه، از قانونی کردن نوارهای تست فنتانیل حمایت کرد. این نوارها به مصرف‌کنندگان کمک می‌کنند که مواد افیونی کشنده را در در ماده‌ای که قصد مصرف آن را دارند، تشخیص دهند. ابوت پیشتر با این سیاست مخالف بود، اما در نهایت گفت که با افزایش مرگ‌ومیر ناشی از مصرف بیش‌ازحد مواد افیونی، به این نتیجه رسیده است که برای مقابله با این مشکل باید اقدامات بیشتری انجام شود. او همچنین گفت که می‌‌خواهد نالوکسان به‌راحتی در سراسر ایالت در دسترس باشد.

    نماینده جمهوری‌خواه، رایان گیلان هم لایحه‌ای پیشنهاد کرد که طبق آن با ایجاد یک کارگروه، روش‌های ترغیب تولیدکنندگان آنتاگونیست‌های مواد افیونی به افزایش تولید، مطالعه شود. این کارگروه باید حداکثر تا 1 دسامبر 2024 گزارش کار خود را به مجلس ارائه کند.

    نماینده وزارت خدمات بهداشتی ایالتی تگزاس لازم است که برای تجویز آنتاگونیست‌های مواد افیونی به افرادی که به آن نیاز دارند یک دستور جاری به سراسر ایالت صادر کند. او برای این کار طبق لایحه 954 مجلس سنا که از سوی سناتور چارلز پری پیشنهاد شد، مسئولیت کامل دارد.

    یک مورد مشابه، لایحه 1543 مجلس است که به‌کمک تام اولیورسون، نماینده، و نمایندگان دموکرات دونا هوارد از آستین و ونتون جونز از دالاس نوشته شد.

    منندز گفت که ایده این لایحه هنگامی به ذهنش رسید که صحبت‌های والدین و دانش‌آموزان را درباره دسترسی آسان به فنتانیل و مصرف تصادفی آن شنید.

    او گفت: «یک ماده بسیار قوی در میان بچه‌های ما در حال چرخیدن است و ما باید آماده باشیم. اینکه که این ماده چقدر می‌تواند سریع فراگیر شود، ترسناک است. اگر زودتر کنترل اوضاع را در دست نگیریم، این شرایط، به‌خصوص برای کسانی که در مناطقی با دسترسی محدود به مراقبت‌های بهداشتی زندگی می‌کنند، می‌تواند بسیار آسیب‌زا باشد

    ترجمه مجله اعتیاد: آزاده اتحاد

    https://www.the74million.org/article/lifesaving-overdose-drugs-to-students

    برچسب‌ها