الکل خطرناک‌تر است یا ماری‌جوانا

الکل خطرناک‌تر است یا ماری‌جوانا ؟

تحقیقات دانشمندان دانشگاه کلرادو

    بر اساس تحقیقات دانشمندان دانشگاه کلرادو، مصرف الکل به نسبت ماری جوانا، آسیب بیشتری به مغر میرساند. آنها با آزمایشهای زیاد و تحقیقات میدانی بر روی بیش از یک هزار نفر متوجه شدند که، الکل میتواند بافت مغزی را تا حدود زیادی تغییر دهد.

    دانشمندان به تاثیرات منفی ماری‌جوانا کاملا اتفاق نظر دارند، اما خطر کمتری را در مقایسه با الکل و آسیب رسانی به مغز دارد. این موضوع به کاهش حجم هیپوکامپ (قسمتی از دستگاه کنارهای مغز، که مرکز یادگیری، و در اعماق لوب گیجگاهی جای گرفتهاست) اشاره دارد. همچنین نتایج مطالعات بعدی نشان داد که تغییرات مخچه نیز در این امر سهیم است.

    اما آنها تاکید کردند که البته در هر دو حالت، مغز نمیتواند با هر دو مواد مخدر سازگاری ایجاد کند. این آزمایش بر روی ۸۵۳ بزرگسال و ۴۳۹ نوجوان انجام گرفت که پس از مصرف هر دو مواد مخدر، سیستم عصبی بلافاصله واکنش نشان داده است. این تحقیقات توسط گروه روانشناسی و علوم اعصاب دانشگاه کلرادو انجام گرفت.

    الکل خطرناک‌تر است یا ماری‌جوانا ؟
    دکتر سلبی و جیسون باس از دانشگاه مک مستر کانادا، آسیب مصرف طولانی مدت الکل را بیشتر از ماری جوانا می دانند زیرا احتمال معتاد شدن به الکل بیشتر است

    اما آقای دکتر پیتر سلبی از روانپزشکان مرکز اعتیاد و سلامت روانی “CAMH” تورنتو در تحقیقات خود نتیجه گیری کرده که ریسک کوتاه مدت مصرف الکل و ماری جوانا به میزان مصرف و دفعات آن بستگی دارد. اگر یک سیگار ماری جوانا دود کنید و حتی دچار توهم و پارانویا بشوید ولی در خانه باشید و تنها هم نباشید اتفاق بدی برای شما رخ نمیدهد،  بعد از ساعتی به حالت عادی باز می‌گردید. همین مسئله در مورد الکل نیز صدق می‌کند. اگر در مصرف آن زیاده روی کرده ولی در خانه باشید و کسی هم در کنارتان باشد با مشکل جدی روبرو نخواهید شد. البته به شرطی که تحت تاثیر ماری جوآنا و الکل پشت فرمان خودرو ننشینید.

    دکتر سلبی و جیسون باس از دانشگاه مک مستر کانادا،  آسیب ازمصرف طولانی مدت الکل را بیشتر از ماری جوانا می‌دانند زیرا احتمال معتاد شدن به الکل بیشتر است. ضمن اینکه الکل ریسک ابتلا به سیروز کبد، سکته، زمین خوردگی و مصدومیت و مشکلات دیگر را افزایش می‌دهد.

    در فاصله سال‌های ۱۶۲۰۱۵ حدود ۷۷ هزار کانادایی به دلیل عوارض ناشی از زیادهروی در مصرف الکل در بیمارستان بستری شدند. این تعداد بیشتری از افرادی بود که دچار حمله قلبی شده بودند. البته این بدان معنا نیست که ماری‌جوانا کاملا بی خطر است. بد نیست بدانید که در کنار خطرات ماری جوآنا برای سلامتی ریهها و رشد مغزی نوجوانان، تعداد قابل توجهی از مصرف کنندگان به آن معتاد میشود.

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید:

    درمان اعتیاد به الکل یا الکلیسم

    خطرات احتمالی مصرف همزمان مشروب و ماری‌جوانا

    چرا باید نگران مصرف ماری‌جوانا در میان جوانان باشیم

    برچسب‌ها