اعتیاد به نیکوتین فقط با یک سیگار

اعتیاد به نیکوتین فقط با یک سیگار

هر سال پنج میلیون نفر در جهان جان خود را بخاطر سیگار از دست می‌دهند

    اعتیاد فقط با یک سیگار! بسیاری از افراد بر این باورند که با یک بار سیگار کشیدن اتفاقی برایشان نمی‌افتد و اعتیادی نسبت به نیکوتین پیدا نمی‌کنند. اما مطالعات دانشمندان نیوزلندی این باور را به کلی رد کردند.

    این نتیجه به کمک نظر سنجی در سطح بزرگی بود که از افراد سیگاری و افرادی که یک بار سیگار کشیده بودند پرسیده شده بود.

    پژوهشگران از ‪ ۹۶‬هزار جوان ‪ ۱۴‬تا‪ ۱۵‬ساله خواستند با پر کردن پرسشنامه‌ای بگویند که آیا سیگار کشیده‌اند و آیا احساس می‌کنند که لازم است سیگار کشیدن را ادامه دهند؟

    کسانی که بارها سیگار کشیده بودند، همانطور که انتظار می‌رفت، گفتند که نیاز ادامه سیگار کشیدن را احساس می‌کنند.

    اعتیاد فقط با یک سیگار!

    اما آنچه محققان را شگفت زده کرد، وجود افرادی بود که یکبار و یا دفعات بسیار کم و بطور نامتناوب سیگار کشیده بودند و با اینحال آنها نیز نیاز به کشیدن سیگار را احساس می‌کردند.

    ‪ ۴۶‬درصد کسانی که در هر ماه کمتر از یک عدد سیگار می‌کشیدند، گفتند که کنترلشان برای مهار نیاز به سیگار کشیدن کاهش یافته است. خیلی‌ها گفتند با یک سیگار معتاد شدند.

    نکته جالب توجه‌تر این بود که ده درصد جوانانی که گفته بودند به سختی می‌توانند احساس نیاز به سیگار را در خود سرکوب کنند، ظرف دو روز پس از استعمال نخستین سیگار و ‪ ۲۵‬درصد آنان، ظرف یکماه بعد از این کار، احساس کردند که باید سیگار بکشند.

    هر سال حدود پنج میلیون نفر در جهان جان خود را بخاطر سیگار از دست می‌دهند که زنان
     سیگاری و کل سیگاری‌های کشورهای در حال توسعه 
    آسیب‌پذیرترین گروهها در میان آنان هستند

    برای اندازه‌گیری میزان وابستگی به سیگار، در این پرسشنامه که بین سالهای ‪ ۲۰۰۲‬تا‪ ۲۰۰۴‬از طریق مدارس در اختیار دانش آموزان قرار گرفت، سوالهای مختلفی از جمله این پرسش‌ها مطرح شده بود: آیا هیچوقت در خود نیاز شدید به سیگار کشیدن احساس کرده‌اید؟، آیا اکنون بخاطر این سیگار می‌کشید که واقعا ترک آن مشکل است؟ و آیا به این دلیل که نمی‌توانید سیگار بکشید، تمرکز دادن برای شما دشوار است؟
    مجریان این تحقیق گفتند پاسخ‌های دریافت شده تاییدی بر تحقیقات قبلی بود که نشان می‌داد هر قدر فرد تعداد بیشتری سیگار دود کند، اعتیاد او بیشتر می‌شود و این اعتیاد پس از اندک زمانی بعد از نخستین “پک”ها آغاز می‌گردد.

    در سال ‪ ، ۲۰۰۴‬پژوهشگران با مطالعه روی ‪ ۱۳۰۰‬نوجوان ‪ ۱۳‬ساله در استان “کبک” کانادا دریافتند آندسته از نوجوانانی که فاقد نوع خاصی ژن بودند که آثار نیکوتین را از کبد پاک می‌کند، احتمال بسیار بیشتری داشت که به سیگار معتاد شوند.

    به علاوه، کسانی که دو نسخه از ژن ‪ CYP2A6‬را داشتند، تقریبا سه برابر کسانی که نسخه معمولی این ژن را داشتند، احتمال داشت که به سیگار اعتیاد پیدا کنند.

    این واریان‌های ژنی، از تمرکز آنزیم‌های از بین برنده نیکوتین در کبد می‌کاهند در نتیجه نیکوتین ( که مغز آن را یک ماده شیمیایی “پاداش” تلقی می‌کند)، با آهنگی کند تر فرآوری می‌شود و به همین دلیل لذت حاصل از سیگار کشیدن مدت طولانی تری ادامه پیدا می‌کند.

    یک واریان دیگر که با موضوع اعتیاد به سیگار مرتبط شناخته شده، نسخه‌ای از ژن به نام ‪ DRD 32806‬است که دوپامین را در مغز کنترل می‌کند.

    دوپامین یک ماده شیمیایی مغز است که برای حس‌کردن “پاداش” جنبه حیاتی دارد.

    هر سال حدود پنج میلیون نفر در جهان جان خود را بخاطر سیگار از دست می‌دهند که زنان سیگاری و کل سیگاری‌های کشورهای در حال توسعه،
    آسیب‌پذیرترین گروهها در میان آنان هستند.

    درباره اعتیاد به سیگار بیشتر بخوانید:

    راهنمای گام به گام ترک سیگار

    عوارض خطرناک ویپ

    برچسب‌ها