اعتیاد به الکل با شروع مصرف آن در سنین پایین‌تر بیشتر می‌شود

    در بسیاری از نوجوانان، الکل اولین انتخاب آن‌ها برای مصرف مواد اعتیادآور است. درواقع، جوانان و نوجوانان الکل را بسیار بیشتر از سایر مواد مخدر مورد مصرف قرار می‌دهند. اگرچه مصرف الکل در کودکان زیر ۱۴ سال امر شایعی نیست، اما اوایل نوجوانی، دوران به‌ویژه پرخطری برای شروع مصرف الکل به حساب می‌آید.

    تحقیقات جدید نشان داده است که شروع مصرف الکل در سنین پایین و نوجوانی احتمال اعتیاد به استفاده از آن و بروز الکلیسم را افزایش می‌دهد. این مطالعه بر روی 295 نوجوان دبیرستانی با سن متوسط 16 سال صورت گرفته است. پرسشنامه‌هایی به این افراد داده شده و در آنها سوالاتی راجع به زمان شروع مصرف الکل و میزان مصرف و عادات مصرفی صورت گرفته است.

    این مطالعه که در دانشگاه آریزونا صورت گرفته نشان داده است که در نوجوان‌هایی که در سنین پایین‌تری مصرف الکل را شروع کرده بودند میزان مصرف آنها بیشتر بوده و احتمال تبدیل شده آنها به یک معتاد الکلی افزایش پیدا کرده بود.

    این تحقیق که نتایج آن در مجله Alcoholism: Clinical & Experimental Research منتشر شده است همچنین نشان می‌دهد که در نوجوانانی که اولین تجربه مصرف الکل را قبل از سن 14 سالگی داشته‌اند و در سن 15 سالگی مست شده‌اند، احتمال اعتیاد به مصرف الکل بیش از آنهایی بوده که در همین سن شروع به مصرف الکل کرده‌اند ولی اولین تجربه مستی را تا سن 18 سالگی نداشته اند.

    همین مطالعه نشان داد که این تاثیرات الکل ارتباطی با نژاد نوجوان و یا دختر یا پسر بودن او و یا اینکه کلاس چندم بوده نداشته و ارتباط بیشتر با سن نوجوان است. محققان می گویند این زنگ خطری است برای والدین تا نظارت بیشتری بر رفتار نوجوان خود داشته و با آنها صریح و روشن صحبت کرده، ایشان را از خطرات مصرف الکل آگاه کنند.

    بیماران مبتلا به مشکلات جدی ناشی از مصرف الکل می‌بایست در مراکز ترک اعتیاد بستری شوند. بسیاری از برنامه های درمانی اقامتی شامل درمان‌های فردی و گروهی، پیوستن به گروههای حمایتی نظیر الکلی‌های گمنام (Alcoholics Anonymous)، کنفرانس‌های آموزشی، فعالیت درمانی، همکاری با اعضای خانواده، کار با مشاوران، کارکنان حرفه‌ای و پزشکان با تجربه در حوزه درمان الکلیسم می‌باشد.

    منبع: سایت اعتیاد www.etiad.org

    برچسب‌ها