آسیب حشیش به مغز

آسیب حشیش به بخش جادویی مغز

بی‌ضرر بودن مصرف تفریحی ماری جوانا دروغ است

    دانشمندان دانشگاه هاروارد مغز مصرف‌کنندگان حشیش و ماری‌جوانا را آزمایش کردند. نتایج به دست آمده برای محققان کامل شگفت آور بوده است. بررسی آنها بر روی مغز افراد نشان میدهد که حتی مصرف تفریحی حشیش و ماری جوانا هم بر روی قسمتهای کنترل احساس و انگیزش مغز آسیب ایجاد کرده است.

    این روزها قانونی شدن ماری جوانا در سطح ملی در کشور آمریکا اجتناب ناپذیر به نظر میرسد و در کانادا آزاد شده است. هرچه سیاستمداران و افراد سرشناس بیشتر از قانونی شدن یا دست کم جرم زدایی از مصرف مقادیر مشخص ماری جوانا دفاع میکنند، پذیرش عمومی مصرف تفریحی این ماده شبیه به یک نتیجه گیری قدیمی به نظر میرسد. لذا قبل از آنکه درباره قانونی شدن این ماده صحبت شود، باید دید آیا تاثیرات ماری‌جوانا بر سلامتی را به طور کامل درک کرده‌ایم؟

    بی‌ضرر بودن مصرف تفریحی ماری جوانا دروغ است!

    تحقیقات دانشگاه هاروارد همبستگی بین مصرف سنگین ماریجوانا و آسیب مغزی را به اثبات رسانده.

    به گزارش مجله اعتیاد، بر اساس یک تحقیق تازه منتشر شده در مجله نوروساینس، محققان دانشگاه‌های هاروارد و نورت وسترن مغزهای افراد 18 تا 25 ساله که نیمی از آنها ماری جوانا را به صورت تفریحی مصرف میکردند و نیمی دیگر اصلاً مصرف نمی‌کردند، را بررسی کردند. نتایچ شگفت آور بود. حتی در کسانی که به دفعات کم در طول هفته ماری‌جوانا مصرف میکردند آسیب هایی در قسمت های کنترل کننده احساس و انگیزش مغز مشاهده شد.

    «آن بلاد» یکی از محققان در این باره گفته: یک باور عمومی مبنی بر بی‌ضرر بودن مصرف تفریحی ماریجوانا وجود دارد، اما مشاهده میکنیم که این طور نیست.

    تحقیقات مشابهی همبستگی بین مصرف سنگین ماریجوانا و آسیب مغزی را به اثبات رسانده. اما این اولین تحقیقی است که چنین ارتباطی را در بین مصرف کنندگان تفریحی (تفننی) و آسیب به بخش هایی از مغز نشان داده است. 20 نفر از افراد مورد تحقیق به طور میانگین 4 بار در هفته و 7 نفر از آنها تنها یک بار در هفته ماریجوانا مصرف می‌کردند. اعضای گروه کنترل این تحقیقات اصلا مصرف نمی‌کردند.

    هانس بریتر، یکی دیگر از محققان میگوید: “ما به طور مشخص افرادی که در اثر مصرف ماریجوانا صدمه‌ای ندیده بودند، را بررسی کردیم. به طور مثال: این افراد مشکلی در کار، مدرسه، مسایل قانونی، روابط و یا اعتیاد نداشتند.” محققان سپس با استفاده از سه روش مختلف تصویربرداری مغزی، هسته آکومبنس و آمیگدالا شرکت کنندگان در این تحقیقات را بررسی کردند. این مناطق مغز مسئول سنجش سود یا زیان انجام کارهای خاص و احساس پاداش ناشی از فعالیت های لذت بخش مانند غذا، سکس و ارتباطات اجتماعی است.

    گرس
    این باور غلط در میان مردم وجود دارد که مصرف کمی ماری جوانا آسیبی نمی‌رساند، اما تحقیقات دانشمندان دانشگاه هاروارد مستقیما این موضوع را رد میکند

    بریتر میگوید: «این بخشی از مغز است که هرگز نمیخواهیم به آن آسیبی برسد. نمیخواهم بگویم جادویی است ولی این بخش ها بسیار مهم هستند و در درک فرد از چیزهای لذت بخش و ارزیابی آن در مقایسه با چیزهای بد نقش اساسی دارند.»
    شگفت آور آنکه تمام افراد گروه مصرف کننده ماریجوانا که شامل افرادی که تنها یک بار در هفته مصرف میکردند نیز میشدند، اختلال های قابل توجهی از جمله تغییرات در حجم و تراکم هسته آکومبنس و آمیگدالا نشان میدادند. افرادی که مصرف بالاتر داشتند تغییرات واضح تری در آنها مشاهده می شد.

    در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد؟

    محققان اذعان دارند که گروه نمونه این تحقیق کوچک بوده است. آنها در نظر دارند که تحقیق بزرگتری انجام دهند که نه تنها به اختلالات مغز بلکه ارتباط آنها با نتایج کاربردی بپردازد. این کار به نوبه خود قدم مهمی در این علم به شمار میرود زیرا تاکنون این تحقیق وجود تغییرات در مغز در اثر مصرف ماریجوانا را نشان میدهد، اما اینکه دقیقا این تغییرات برای مصرف کنندگان و مغز آنها چگونه است هنوز نامشخص است.

    بریتر به باور غلط که در میان مردم وجود دارد اشاره کرده و می گوید : “مردم تصور میکنند مصرف کمی ماریجوانا در صورتی که فرد در کار و مدرسه با مشکلی روبرو نشده است آسیبی نمی‌رساند، اما تحقیقات ما مستقیما این موضوع را رد میکند.”

    مترجم: شوکا دهقان/ اختصاصی سایت اعتیاد www.etiad.org

    درباره اعتیاد در سایت اعتیاد بیشتر بخوانید: 

    روانکاوی، قطعه گمشده درمان اعتیاد

    عوارض مصرف گُل

    برچسب‌ها