نقش زن در اعتیاد مردان

نقش زن در اعتیاد مردان

گاهی به او فرصت دهید که با شما درد و دل کند

    قبل از صحبت در مورد نقش زن در اعتیاد همسرش باید به راه‌کارهای موجود و مهارت‌های زن در پیشگیری از اعتیاد همسرش صحبت کنیم. زن‌ها در رویارویی با اعتیاد اگرچه از نظر جسمی ضعیف‌تر هستند اما به لحاظ روحی قوی‌ترند. این را می‌توان از مقابله آنها با اعتیاد به روشنی دریافت.

    ابتدا باید به نقش زن در خانواده متذکر شد. زن به عنوان کانون خانواده می‌تواند نقش به‌سزایی در اعتیاد و یا عدم اعتیاد همسرش داشته باشد. به طور طبیعی مردها در خانواده در جستجوی محیطی گرم، صمیمی، با نشاط و دور از تنش و درگیری لفظی و فیزیکی هستند. مرد‌ها اصولا توقع دارند که همسرشان محیط خانواده را تبدیل به محیطی آرام و شاد نماید. به طوری که باعث شود مرد با توجه به احساس امنیت هر روز محل کار خود را تا منزل با شور و اشتیاق طی کند.

    زن باید در منزل هوشیارانه عمل کند و تمام توان خود را برای داشتن یک زندگی خوب و خانواده خوب و محیطی آرام برای بچه‌ها و همسرش به کار گیرد.

    آنها باید تلاش کنند تا محیط خانه را شاد و آرام باشد. بچه‌ها دائما به آرامش دعوت شوند و از هر گونه مجادله بین فرزندان و همسر خود خودداری کند چرا که همسران برای فرار از محیط پر تشنج خانه، بهترین گزینه را پناه بردن به دوستان می‌دانند. دوستانی که در بسیاری از موارد مشاهده شده تا برای رهایی آنها از غم و اندوه آنها را به مصرف مواد مخدر یا نوشیدن مشروب تشویق می‌کنند.

    بر اساس تجربیات مشاهده شده مردانی که لجبازی، بی مسئولیتی، اضطراب، پنهان‌کاری، بداخلاقی و بدبینی دارند، بیش از سایرین در معرض ابتلا به اعتیاد قرار دارند. بنابراین به طور طبیعی زنان می‌توانند در برطرف کردن این نواقص از یک سو و یا تشدید آن از سوی دیگر تاثیر شگرفی داشته باشند. از این رو رفتار زنان در برخورد با مردان علاوه بر اینکه می‌تواند مانع از اعتیاد آنها شود، گاهی می‌تواند افراد را به سمت اعتیاد سوق دهد. مراقبت از رفتار و عطوفت در کردار تاثیر متقابلی بر اعتیادپذیری افراد خواهد داشت.

    نقش زن در اعتیاد مردان
    به جای سرزنش کردن او، تشویق کنید تا صداقتش را بیشتر کند

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    ترک اعتیاد در خانه، بله یا خیر؟

    بهترین روش ترک اعتیاد به تریاک

    اگر دارای همسری هستید که خصوصیات اخلاقی ذکر شده را دارد، تلاش کنید تا لجبازی آن را تحریک نکنید. از بازجویی کردن او در هنگام ورود به خانه خودداری کنید. ضمن حفظ هوشیاری خودتان، سعی کنید با حسن نیت با او برخورد کنید. فراموش نکنید که ایجاد تنش و تشنج در خانواده بیش از آنکه او را در خانه نگاه دارد، باعث دوری او از کانون خانواده خواهد شد.

    به جای حرف زدن زیاد، گاهی به او فرصت دهید که با شما درد و دل کند. به جای سرزنش کردن او، تشویق کنید تا صداقتش را بیشتر کند.

    درک نقش همسر در اعتیاد و بهبودی برای ایجاد یک برنامه درمانی مناسب ضروری است. همسر فرد معتاد یا الکلی می‌تواند نه تنها در مرحله مصرف مواد مثمر ثمر باشد، بلکه نقش او پس از ترک و در دوران بهبودی نیز بسیار حساس است. در بسیاری از موارد، همسر از بیمار مراقبت می‌کند و در برنامه درمانی، پرستاری و کمک به همسر خود را بر عهده می‌گیرد. کلینیک‌ها و مراکز معتبر ترک اعتیاد، کلاس‌ها و آموزش‌هایی را برای همسر بیمار تدارک دیده‌اند.

    خطرناک‌ترین نقشی که یک زن می‌تواند بازی کند، مصرف مواد مخدر یا نوشیدن مشروب با همسر خود است. روابطی که هر دو شریک زندگی معتاد به مواد مخدر یا الکل هستند، قابل پیش‌بینی نیستند و گاهی اوقات عواقب فاجعه باری خواهد داشت. اکثر موارد خشونت و سوء استفاده جنسی بین زوجین، پس از مصرف الکل یا مواد مخدر انجام می‌شود.

    زنان هوشیار و با تجربه به جای برخورد نادرست و خشمگین شدن، واقع بین خواهند بود و بدون ایجاد اضطراب و سرزنش و ملامت همسر خود، سعی می کنند به جای اینکه در مقابل همسر خود قرار گیرند در کنار او باشند.

    می دانیم که مشکلات مادی و شرایط اقتصادی یکی از مهمترین مسائل در سوق دادن افراد به سمت اعتیاد است. لازم است تا زنان در شرایطی که مرد در شرایط اقتصادی سخت قرار می‌گیرد، فشار را از روی دوش او کم کند. این کار با همراهی و کمک از یک طرف و عدم تحمیل خواسته‌های جدید بر او می‌تواند انجام شود.

    در خانواده‌هایی که زنی با اقتدار و عاشق و با صلاحیت فکری و اخلاقی حضور داشته باشد، رخنه کردن اعتیاد در آن خانواده کمتر دیده می‌شود. اینگونه زنان می‌توانند نقش به سزایی درعدم انحرافات اجتماعی مردان خود داشته باشند.

    نویسنده: شیوا نظری

    کمک به معتاد، وقتی عزیزمان اعتیاد دارد

     

    برچسب‌ها