مرگ‌ومیر ناشی از سرطان

مرگ‌ومیر زنان معتاد به سیگار در جهان افزایش یافت

چهار میلیون انسان هر سال از مصرف سیگار می‌میرند

    مصرف دخانیات به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل خطر و افزایش‌دهنده‌ی انواع بیماری‌ها در انسان شناخنه می‌شود.

    به گزارش مجله اعتیاد، سیگار کشیدن، بزرگترین علت قابل‌ پیش‌گیری مرگ‌ومیر ناشی از سرطان و سایر بیماری‌ها است. مصرف سیگار در جهان سالانه باعث مرگ چهار میلیون نفر می‌شود. بر اساس برآورد سازمان بهداشت جهانی، این رقم در سال 2030 به ده میلیون نفر خواهد رسید. شواهد نشان می‌دهد که مصرف سیگار نه فقط فرد سیگاری بلکه اطرافیان وی را نیز در معرض خطر قرار می‌دهد.

    سیگار، مهمترین عامل خطر در ابتلا به بیماری‎‌های قابل‌پیشگیری و یکی از علل مهم مرگ زودرس است. یکی از این بیماری‌ها سرطان است .

    بر اساس این گزارش،سالانه حدود 22 درصد از کل مرگ‌و‌میرهای ناشی از سرطان (حدود 7/1 میلیون نفر) در جهان، به علت استعمال دخانیات است که گفته می شود تقریبا یك میلیون نفر از این قربانیان بر اثر ابتلا به سرطان ریه ناشی از مصرف سیگار می‌میرند.

    یک مطالعه جدید که در مجله‌ی پزشکی داخلی جاما چاپ شده است، به این یافته دست پیدا کرده است که تقریبا یک سوم مرگ‌های سرطانی در مردان و یک چهارم در زنان آمریکایی به سیگار کشیدن مرتبط است. با این حال همچنان 40 میلیون نفر در آمریکا سیگار می‌کشند.

     ۳۰ درصد مردان قربانی سرطان در آمریکا سیگاری بوده‌اند

    محققان در انجمن سرطان آمریکا در آتلانتا، درصد مرگ‌ومیر ناشی از سرطان به علت استعمال سیگار را در میان آمریکایی‌های 35 ساله و بالاتر مورد بررسی قرار دادند. در این تحقیق که در سال 2014 و در ایالت‌های مختلف آمریکا انجام شده بود به این نتیجه رسیدند که نزدیک 29 درصد مرگ‌ومیر ناشی از سرطان به علت مصرف سیگار  بوده است.

    درصد مرگ‌ومیر سرطانی مرتبط با سیگار در مردان آمریکایی، تقریبا در تمام ایالت‌ها، حداقل30 درصد بود. در زنان نیز در اکثریت ایالت‌ها حداقل 20 درصد بوده که نسبت به مردان پایین‌تر است. تفاوت موجود در بین ایالت‌ها، می‌تواند به علت تفاوت در سیاست‌های  مختلف اعمال شده در زمینه‌ی استعمال دخانیات و کیفیت تنباکوی مصرفی باشد.

    زنان معتاد به سیگار
    مصرف دخانیات عوارض متعددی در پی دارد که از جمله می‌توان به افزایش خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها اشاره کرد

    همانطور که اشاره شد میزان مرگ‌ومیر ناشی از سرطان مرتبط با سیگار در مردان بیشتر از زنان است، که از عوامل آن می‌توان به افزایش  مصرف سیگار در بین مردان نسبت به زنان و مسائل مربوط به کروموزم‌ها اشاره کرد.

    دخانیات عامل کاهش کروموزوم‌های Y در سلول‌های خونی

    تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که مصرف سیگار تعداد کروموزوم‌های Y را در سلول‌های خونی کاهش می‌دهد، که این خود به رشد تومور کمک می‌کند. اگرچه باید توجه کرد که امروزه میزان زنانی که سیگار مصرف می‌کنند در حال افزایش است تا جایی که در برخی از ایالت‌های آمریکا، تعداد زنانی که سیگار می‌کشند بیشتر از مردان شده است.

    در مطالعات انجام گرفته در ایران نیز یافته‌های مشابهی قابل مشاهده است. برای مثال، نتایج یک تحقیق در استان خوزستان در سال 1390 نشان می‌دهد که از بین 176 بیمار مبتلا به سرطان حنجره، 148 نفر از ترکیبات تنباکو استفاده می‌کردند که 50 نفر از بین آنان بالای 20 نخ سیگار در روز و بقیه کمتر از این تعداد مصرف می‌نمودند. قابل توجه است که از بین 25 بیمار زن نیز، 10 نفر از ترکیبات تنباکو استفاده می‌کرده‌اند.

    محققان در یک تحقیق دیگر که در سال 1390 و در استان اردبیل انجام شده است، به این نتیجه رسیدند که ۹۰/۸درصد افراد شرکت‌کننده‌ی مبتلا به سرطان ریه، سابقه مصرف سیگار داشته‌اند، که میانگین مصرف سیگار آن‌ها 32 پاکت در سال بوده است.

    این گزارش حاکی است ، طبق پژوهش‌های انجام‌گرفته، مصرف دخانیات عوارض متعددی در پی دارد که از جمله می‌توان به افزایش خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها اشاره کرد که سالانه سبب مرگ انسان‌های زیادی در سرتاسر جهان می‌شود.

    چنین نتایجی می‌تواند لزومِ توجه بیشتر به سلامتی را به افراد و جوامع یادآور شود.

    ترجمه: سمیرا عاملی

    برچسب‌ها