علامت‌های اعتیاد به تکنولوژی

علامت‌های اعتیاد به تکنولوژی

زمان استفاده خود از وسایل هوشمند را اندازه‌گیری کنید

    امروز روش‌های ارتباطی بیشماری ۲۴ ساعت در روز در دسترس ما است و همین باعث وابستگی شدید به تکنولوٰی شده است. به گزارش پژوهشی که در دانشگاه تورنتو انجام گرفت، بیش از ۴۰٪ افراد در پنج دقیقه اول بیداری از خواب، موبایل خود را چک می‌کنند. علاوه بر این، استفاده از گوشی همراه حداقل ۲۵ بار در طی روز ادامه دارد.

    استفاده از فناوری، اجتناب‌ناپذیر است. ما برای انجام بهتر کارها به اینترنت و وسایل هوشمند نیاز داریم و شیوع کرونا باعث شده که بیشتر از همیشه به فناوری وابسته شویم. امروز روابط اجتماعی ما، کار کردن ما و حتی تحصیل کردنمان به اینترنت وابسته شده است. بنابراین لازم است که از مضرات آن هم بدانیم تا میزان استفاده از محصولات فناوری را مدیریت کنیم. استفاده از تکنولوژی و امکانات جذابی که در اختیار ما می‌گذارد ممکن است بر سلامت روحی و جسمی فرد خصوصا رشد رفتاری او تاثیرات قابل‌توجهی داشته باشد. یافته‌های علمی نشان داده که کیفیت فعالیت مغز در افراد معتاد به اینترنت مشابه فعالیت افراد معتاد به موادمخدر یا الکل است. این پدیده بدان معناست که علائم اعتیاد به تکنولوژی و موادمخدر در بسیاری از موارد مشابه یکدیگر هستند.

    اگر به استفاده افراطی از تکنولوژی‌های جدید وابسته شده‌اید باید هرچه‌زودتر برای درمان این اعتیاد اقدام کنید.

    امکان اعتیاد به استفاده از فناوری‌های جدید برای هر فردی وجود دارد اما این موضوع سلامت فرد را به خطر انداخته و به خصوص احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد. اعتیاد به ابزارهای تکنولوژیک می‌تواند اشکال مختلفی به خود بگیرد که از سوء‌استفاده شبکه‌های اجتماعی گرفته تا افراط در بازی‌های آنلاین اینترنتی را شامل می‌شود. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند به منظور مقابله با این اعتیاد،‌ افراد می‌توانند روزهایی بدون وسایل هوشمند برای خود در نظر بگیرند یا از نرم افزارهایی استفاده کنند که زمان آنها را در انجام این فعالیت‌ها محدود کند.

     زمانی که لغت «اعتیاد» شنیده می‌شود معمولا مردم مواردی مثل الکل، مواد مخدر و دخانیات را به خاطر می‌آورند. اما در سال‌های اخیر کارشناسان سلامت به نوع جدیدی از اعتیاد اشاره می‌کنند که زیاد جنبه آشکاری ندارد و آن اعتیاد به تکنولوژی است.

    اعتیاد به تکنولوژی
    هرکسی می‌تواند دچار اعتیاد به تکنولوژی شود اما افرادی که دچار مشکلات افسردگی، استرس و اختلالات دو قطبی هستند احتمال وابستگی زیاد به اینترنت در آن‌ها بیشتر از دیگران است. حتی در برخی موارد اعتیاد به تکنولوژی منجر به این مشکلات روانی می‌شود

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    ترک اعتیاد به گوشی موبایل را اولویت قرار دهید

    انواع اعتیاد به فضای مجازی و اینترنت و راه‌های درمان

    تفاوت بین اضطراب و افسردگی چیست؟

    انواع اعتیاد به تکنولوژی

    اعتیاد به تکنولوژی هنوز در لیست اختلالات و بیماری‌های روانی قرار نگرفته و بنابراین هنوز طبقه بندی رسمی برای آن وجود ندارد اما به اعتقاد «دیوید گرینفیلد»، روانشناس مرکز اعتیاد به تکنولوژی در شهر هارتفورد آمریکا،‌ این اختلال در شکل‌های زیر خود را نشان می‌دهد:

    اعتیاد اینترنتی

    این نوع اعتیاد به وابستگی بیش از حد به وسایل متصل به اینترنت مربوط می‌شود. این افراد ساعت‌های زیادی را برای جستجو در اینترنت، سایت‌های خرید و فروش آنلاین، بازی‌های آنلاین و … صرف می‌کنند.

    اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی

    این نوع اعتیاد در بین کاربران شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود و حتی اگر فرد هم بخواهد نمی‌تواند از آن‌ها جدا شود. همین موضوع نیز موجب عملکرد ضعیف افراد در محیط‌های دانشگاهی و کاری و غیره به دلیل صرف وقت زیاد در این فضاهای مجازی می‌شود. بنابراین اگر شما هم یک یا چند نشانه زیر را دارید، احتمالا معتاد به تکنولوژی هستید.

    علائم اعتیاد به تکنولوژی

    – کمبود وقت به دنبال استفاده زیاد از وسایل تکنولوژی

    – نادیده گرفتن اطرافیان

    – اثرات منفی بر روابط کاری و زندگی

    – تحمل زیاد تکنولوژی (برای مثال بازی‌های پیاپی)

    هرکسی می‌تواند دچار اعتیاد به تکنولوژی شود اما افرادی که دچار مشکلات افسردگی، استرس و اختلالات دو قطبی هستند احتمال وابستگی زیاد به اینترنت در آن‌ها بیشتر از دیگران است. حتی در برخی موارد اعتیاد به تکنولوژی منجر به این مشکلات روانی می‌شود.

    آنچه به دنبال این اعتیاد پیش می‌آید بر سلامت جسمی افراد نیز تاثیر می‌گذارد. با توجه به یافته‌های تحقیقات جدید اعتیاد اینترنتی، سطح ترشح دوپامین را در مغز کاهش می‌دهد. با ترشح این انتقال‌دهنده عصبی در مغز، احساس لذت را در افراد بوجود می‌آورد.

    علامت‌های اعتیاد به تکنولوژی
    مانند هر فن‌آوری دیگری شناخت شیوه درست به کارگیری وسایل هوشمند مانند موبایل، رایانه و اینترنت و پیامدهای استفاده نادرست از آن، امری ضروری است

    علاوه بر این، این دسته افراد دچار مشکلات بینایی ناشی از استفاده زیاد از اینترنت و نگاه به مونیتور کامپیوتر می‌شوند. در واقع دید تار، سردرد و خستگی چشم مشکلاتی است که با این موضوع در ارتباط است. همچنین صرف وقت زیاد روی بازی‌های آنلاین موجب کاهش فعالیت‌های فیزیکی شده و در نتیجه افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های دیابت، مشکلات قلبی و سرطان را به همراه دارد.

    درمان اعتیادهای تکنولوژی با تغییر عادت‌های زندگی به منظور کاهش استفاده از آنها شروع می‌شود. پس از آن برنامه‌هایی به منظور تغییر رفتار و کاهش میزان کاربری صورت می‌گیرد. در اعتیادهای شدید داروهای شیمیایی نیز تجویز می‌شود. در واقع داروهایی وجود دارند که رفتارهای اعتیادآور را از بین می‌برند.

    اگر شما هم نگران دچار شدن به این اختلال هستید می‌توانید تغییرات کوچکی را در زندگی خود بوجود آورید.

    چند توصیه برای مقابله با اعتیاد به تکنولوژی

    1. روزهای بدون تکنولوژی را در نظر بگیرید. در هر هفته روزهایی را دور از تلفن‌های همراه و کامپیوتر بگذرانید. یا اگر شغلتان به این وسایل وابسته است استفاده از آنها را فقط و فقط به کار محدود کنید و از پر کردن وقت اضافی روز با بازی اینترنتی یا مراجعه به شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.

    2. وقتی به این وسایل احتیاج ندارید از آنها فاصله بگیرید. ورزش کنید و اوقاتی را با دوستانتان بگذرانید.

    3. زمان استفاده خود از این وسایل را اندازه‌گیری کنید تا در کنترل میزان کاربری آنها موفق‌تر شوید.

    برچسب‌ها