زندگی بعد از ترک اعتیاد

چگونه بعد از ترک، پاک بمانید

زندگی پس از ترک اعتیاد

    زندگی بعد از ترک اعتیاد، خرید بلیطی یک‌ طرفه نیست که دیگر بازگشتی نداشته باشد. نه این‌که بخواهیم شما را از تلاش برای درمان وابستگی به مواد مخدر یا هر اعتیاد دیگری، منصرف کنیم؛ قطعا دوران پاکی پس از ترک، جذابیت‌های بیشتری نسبت به طوفان اعتیاد دارد. با این‌حال، باید مراقب باشید که در مسیر پر پیچ و خم زندگی، روحیه خود را نبازید و مجددا به مصرف روی نیاورید. هر کدام از خاطره‌ها، اشیا، اطرافیان یا شرایط قبلی زندگی می‌توانند عامل لغزشی برای‌تان باشند. در رسانه درمان اعتیاد می‌خواهیم تله‌های احتمالی مسیر تازه پاکی و هوشیاری را برای‌تان آشکار سازیم؛ سپس بگوییم چطور به راحتی از این تله‌ها بپرید و یک زندگی مثبت، شاد و سالم داشته باشید، به دور از وسوسه اعتیاد.

    سبک زندگی بعد از ترک اعتیاد سالم و پرانرژی
    لحظات شیرین زندگی بعد از وابستگی اعتیاد، منتظر شما هستند

    دوران حساس زندگی بعد از ترک اعتیاد

    چرا حساس است؟ عده‌ای تصور می‌کنند که کلینیک یا گروه‌های همیاری قرار است برای آنها معجزه ترتیب دهند. یک برنامه درمانی ۲-۱ ماهه، شما را از چاه اعتیاد بیرون می‌‌کشد اما خطر دوباره افتادن در این دخمه، همیشه وجود دارد؛ پس باید یک شیوه خوب، برای زندگی بعد از ترک اعتیاد، پیش بگیرید تا از خطر درگیری با مواد وابسته کننده، در امان بمانید.

    زندگی اجتماعی تازه بعد ترک

    دور خود دایره ارتباطی جدید بکشید. می‌پرسید یعنی نقاشی کنم؟ بله؛ لازم است مانند یک نقاش برای خود دایره‌های ارتباطی بهتر ترسیم کنید.

    دوستان زندگی بعد از ترک اعتیاد
    در گروه های دوستی و کاری تازه حضور پیدا کنید

    مگر رابطه‌های قبلی چه اِشکالی دارد؟

    روابط‌تان با اعضای خانواده، دوستان و آشنایان، به نوعی شما را یاد زندگی دوران اعتیادتان می‌اندازد؛ ممکن است خاطرات تلخ یا ضعف‌های روحی‌تان را تجدید کند و شما را در چرخه اشتباه وابستگی غوطه‌ور سازد. بنابراین برای اصلاح زندگی بعد از ترک اعتیاد باید روابط‌ اجتماعی و خانوادگی‌تان را اصلاح سازید.

    اصلاح کیفیت رابطه خانوادگی

    به تمام اعضای خانواده، خود جدیدتان را بشناسانید. می‌توانید هنگام چای عصرانه یا زمانی که دور هم جمع می‌شوید، موضوع را باز کنید؛ به آنها بگویید که “من جدید” شما تازه متولد شده است؛ زندگی بعد از ترک اعتیاد را می‌خواهد بسازد. با آرامش از آرزوهایی که برای زندگی خود دارید، بگویید؛ احساسات خود را توصیف کنید و از ته دل بگویید که برای تک‌تک اعضای خانواده چقدر ارزش قائلید و دوست دارید با همدلی شفافی، مسیر تازه پیش‌روی‌تان را با آنها طی کنید.

    در زندگی پس از ترک اعتیاد دوست تازه بیابید
    می توانید دوستان خوب و سالمی پیدا کنید

    گروه‌های دوستی تازه

    در زندگی بعد از ترک اعتیاد، لزومی ندارد که با دوست‌ها و آشنایان قدیمی، نشست و برخاست کنید. اگر گروه دوستان، همکاران و حتی همسایه‌ها سبب آسیب شما شده بودند؛ شما را به مصرف مواد اعتیادآور تشویق می‌کردند؛ آسیب‌هایی که به روح‌تان می‌زدند شما را به مصرف سوق می‌داد، حتما از آنها فاصله بگیرید. دوست جدید پیدا کنید یا به دنبال شغل جدید بگردید.

    از حضور در موقعیت جدید نهراسید

    شما مانند یک کودک به مدرسه می‌رود، غریبی می‌کند و نگران است کسی او را نپذیرد، هراسی در خود حس می‌کنید که شما را از رفتن به محیط‌های جدید اجتماعی، باز می‌دارد. یادتان باشد که یافتن دوست و همراه جدید از یک سو، همچنین سازگاری با خانواده از موارد مهم موفقیت در زندگی پس از ترک اعتیاد است. ترس‌تان را مغلوب کنید.

    بر ترسهای زندگی بعد از ترک اعتیاد غلبه کن
    باید بتوانید ترس های اجتماعی تان را از بین ببرید

    چطور به ترس‌هایم غلبه کنم؟

    یافتن ریشه‌های ترس: برای خودتان روی یک کاغذ بنویسید که چه عاملی باعث شده، مثلا از حضور در پارک محل‌تان برای ورزش، باز بمانید، کوچک‌ترین موارد را یادداشت کنید. مثلا شاید در دوران اعتیاد‌تان، دیگران در این پارک به شما نگاهی ناخوشایند داشته‌اند. ممکن است افراد نابابی در این پارک حضور دارند که دوست ندارید زندگی بعد از ترک اعتیاد شما را آلوده سازند. هرچه به نظرتان باعث ترس در محل یا گروهی می‌شود را بنویسید.

    ترس‌ها چه نمره‌ای دارند؟

    به این ترس‌ها نمره‌ دهید اگر واقعا ممکن است شما را به چاه اعتیاد بکشانند، از آنها فاصله بگیرید یا دنبال جایگزینی برای آن محل یا گروه باشید. اگر نمره این ترس چندان بالا نیست، به خودتان بگویید: «اگر می‌خواستم شخصی با شرایط خودم را دلداری دهم یا راهنمایی کنم، به او چه می‌گفتم؟» به این ترتیب، نگاهی واقع‌گرایانه‌تر به ترس از حضور در اجتماع می‌یابید.

    زندگی بعد از ترک اعتیاد را زیبا سازید
    با اصلاح روحیه خود، شخصیتی قوی بسازید

    پاک ماندن در زندگی بعد از ترک اعتیاد

    برای ترک اعتیاد، ابتدا بدن‌تان سم‌زدایی می‌شود. مراحل بازپروری را می‌گذرانید و کم‌کم مانند افراد سالم، به زندگی روزمره بر می‌گردید؛ یک زندگی عادی بدون عادت‌های غلط. برای شروع زندگی عادی سالم بهتر است، این چند عامل را مانند به صورت چرخ‌های اصلی حرکت‌تان در مسیر زندگی بپندارید.

    سبک زندگی سالم بعد از اعتیاد

    1. تغذیه سالم
    2. ورزش کردن
    3. مراقبه روزانه
    4. استایل مرتب

    این چهار عامل اگرچه همگی به روح و جسم شما مرتبط‌اند؛ اما لازمه اصلی هر ۴ تای آنها داشتن نظم، برنامه مشخص و هدفی روشن برای زندگی بعد از ترک اعتیاد است. برای داشتن هر ۳ عامل نظم، برنامه مشخص و هدف روشن باید جسم و روح سالمی داشته باشید، تا زندگی باکیفیتی را پیش ببرید.

    مزایای داشتن سبک زندگی سالم

    • انگیزه برای رسیدن به رسالت زندگی بالاتر می‌رود.
    • میل و وسوسه برای مصرف دوباره کاهش می‌یابد.
    سبک زندگی بعد از ترک اعتیاد
    به سبک زندگی خود اهمیت بدهید

    در پایان

    معتادان سابق در زندگی بعد از ترک می‌توانند همان پولی را که صرف دراگ یا الکل می‌کردند، صرف بی‌شمار فعالیت دیگر بکنند. نکته مهم این است که اینها باید به خاطر بسپارند که حتماً برای لذت بردن از زندگی لازم نیست آدم نشئه یا مست باشد. ایجاد یک برنامه‌ منظم روزانه می‌تواند بستر آشنایی را به وجود بیاورد که فرد دیگر در آن دچار ملالت نشود و به فکر مصرف نیفتد. نظم دادن به خواب، حضور در گروه‌های حامی مانند معتادان گمنام و وقت گذاشتن برای سرگرمی‌های جدید، ثبات به وجود می‌آورد و همچنین هدف و انگیزه‌ای برای پیشبرد زندگی.

    نگارنده: یاسمین ثریا

    منبع: Addictioncenter

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید:

    برچسب‌ها