معتادان نیاز به روان‌درمانی دارند

معتادان نیاز به روان‌درمانی دارند

روش استفاده از متادون در کشور ما از ابتدا غلط بود

     روان‌درمانی اعتیاد یکی از مهم‌ترین روش‌های درمان این بیماری است. متأسفانه از ارائه خدمات مشاوره و روان درمانی مستمر اعتیاد به معتادان پس از ترک، تاکنون در جامعه غفلت شده و هنوز این امر مهم به‌عنوان یکی از ضمانت‌های اصلی برای کنترل اعتیاد پس از ترک معرفی نشده است.

    درمان اعتیاد بدون انجام روان درمانی احتمال بازگشت مجدد اعتیاد را افزایش میدهد. اعتیاد را باید بیش از آن که یک بیماری جسمی دانست، یک بیماری روانی تلقی کرد، زیرا اگر چه پس از ترک، سموم موادمخدر از بدن فرد خارج میشود، اما اعتیاد روانی به این مواد همچنان در فرد باقی است که توجه نکردن این اعتیاد روانی گرایش به مصرف دوباره موادمخدر را افزایش میدهد.

    شاید در نگاه اول «پاک شدن» تنها برای جسم باشد، اما زمانی که کار درمانی تنها روی جسم صورت گیرد و روح و روان فرد بیمار همچنان درگیر باشد، معتاد بعد از ترک باز هم به چرخه اعتیاد بازمی‌گردد.

    موضوعی که بیشتر کارشناسان در مورد آن اتفاقنظر دارند این است که رواندرمانی و کار روانشناسی برای درمان اعتیاد بهترین راهکار است. متاسفانه بهگفته برخی کارشناسان، این شیوه در بیشتر کلینیکها و مراکز درمانی کشور ما انجام نمیشود.

    معتادان نیاز به روان درمانی دارند
    یکی از اصلی‌ترین بخش‌های درمان اعتیاد، روان‌درمانی و کارهای روانشناسی است

    درمان اعتیاد با پاک‌سازی ذهن

    رفتاردرمانی و انواع آن در درمان اعتیاد


    چرا معتادان به روان درمانی نیاز دارند؟

    فرید براتی‌سده، مدیرکل سابق درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گوید: «درمان اعتیاد مجموعه‌ای از کارهایی است که باید با هم انجام شود. اینکه افراد فکر کنند ترک فیزیکی تنها راه درمان است باور غلط و عامیانه‌ای است؛ زیرا اعتیاد بیشتر از اینکه بیماری جسمی باشد، بیماری روحی است.»

     او می‌گوید: «در تمامی مراکز ترک اعتیاد استاندارد، درمان پروتکل‌های کاردرمانی، روانشناسی و روان‌درمانی وجود دارد و تمامی مراکز موظف هستند که با توجه به پروتکل‌ها عمل کنند، اما متاسفانه بیشتر کلینیک‌ها یا مراکز درمانی خلاف پروتکل‌هایشان عمل می‌کنند.»

    براتی‌سده با بیان اینکه نبود نظارت کافی بزرگترین مشکلی است که در مراکز وجود دارد، تاکید می‌کند: «مسئولان باید بر نحوه اداره کردن مراکز نظارت داشته باشند که آیا مراکز براساس پروتکل‌هایشان کار انجام می‌دهند یا خیر. نه اینکه از زمانی که مجوز کار مراکز صادر می‌شود دیگر کاری به کارشان نداشته باشند، تا زمانی که اتفاق ناگواری رخ دهد.»

     براتی‌سده در مورد مصرف متادون و شربت تریاک در کلینیک‌ها می‌گوید: «روش استفاده از متادون در کشور ما از ابتدا غلط بود، زیرا متادون باید در سم‌زدایی مورد استفاده قرار گیرد، نه اینکه به عنوان درمان نگهدارنده استفاده شود.» متادون مدت‌هاست که در کشورهای مختلف تنها در سم‌زدایی استفاده می‌شود و فرد بیمار بعد از به پایان رساندن دوران سم‌زدایی هرگز وابستگی به مصرف متادون ندارد.

    شاید یکی از دلایلی که از متادون‌درمانی در کشور ما استقبال زیادی شده، نبود روان‌درمانی قوی است. زیرا روان‌درمانی در کشور ما خیلی ضعیف انجام می‌شود، به همین دلیل باید به روش‌های غیراستاندارد دیگر متوسل شوند.

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    متادون درمانی چاره کار نیست

    آیا همه با یک روش می‌توانند اعتیاد را ترک کنند؟

    برچسب‌ها