جیمی ک

جیمی «کی» چه کسی بود؟

انجمن معتادان گمنام به ابتکار جیمی کینون پایه‌گذاری شد

    جیمی کِی یا جیمی ک به همراه فرانک، دوریس-س، گیلدا-ک، پال-ر، استیو-ر و همکاری چند تن دیگر، انجمن معتادان گمنام را در جنوب کالیفرنیا تاسیس کرد. او و اعضای نامبرده از 17 اوت سال 1953 یک دوره جلسات را برگزار کردند که آن‌‌زمان «معتادان گمنام و الکلی‌های گمنام سن فرناندو» نام گرفت. اولین جلسه بهبودی NA ثبت شده در 5 اکتبر 1953 در جنوب کالیفرنیا برگزار شد.

    نام کامل او جیمی کینون بود. جیمی (Jimmy K) هرگز خود را به عنوان بنیانگذار انجمن ان‌ای معرفی نکرد ولی به چند دلیل یکی از شخصیت‌های کلیدی معتادان گمنام به‌شمار می‌‌رود. او نویسنده چندین بخش از “کتابچه سفید” می‌باشد که معروفترین قسمت آن “آخر خط” است. جیمی – ک، لوگوی NA را طراحی کرد که البته بعدها توسط انجمن جهانی ویرایش شد. وی از ابتدای تاسیس دفتر WSO تا سال1983 داوطلبانه به عنوان مدیر دفتر خدمات جهانی فعالیت کرد.

    بنیانگذار انجمن معتادان گمنام
    جیمی- ک (یا جیمی کی) از سال ۱۹۱۱ تا ۱۹۸۵ زندگی کرد. ۳۶ سال آخر عمرش پاک بود

    بنیانگذار انجمن معتادان گمنام

    جیمی ک (یا جیمی کِی) در سال ۱۹۱۱ در اسکاتلند بدنیا آمده بود و در کودکی به همراه خانواده به ایالات متحده مهاجرت کرد. خانواده کینون شهر فیلادلفیا را برای زندگی انتخاب کردند. او در نوجوانی وارد یک آموزشگاه خصوصی شد و تصمیم داشت کشیش شود. جیمی ابتدا به الکل معتاد شد ولی بعد از مدت کوتاهی به قرص‌های آرام‌بخش و روان‌گردان نیز اعتیاد پیدا کرد. او با همسر اول خود «آگنس» در فیلادلفیا آشنا شد و آن ها صاحب ۵ فرزند شدند.

    بنیانگذار انجمن اِن‌اِی در دوم ماه فوریه ۱۹۵۰ مصرف کلیه مواد مخدر و الکل را قطع کرد و وارد انجمن الکلی‌های گمنام شد. ضمن شرکت در جلسات معتادان به الکل متوجه شد که تعداد زیادی از اعضای AA معتاد به هرویین، مرفین، قرص‌های روان‌گردان و سایر مواد مخدر هستند. اعضای ای‌ای اصرار داشتند در جلسات بهبودی خود فقط راجع به اعتیاد به الکل صحبت و مشارکت کنند.

    به ابتکار جیمی ک، تنها چیزی که برای عضویت در انجمن ان‌ای نیاز است «آرزوی قطع مصرف مواد مخدر» است. در این گروه‌ها، اعضا یکدیگر را به صورت منظم ملاقات می‌کنند تا به همدیگر برای پاک ماندن کمک کنند.

    لذا به ابتکار «جیمی کینون»، انجمن معتادان گمنام  (NA) که برداشتی از اصول و مرام AA بود پایه گذاری شد. برنامه معتادان گمنام ابتدا به صورت یک حرکت کوچک به کار خود ادامه می‌داد در حالی که امروز به عنوان یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین سازمان‌های ترک اعتیاد در دنیا شناخته می‌شود. در ۱۴ سپتامبر ۱۹۵۳ آنها نامه‌ای از بیل ویلسون بنیانگزار AA دریافت کردند که می‌توانند از اصول و سنت‌های «الکلی‌های گمنام» استفاده کنند. گروه معتادان گمنام در اوایل تاسیس به شدت تحت فشار بود. قانونی در آمریکا هرگونه نشست و برگزاری جلسات به وسیله معتادان را جرم تلقی می‌کرد. بنابراین«اِن‌اِی» که براساس گردهمایی معتادان شکل گرفته بود عملا غیرقانونی بود. در اوایل تشکیل این گروه بسیاری از معتادان در اطراف محل برگزاری نشست‌ها نگهبانی می‌دادند تا به وسیله پلیس دستگیر نشوند!

    لوگو اِن اِی
    به ابتکار جیمی ک، تنها چیزی که برای عضویت در NA نیاز است «آرزوی قطع مصرف مواد مخدر» است. در این گروه‌ها، اعضا یکدیگر را به صورت منظم ملاقات می‌کنند تا به همدیگر برای پاک ماندن کمک کنند.

    انجمن NA در قدم اول اصول دوازده قدم به جای کلمه «الکل» از کلمه «اعتیاد» استفاده کردند و الکل را نیز یک ماده مخدر دانستند. در انجمن ان‌ای به جای این که قبول کنند که در مقابل الکل عاجز هستند، در قدم اول اقرار می‌کنند که در برابر اعتیاد خود عاجز هستند و زندگی‌شان غیر قابل اداره شده بود. در معتادان گمنام نوع ماده مصرفی مهم نیست چون به «اعتیاد» به عنوان یک بیماری نگاه می‌کنند.

    به ابتکار جیمی ک، تنها چیزی که برای عضویت در NA نیاز است «آرزوی قطع مصرف مواد مخدر» است. در این گروه‌ها، اعضا یکدیگر را به صورت منظم ملاقات می‌کنند تا به همدیگر برای پاک ماندن کمک کنند. «پاک» به معنی پرهیز شخص از مصرف هرگونه موادی است که حالت جسمی و ذهنی انسان را دگرگون می‌کند. عضویت در معتادان گمنام رایگان است و این گروه هیچ گونه حق عضویتی ندارد.

    جیمی- ک (یا جیمی کی) از سال 1911 تا 1985 زندگی کرد. ۳۶ سال آخر عمرش پاک بود و به عنوان یک عضو در حال بهبودی انجمن معتادان گمنام سپری کرد.

    درباره معتادان گمنام بیشتر بخوانید:
    رابطه راهنما و رهجو در معتادان گمنام
    قدم‌زدن معتاد در کنار گودال فاضلاب

    سایت انجمن معتادان گمنام ایران

    برچسب‌ها