بهترین روش ترک اعتیاد

بهترین روش ترک و درمان اعتیاد

با شرکت در جلسات معتادان گمنام احتمال موفقیت بیشتر می‌شود

    انتخاب بهترین روش ترک اعتیاد و پیدا کردن راه حل درمان این مشکل خانمان‌سوز نیاز به تحقیق دارد، زیرا یکی از دلایل شکست در روند ترک اعتیاد، انتخاب روش درمان اشتباه است.

    بسیاری از افراد معتاد بارها و بارها تصمیم می‌گیرند اعتیاد خود را کنار بگذارند اما در این راه شکست می‌خورند. بنابراین به‌نظر می‌رسد خیلی از معتادان درباره دلایل اعتیاد خود نیازمند اطلاعات بیشتری باشند و باید با روش‌های علمی و اصولی ترک اعتیاد آشنا شوند.

    بهترین روش ترک اعتیاد

    وقتی یک فرد به مصرف یک یا چند ماده مخدر معتاد می‌شود، علاوه بر وابستگی جسمانی، از نظر روانی نیز به مصرف ماده مخدر یا الکل وابسته می‌شود. علاوه بر این وابستگی، اکثر افرادی که به بیماری اعتیاد گرفتار می‌شوند حداقل به یک یا چند بیماری روانی و اختلال شخصیت نیز دچار هستند. بهترین روش ترک اعتیاد روشی است که علاوه بر ترک جسمانی و فیزیکی، به جنبه‌های روانی آن نیز توجه داشته و پس از ریشه‌یابی بیماری‌ها و دلایل روانی وابستگی به این بیماری، به برطرف کردن و درمان علمی و اصولی آنها بپردازد.

    اعتیاد یک بیماری چند وجهی است و برای درمان باید بر تمامی جنبه‌های پدیدآورنده آن مداخله کرد، به طوری که باید درمان شامل پکیج کاملی از مداخلات دارویی و غیردارویی باشد تا بتواند پاسخگوی نیاز‌های فردی، روانی، پزشکی، خانوادگی، شغلی و اقتصادی بیمار باشد.

    اولین قدم در مشاوره اعتیاد این است که فرد قبول کند که معتاد است. فرد معتاد تا زمانی که اعتیاد خود را قبول نکرده است، احساس خطر نمی‌کند و نمی‌تواند درمان اعتیاد به مواد مخدر خود را آغاز کند.

    بهترین روش ترک اعتیاد
    اگر قصد ترک دارید باید قبل از هر چیزی یک برنامه ترک اعتیاد صحیح و اصولی برای خود انتخاب کنید؛ چرا که دلیل اصلی بسیاری از ناکامی‌ها در سیکل ترک، ترک بی‌برنامه و هیجانی ماده مخدر توسط فرد است

    رویکرد کاهش آسیب

    برای ترک اعتیاد، فرد معتاد می‌بایست با مراجعه به پزشک یا روانشناس یا یک مرکز ترک اعتیاد معتبر و کمک گرفتن از یک مشاور باتجربه، شرایط خود را توضیح داده و مشاور با در نظر گرفتن جنبه‌های مختلف بیماری، بهترین روش ترک و درمان اعتیاد را برای درمان بیماری فرد انتخاب کند. انتخاب روش ترک اعتیاد بستگی به نوع ماده مخدر، مدت مصرف، شرایط جسمانی و روانی فرد و میزان مصرف دارد و هیچ روش یکسانی برای تمامی افراد وجود ندارد. ممکن است روشی که برای ترک بیماری اعتیاد در یک فرد به خوبی عمل کرده باشد، برای یک بیمار دیگر جواب عکس داشته باشد. پس می‌بایست حتماً روش ترک اعتیاد پس از جلسات مشاوره بررسی و انتخاب شود.

    رویکرد درمان با دارو‌های جایگزین شامل دو مدل رویکرد پرهیزمدار و رویکرد کاهش آسیب است. در رویکرد پرهیزمدار مصرف مواد و حتی داروی جایگزین به طور کامل قطع می‌شود و در رویکرد کاهش آسیب، مصرف مواد به طور کامل قطع شده و درمان دارویی و غیردارویی نگهدارنده در آن حفظ می‌شود.

    با تغییر شیوه و نوع مصرف مواد از مواد مخدر سنتی و نیمه صنعتی به مواد محرک و توهم‌زای صنعتی رویکرد‌های درمانی نیز در حال تغییر هستند.

    کمپ‌های ترک اعتیاد

    کمپ‌های ترک اعتیاد معمولا با سم زدایی با روش سقوط آزاد و یا استفاده از داروهایی برای کاهش درد، بیمار را ترک می‌دهند. توجه داشته باشید که مراجعه به کمپ همیشه در ترک مواد مخدر موثر نیست و در برخی از کمپ‌های غیر‌معتبر از روش‌های نادرستی استفاده می‌شود. باید برای درمان اعتیاد به دنبال کمپ معتبری بگردید و از شیوۀ درمانی آنها آگاهی داشته باشید.

    اگر قصد ترک دارید باید قبل از هر چیزی یک برنامه ترک اعتیاد صحیح و اصولی برای خود انتخاب کنید؛ چرا که دلیل اصلی بسیاری از ناکامی‌ها در سیکل ترک، ترک بی‌برنامه و هیجانی ماده مخدر توسط فرد می‌باشد. باید توجه داشته باشید که بسته به نوع ماده اعتیاد آور، روش‌های مختلفی برای ترک وجود دارد ولی در تمامی این روش ها اصول مشترکی هم هست.

    بهترین روش ترک و درمان اعتیاد
    اولین قدم در مشاوره اعتیاد این است که فرد قبول کند که معتاد است. فرد معتاد تا زمانی که اعتیاد خود را قبول نکرده است، احساس خطر نمی‌کند و نمی تواند درمان اعتیاد به مواد مخدر خود را آغاز کند.

    آشنایی با مراحل ترک در مرکز ترک اعتیاد

    یک مرکز ترک اعتیاد استاندارد چه ویژگی‌های دارد؟

    1- ترک اعتیاد به روش سقوط آزاد 

    برخی خانواده‌ها یا کمپ‌های ترک اعتیاد سعی می‌کنند با بستن و طناب پیچ کردن فرد مبتلا به تخت در مدت زمان کوتاه فرد را ترک دهند! این بهترین روش برای ترک اعتیاد نیست! به این روش سقوط آزاد می‌گویند که معایب زیادی دارد. چرا که در اولین فرصتی که فرد رها شود دوباره به سمت مصرف مواد می رود. علاوه بر این بیمار معتاد در این دوران زجر زیادی را تحمل می‌کند که غالبا تاثیرات روحی مضری را برای او در پی دارد. حتی بعضی اوقات مانند ترک الکل، ممکن است خطر مرگ داشته باشد و ترک الکل حتما باید تحت نظر پزشک متخصص انجام شود. متاسفانه با وجود آگاهی به این خطرات، بسیاری از خانواده بیمارشان را به کمپ های ترک اعتیاد غیرمجاز می‌فرستند.

    2- درمان‌های نگهدارنده

    ترک اعتیاد با استفاده از داروی ترک اعتیاد انجام می‌شود که عوارض و دردهای ناشی از قطع مصرف مواد را کاهش می‌دهند. از این روش بیشتر زمانی استفاده می‌شود که دیگر روش ها شکست خورده و از دارو به عنوان  جایگزین ماده استفاده می‌شود. متاسفانه این داروها اعتیاد آور است و مصرف کننده به آنها وابستگی پیدا می‌کند.

    3- ترک تدریجی

    در کل استفاده از روش ترک تدریجی در مقایسه با روش‌های سقوط آزاد و قطع یک باره مواد مخدر، روش بهتری است اما همواره خطر بازگشت به مصرف مواد نیز وجود دارد. متاسفانه اکثر معتادان از این روش نمی‌توانند موفق شوند.

    برنامه معتادان گمنام
    انجمن الکلی های گمنام و انجمن معتادان گمنام برای ترک الکل و مواد مخدر برنامه های موفقی به جامعه ارائه کرده‌اند که در ایران نیز بسیار موثر بوده است. برنامه‌های 12 قدم ترک اعتیاد مجموعه‌ای از اصول هستند که توسط گروه‌های حمایتی و به‌منظور کمک به افراد مبتلا به انواع رفتارهای مخرب ازجمله اختلالات مصرف مواد بکار می‌روند

    درباره درمان اعتیاد بیشتر بخوانید

    انجمن معتادان گمنام ایران

    روانکاوی، قطعه گمشده درمان اعتیاد

    4- ترک اعتیاد به همراه روان درمانی

    استفاده از روان درمانی یکی از بهترین روش‌ها برای ترک می‌باشد. درمان‌های روانشناختی در واقع در کنار دیگر روش‌ها اثر مثبت خود را خواهند داشت. حضور دائمی یک مشاور و روانشناس در زندگی بیمار و امکان تماس با متخصص، احتمال بازگشت و شکست درمان را  کاهش می‌دهد. بیماری اعتیاد ریشه‌های بسیار قوی در افکار و کودکی فرد دارد که بدون صرف وقت نمی‌توان آن ها را حل نمود.

    مشاور به شما می‌آموزد چگونه از وسوسه‌های فکری و تمایل برای مصرف دوبارۀ مواد جلوگیری کنید. این روش موفقیت درمانی داشته است؛ چرا که مرحله به مرحله به فرد آموزش داده می‌شود که چگونه بر اعتیاد خود غلبه کند. مزیت این روش  این است که فرد بعد از ترک می تواند به زندگی عادی خود بازگردد و روابط خود را با دیگران بهبود ببخشد.

    لوگو معتادان گمنامانجمن معتادان گمنام  (NA)

     هدف اصلی برنامه NA ایجاد تغییرهای رفتاری و كار كردن روی باورهای شخص معتاد برای در ترك نگه داشتن اوست. اصلی‌ترین مشكل معتادان بعد از ترك فیزیكی احساس ناامنی، پوچی و خلاء ناشی از ترك مواد مخدر است. «اِن اِی» به وسیله كمك درمانی یك معتاد به معتاد دیگر و در اختیار گذاشتن تجربه ها سعی در پر كردن این خلاءها دارد. در اکثر کشورهای پیشرفته به معتادان توصیه می شود در جلسات معتادان گمنام یا الکلی‌های گمنام شرکت کنند.

    
    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید: 
    رفتاردرمانی و انواع آن در درمان اعتیاد
    ارزش درمانی کمک یک معتاد به معتاد دیگر

    بازگشت به مصرف مواد بعد از ترک

    مشکل بسیاری از افرادی که قصد ترک مواد مخدر را دارند و موفق نمی‌شوند این است که در طول دوران ترک و یا حتی بعد از ترک کامل دوباره به سمت مصرف مواد سوق پیدا می‌کنند. این موضوع به علت بروز عوارض دردآور بعد از ترک می‌باشد. قرار گرفتن در شرایطی که یادآور دوران مصرف است، ولع فرد را برای مصرف بیشتر می‌کند. حتی معاشرت با کسانی که تجربه مصرف داشته‌اند (همبازی‌ها) احتمال لغزش را بیشتر می‌کند.

    مصرف مجدد و بازگشت به اعتیاد علائم و نشانه‌هایی دارد که از مدتی قبل قابل شناسایی و پیش بینی هستند. بنابراین بهترین کار این است که با کمک از انجمن معتادان گمنام و انجمن الکلی‌های گمنام و زیر نظر مشاوره ترک اعتیاد این نشانه‌ها و علائم هشدار دهنده شناسایی شوند تا بتوان از برگشت فرد به سمت مصرف مواد جلوگیری نمود و علاوه بر آن فرایند بهبود را نیز تسریع بخشید.


    چگونه با واقعیت لغزش مقابله کنیم

    رفتار صحیح با معتادی که بعد از هوشیاری لغزش می‌کند، چیست؟


     

    برچسب‌ها