بدمستی و سیاه‌مستی

بدمستی و سیاه‌مستی چیست و راه درمان آن کدام است؟

عواقب زیاده‌روی در مصرف الکل

    بدمستی و سیاه‌مستی چیست؟ بر اثر زیاده روی در مصرف الکل، فرد میتواند بد مست یا سیاه مست شود. بدمست کسی است که بعد از مشروب خوری، عربده می‌کشد و شرارت می‌کند. کسی که پس از مصرف الکل بیش از حد تحمل بدن خود، شروع به هرزه گویی و شهوت پرستی می‌نماید.

    اگر از نوشیدنی‌های الکلی استفاده کرده‌اید و احیانا بعضی وقت‌ها هم زیاده‌روی کرده‌اید، ممکن است تجربه فراموشی موقت داشته باشید. فراموشی موقت، به این معناست که فرد تمام یا بخشی از اتفاقاتی را که در زمان نوشیدن الکل افتاده است، به یاد نمی‌آورد.

    سیاه‌مستی blackout یعنی حدی از مستی که  مصرف‌کننده به مرحله فراموشی می‌رسد و شروع به هذیان گفتن می‌کند. از خود بی خود شده و کنترل حرکات و رفتار خود را از دست می‌دهد. سیاه‌مست یعنی کسی که نه تنها در مشروب خوردن، بلکه در مستی زیاده روی کرده است.

    بعضی‌ها حتی وقتی به اندازه دیگران نوشیدنی الکلی می‌خورند هم بد مست می‌شوند. اما بدمستی می‌تواند نشان دهنده مشکلات دیگری هم باشد.

    اگر تا به حال فراموشی ناشی از سیاه مستی را تجربه کرده‌اید ، ممکن است فکر کنید که اگر این مسئله دائما اتفاق نیفتد مسئله مهمی نیست. با این حال، این رفتار پرخطر  میگساری، عنان گسیختگی  و زیاده روی در نوشیدن مشروب، نه تنها می‌تواند به موقعیت‌های خطرناک منجر شود، بلکه ممکن است در درازمدت باعث مشکلات جدی در سلامتی شما شود.

    بدمستی و فراموشی
    فراموشی موقت بعد از سیاه مستی، به این معناست که فرد تمام یا بخشی از اتفاقاتی را که در زمان نوشیدن الکل افتاده است، به یاد نمی‌آورد

    لذت از زندگی بدون الکل و مواد

    ارتباط پشت گوش انداختن و اعتیاد

    درمان درد عضلانی بعد از ترک اعتیاد


    یک لحظه بدمستی، یک عمر پستی!

    ادوارد در شرایطی از خواب بیدار شد که بارها برایش تکرار شده است. او زمان زیادی از وقایع شب پیش را به خاطر نمی‌آورد. یادش بود که به کلاب شبانه رفته و با عده‌ای حرف زده، معاشرت کرده… ولی بعد از آن حافظه‌اش کاملا خالی بود.

    چه اتفاقی افتاده بود؟ زخمی که روی دستش بود از کجا آمده بود؟ غذای چینی را چه کسی خریده بود؟ زنی که کنارش خوابیده بود چه کسی بود؟

    ادوارد می‌دانست که اتفاق عجیبی افتاده ولی نمی‌دانست دقیقا چی شده است…راستش زیاد هم جدی نمی‌گرفت چون بار اولش نبود.

    سالیان متمادی تصور می‌شد که فقط الکلی‌ها می‌توانند مست خراب شوند، تا این‌که تحقیقات اخیر خلاف آن را ثابت کرد

    ادوارد همیشه به خاطر مصرف زیاد الکل، بدمستی و سیاه‌مستی، به دردسر می‌افتاد. از لحظه بدمستی به بعد، همه خاطرات در تاریکی فرو می‌روند. بعضی از کسانی که مشروب مصرف می‌کنند به بدمستی خفیف‌تر و پاره‌پاره‌ای مبتلا می‌شوند که فقط بخش‌هایی از حافظه را پاک میکند.

    اگر این‌گونه فراموشی‌ها بعد از نوشیدن الکل به نظرتان آشنا می‌آید به این خاطر است تحقیقات نشان می‌دهد بیش از نیمی از اشخاصی که الکل مصرف می‌کنند سطحی از بدمستی را تجربه کرده‌اند. نظرسنجی از بیش از ۲ هزار نفر از کسانی که تازه تحصیلات دبیرستان را در آمریکا به پایان رسانده‌اند نشان داد که حدود بیست درصد شرکت‌کنندگان در شش ماه منتهی به این نظرسنجی، بدمست شده بودند.

    ارون وایت، از اعضای موسسه ملی سوء مصرف و اعتیاد الکل ایالات متحده، می‌گوید “پانزده سال پیش همکاران ما قبول نداشتند که این پدیده متداولی است. اما حالا همه ما می‌دانیم که خیلی از مردم مست خراب می‌شوند.”

    شواهد نشان می‌دهد که بدمستی و سیاه‌مستی در بین کسانی که الکل مصرف می‌کنند خیلی متداول است، دانشمندان حالا دارند اطلاعات بیشتری از چگونگی وقوع بدمستی و سیاه مستی به‌دست می‌آورند. روندی که به آن‌ها اجازه خواهد داد پیامدهای منفی متعدد این پدیده را بهتر بشناسند و مانع وقوعشان شوند.

    سالیان متمادی تصور می‌شد که فقط الکلی‌ها می‌توانند مست خراب شوند، تا این‌که تحقیقات اخیر خلاف آن را ثابت کرد.


    شواهد نشان می‌دهد که بدمستی در بین کسانی که الکل مصرف می‌کنند
     خیلی متداول است، دانشمندان حالا دارند اطلاعات بیشتری از چگونگی
     وقوع بدمستی و سیاه‌مستی به‌دست می‌آورند

    حافظه کاملا در سیاه‌مستی  پاک می‌شود

    در اواخر دهه ۱۹۶۰ میلادی، محققی به نام دونالد گودوین الکلی‌ها را از بیمارستان‌ها و بنگاه‌های کاریابی جذب کرد تا بلکه بفهمد وقتی حافظه در مستی پاک می‌شود چه اتفاقی می‌افتد.

    او متوجه شد که از میان ۱۰۰ فرد الکلی بیش از ۶۰ نفر مرتب بدمست می‌شدند بعضی‌ها کامل و بعضی‌ها هم پاره‌پاره. او در عین حال نشان داد که افراد بدمست می‌توانند رفتاری کاملا منسجم از خود بروز دهند. برای مثال، او نشان داد که افراد در حالت بدمستی هیچ مشکلی با حافظه کوتاه‌مدت خود نداشتند و حتی می‌توانستند محاسبات ساده‌ای انجام دهند. اما همه این کارها ظرف ۳۰ دقیقه فراموش می‌شد.

    او در آزمایش‌های بعدی خود ظرف ۴ ساعت، نیم لیتر ویسکی به الکلی‌ها داد و آن‌ها را در موقعیت‌هایی قرار داد که “تجربیاتی به‌یادماندنی برایشان فراهم می‌کرد. تجربیاتی که افراد هوشیار به راحتی به خاطر می‌سپردند.”

    شخصی که مرتب مست خراب می‌شود احتمالا باقی پیامدهای منفی نوشیدن الکل را هم بیشتر تجربه می‌کند. از موارد پیش‌پاافتاده‌ای چون دیر سر قرار رفتن و تاخیر در کار گرفته تا چیزهای مهمتری چون آسیب‌دیدگی یا مصرف بیش از حد مواد مخدر. برای همین است که بدمستی متر و معیار مناسبی برای پیش‌بینی رفتارهای مضر دیگر است

    مطالب مرتبط

    بی‌قدرتی در اعتیاد

    علائم خماری مشروب


    این‌که تکه‌هایی از حافظه کاملا در حین بدمستی پاک می‌شود تا حدودی نشانگر اتفاقاتی است که در مغز می‌افتد. باور بر این است که هیپوکامپ به طور موقت از کار می‌افتد – یعنی همان بخشی از مغز که کارش در هم تنیدن اطلاعات ورودی به منظور ساختن خاطرات ما از اتفاقات روزمره است. افرادی که این قسمت از مغزشان آسیب جدی دیده باشد توانایی ساخت خاطرات جدید را ندارند.

    فراموشی موقت وقتی اتفاق می‌افتد که میزان الکل خون (blood alcohol level) بیش از حد بالا می‌رود. بخشی از مغز که در هیپوکامپوس واقع است، به مصرف الکل حساس است. این بخش مغز مسئول شکل دادن به خاطرات ماست. میزان بالای الکل توانایی هیپوکامپوس برای ثبت خاطرات را کاهش می‌دهد. این به این معناست که فراموشی موقت لزوما به این معنا نیست که ما خاطرات زمان نوشیدن را «فراموش» کرده‌ایم، بلکه درست‌تر این است که بگویم خاطرات در آن زمان شکل نگرفته‌اند.

    بدمستی بین دانشجویان و زنان متداول‌تر است

    ایمی هاس، محقق دانشگاه پالو آلتو در ایالت کالیفرنیا، در سال ۲۰۱۷ نشان داد که زنان به طور معمول با سه نوشیدنی کمتر از مردها بدمست می‌شوند.

    بدمستی، متر و معیار مناسبی برای پیش‌بینی رفتارهای مضر دیگر است

    بدمستی و سیاه‌مستی

    به نظر می‌رسد که تفاوت‌های ژنتیکی در مغز هم ایفای نقش می‌کند. ریگان وثریل، استاد دانشگاه پنسیلوانیا، با مطالعه طولی افراد بین ۱۲ و ۲۴ سال نشان داد که افراد خاصی که در سال‌های بعد به سوء استفاده از الکل رو آورده بودند و بدمست می‌شدند، تسلط کمتری هم بر کردار خود داشتند. این ویژگی حتی هنگامی که هنوز الکل مصرف نمی‌کردند هم در اسکن‌های مغز آن‌ها دیده می‌شد.

    خانم هاس می‌گوید “شواهد به ما نشان می‌دهد که مصرف زیاد الکل مخصوصا در دوران نوجوانی می‌تواند برای مغز در حال رشد خطرناک باشد.” دلیلش این است که نوجوانان در مقایسه با بزرگسالان نسبت به تاثیرات الکل حساس‌ترند. یکی از دلایلش این است که لوب پیشانی مغز دیرتر از باقی مناطق کامل می‌شود، حدودا در ۲۵ سالگی.

    الکل می‌تواند فعالیت بخش‌هایی از مغز را که در ساخت خاطرات از زمان‌ها و مکان‌های خاص نقش دارند مختل کند. همان‌طور که در عوامل خطرناک شاهد بودیم، پیامدهای بدمستی نه تنها برای نوجوانان بدتر است، بلکه زنان را هم بیشتر تهدید می‌کند.

    خانم هاس و همکارانش نشان داده‌اند که زنانی که بدمست می‌شوند، در مقایسه با مردان و کسانی که مست خراب نمی‌شوند، احتمالا در حین بدمستی بیشتر دست به رفتار جنسی خطرناک می‌زنند. این خانم‌ها در عین حال احساس پشیمانی بیشتری هم در فردای چنین کاری می‌کنند.

    شخصی که مرتب بد مست یا سیاه‌مست می‌شود به او مست خراب می‌گویند. احتمالا باقی پیامدهای منفی نوشیدن الکل را هم بیشتر تجربه می‌کند. از موارد پیش‌پاافتاده‌ای چون دیر سر قرار رفتن و تاخیر در کار گرفته تا چیزهای مهمتری چون آسیب‌دیدگی یا مصرف بیش از حد مواد مخدر. برای همین است که بدمستی متر و معیار مناسبی برای پیش‌بینی رفتارهای مضر دیگر است.

    بنا به این دلایل است که امروزه پرسش درباره بدمستی دارد به ابزاری پرمصرف برای تشخیص نحوه مصرف الکل در افراد تبدیل می‌شود؛ کسانی که صرف تفریح الکل مصرف می‌کنند و کسانی که از الکل سوء استفاده می‌کنند.

    خصوصیات افراد مست

    چشم‌های افراد مست قرمز میشود، تار می‌بینند، دیر واکنش نشان می‌دهند، قدرت ادراک شخص پایین می‌آید، خیلی‌ها با اطرافیان خود بی‌ادب می‌شوند و حتی مشاجره می‌کنند. افراد بد‌مست روی رفتار خود کنترل ندارند. بدتر از همه، معمولاً رفتارهای خود در حالت بدمستی یا سیاه‌مستی را به یاد نمی آورند.

    رفع حالت بدمستی

    ماری‌بث میلر، روانشناس اعتیاد در دانشگاه میسوری، متوجه شد که یک مداخله ساده می‌تواند به کسانی که بدمستی می‌شوند کمک کند تا میزان الکل مصرفی خود را کاهش دهند. او ابتدا این یافته را در سربازان بازنشسته بررسی کرد و سپس در مورد دانشجویان هم به کار برد.

    خانم میلر امیدوار است که بتواند به همراه همکارانش این مداخلات را بسط و توسعه دهد. او امیدوار است که بتواند فرهنگی را جا بیاندازد که در آن مردم می‌فهمند “که لازم نیست برای خوش‌گذرانی بدمست شوند.”

    محققان دیگر امید دارند که پرسش درباره سابقه بدمست بتواند در ادامه به کاهش دیگر رفتارهای مضر نیز کمک کند. شاید برای کسانی که مرتب بدمست می‌شوند کنترل میزان مصرف الکل بتواند شروع خوبی باشد. آن‌ها حتی می‌توانند از دوستانشان هم بخواهند که حواسشان به آن‌ها باشد. البته زدن این حرف خیلی راحت است.

    بعضی از رفتارهای ناخوشایند موضوع خنده می‌شوند و به امری عادی تبدیل می‌شوند. ما بعضی مواقع آسیب‌های روانی و فیزیکی الکل را کاملا فراموش می‌کنیم.

    Blackout Drunk: Signs, Causes, and Dangers

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    نشانه‌های اعتیاد به مشروب

    هشیار زیستن کسالت‌بار نیست

    برچسب‌ها