بحران مرگبار ناشی از مصرف آرام‌بخش زاناکس

بحران مرگبار مصرف قرص زاناکس رو به افزایش است

مصرف همزمان الکل با زاناکس مرگبار است

    قرص زاناکس Xanax از دسته داروهایی است که جهت درمان اضطراب، بی‌قراری، حملات هراس، بی‌خوابی و برخی دیگر از اختلالات روانی تجویز میشود. زاناکس نام تجاری داروی آلپرازولام است و یک داروی آرام بخش میباشد.

    سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) در اکتبر سال 1982 این دارو را تایید نمود. در سال 2012 آلپرازولام سیزدهمین داروی پر فروش در آمریکا بوده است. عملکرد قرص زاناکس که جزو «بنزودیازپین‌ها» است، با افزایش تاثیرات ماده شیمیایی به نام «گابا» بر روی اعصاب تاثیر گذاشته و اثر آرامبخش دارد.

    این دارو متابولیسم کبدی دارد و افرادی که با مشکلات کبدی روبرو هستند، نباید از این دارو استفاده کنند..

    موارد مصرف قرص زاناکس

    به گزارش محله اینترنتی اعتیاد، قرص زاناکس میتواند برای تسکین کوتاه مدت علائم اضطراب یا اضطراب مرتبط با افسردگی استفاده شود. آلپرازولام فعالیت سیستم اعصاب مرکزی را سرکوب می کند بدین معنی که از فعالیت، تحریک پذیری و واکنش مغز می‌کاهد و اجازه می‌دهد مغز و سیستم اعصاب مرکزی زمان بیشتری برای استراحت داشته باشند. این امر موجب تعادل بین سیستم اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک می‌گردد، به عبارتی می‌توان گفت آلپرازولام اثر آرامبخش و کسل کننده دارد.

    زاناکس جزو گروه دارویی بنزودیازپین است؛ این گروه قرص‌هایی هستند که تحت عنوان داروهای ضداضطراب و آرامبخش شناخته می شوند. این داروها به‌صورت وسیع تجویز می شوند و حجم بالایی نیز بصورت خودسرانه خریداری و مصرف می‌شود. برخی منابع بنزودیازپین‌ها را جزو دسته بندی داروهای خواب آور می دانند. ولیوم یا دیازپام هم جزو همین گروه می‌باشد.

    بحران مرگبار مصرف قرص زاناکس
    عوارض جدی که با مشاهده آنها باید مصرف این دارو را قطع کنید عبارتند از: تغییرات روانی، توهم، افسردگی، افکار خودکشی، لکنت زبان و مشکل در تکلم، کاهش حافظه و توان فکری و عدم تعادل در راه رفتن.

    درباره ترک اعتیاد در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    اعتیاد به زاناکس: عوارض جانبی، ترک و توان‌بخشی

    داروهای ترک اعتیاد برای خلاصی از وابستگی به موادمخدر

    عوارض جانبی 

    با وجود اثرات مفید برای افراد مبتلا به برخی اختلالات روانی، زاناکس اعتیاد آور بوده و به هیچ وجه نباید بدون نظر پزشک مصرف گردند. زاناکس نباید با سایر داروهای آرامبخش، نوشیدنی‌های الکی و مواد مخدر مصرف شود زیرا موجب خواب آلودگی بیش از حد و حتی بروز عوارض خطرناک می‌گردد.

    در کشور آمریکا در سال 2005 تعداد پذیرش در بخش اورژانس به دلیل مصرف ناصحیح و غیر پزشکی از قرص آلپرازولام ۵۷،۰۰۰ نفر و در سال ۲۰۱۱ به ۱۲۴،۰۰۰ نفر رسید. بیشترین دلیل مراجعه، مصرف الکل و مواد مخدر در دوره مصرف این دارو بوده است.

    مصرف همزمان الکل و مواد مخدر با این دارو به قدری خطرناک است که حتی نباید آنرا برای یک‌بار هم امتحان کرد. 

    هر شخصی که از آلپرازولام برای مدت طولانی و بیش از چند ماه استفاده نماید به آن وابسته شده و به مرور باید دوز مصرف را افزایش دهد تا این دارو اثر اولیه را ایجاد نماید. به همین دلیل مصرف طولانی مدت آن توصیه نمی شود و خطرناک است.

    اعتیاد به بنزودیازپین ها زمانی آغار می‌شود که مغز اقدام به افزایش تولید دوپامین به جای گابا در واکنش به مصرف آن‌ها می‌کند.


    به مرور زمان با مصرف آلپرازولام مقدار زیادی دوپامین در مغز آزاد شده که ایجاد حس نشاط و خوشی در بیمار می‌کند. این امر موجب وابستگی به این حس خوب مصنوعی می‌شود و فرد تمایل به مصرف بیشتر و بیشتر این دارو خواهد داشت، تا زمانی که دیگر بدون آن حس خوشی را تجربه نخواهد کرد و در این حالت کاملا به آن اعتیاد پیدا کرده است.


    سایر عوارض قرص زاناکس

    خواب آلودگی، سرگیجه، سبکی سر، افزایش بزاق دهان، تغییر در میزان تمایلات جنسی، از عوارض عمومی مصرف آلپرازولام می‌باشند. توصیه می‌شود برای به حداقل رساندن سرگیجه به آرامی از حالت نشسته یا خوابیده بلند شوید.

    زاناکس اعتیاد آور بوده و به هیچ وجه نباید بدون نظر پزشک مصرف گردند

    مصرف این دارو می تواند عوارض جانبی دیگری نیز به همراه داشته باشد که عبارتند از مشکلات گوارش، حالت تهوع، تغییر در خلق و خوی و تحریک پذیری. البته معمولا این عوارض زمانی پدید می‌آیند که بیش از حد تجویز شده مصرف شوند. در هر صورت با مشاهده هر نوع عوارض جانبی مصرف دارو را قطع و با پزشک معالج مصرف‌کننده مشورت نمایید.

    آلپرازولام هنگامی که به درستی و برای کوتاه مدت و طبق دستور پزشک مصرف گردد، یک داروی خواب آور و آرامبخش بی خطر و موثر است. بعد از پایان دوره درمان نباید مصرف دارو بطور ناگهانی قطع شود باید به مرور دوز مصرف کاهش و در نهایت قطع گردد.

    عوارض جدی که با مشاهده آنها باید مصرف این دارو را قطع کنید عبارتند از: تغییرات روانی، توهم، افسردگی، افکار خودکشی، لکنت زبان و مشکل در تکلم، کاهش حافظه و توان فکری و عدم تعادل در راه رفتن.

    اگر شخص مصرف کننده هر یک از این عوارض را تجربه کرد سریعا با اورژانس تماس گرفته و یا وی را به مراکز درمانی انتقال دهید.

    بحران مرگبار مصرف قرص زاناکس

    سال گذشته بی‌بی‌سی گزارش کرد که تعداد زیادی از نوجوانان اروپایی از سن یازده سالگی به دلیل مصرف نمونه‌های تقلبی زاناکس توسط سرویس‌های امداد و آمبولانس‌ها مورد معالجه قرار گرفته‌اند. به گفته یک مقام انگلیسی پودر آلپرازولام از کشورهای خاور دور خریداری می‌شود و بعد در بریتانیا بعد از فشرده شدن در بازار سیاه اینترنتی به فروش می‌رسد.

    رییس پزشک قانونی ایرلند شمالی افزایش آمار مرگ و میر ناشی از مصرف نمونه‌های تقلبی داروی ضدافسردگی زاناکس را “بحرانی رو به گسترش” خوانده است.

    برچسب‌ها