افزایش مصرف مشروبات الکلی بعد از اپیدمی کرونا

احتمال ابتلا به بیماری‌های روحی و روانی

    بسیاری از شهروندان در کشورهای مختلف جهان این روزها به دلیل شیوع نوع جدید ویروس کرونا یا به طور کامل در قرنطینه به سر می‌برند و یا رفت و آمدهای خود را به شکل گسترده‌ای محدود کرده‌اند.

    به گزارش مجله اعتیاد، هرچند این تدابیر برای حفظ سلامت شخصی و عمومی در راستای مقابله با بیماری «کووید ۱۹» اتخاذ شده است اما تاثیر آن بر سلامت روحی و روانی افراد در میان مدت و حتی کوتاه مدت کم نخواهد بود.

    بعضی‌ها برای کنار آمدن با مشکل ماندن در خانه به مشروب خوردن روی آورده‌اند.

    گزارش‌های رسیده از آمریکا نشان می‌دهد که فروش مشروبات الکلی ٥٥ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

    آمار مشابه از فرانسه و انگلستان هم نشانگر افزایش فروش مشروبات الکلی در این کشورها است. این امر حالا نگرانی‌ها را در مورد ایجاد مشکلات تازه برای سلامت افراد برانگیخته است.

     در این مورد در ایران آماری اعلام نشده است.

    تعطیلی جلسات NA

    در همین حال کسانی که درصدد کمک برای ترک و یا کنترل عادت وابستگی خود به مشروبات الکلی هستند در دوران تعطیلی‌ها دیگر نمی‌توانند تماس مستقیم با سرویس‌های مشاوره‌ای در این مورد داشته باشند. در کشور ما برای رعایت نکات بهداشتی و جلوگیری از شیوع این ویروس مرگبار، بیش از ۲۰،۰۰۰ جلسه معتادان گمنام در هفته تعطیل شده است.

    بعد از اعلام مقررات و محدودیت‌ها در بریتانیا ، آمریکا و سایر کشورها، انجمن‌های حمایتی مانند الکلی‌های گمنام و معتادان گمنام اقدام به برگزاری جلسات اینترنتی کرده‌اند.

    مجله اعتیاد برای حمایت از اعضای NA و  AA  هفته ای ۳ جلسه بهبودی آنلاین برگزار میکند. جلسه آنلاین

    از شروع ماه مارس شمار درخواست‌های تلفنی کمک از این انجمن‌های درمان اعتیاد و استفاده از سرویس‌های آنلاین در کلیه کشورهای جهان افزایش یافته است.

    احتمال ابتلا به بیماری‌های روحی و روانی

    از طرف دیگر تحقیقات نشان می‌دهد که قرنطینه و رعایت فاصله اجتماعی در زمان شیوع بیماری‌های همه‌گیر احتمال ابتلا به بیماری‌های روحی و روانی را افزایش می‌دهد. نتیجه پژوهشی که در هفته نامه پزشکی لنست (یکی از معتبرترین نشریات پزشکی) منتشر شده است حکایت از این دارد که افراد قرنطینه شده در معرض ابتلا به افسردگی، اضطراب، اختلال در خواب و «اختلال استرسی پس از آسیب روانی» هستند.

    یکی از خطرات قرنطینه و کاهش شدید روابط اجتماعی می تواند بازگشت اعتیاد و لغزش در میان افرادی باشد که سابقه اعتیاد به مواد مخدر، الکل، سیگار و یا قمار را دارند. این در حالی است که بسیاری از روانشناسان و روانپزشکان این روزها جلسات روان درمانی و مشاوره با بیماران را به دلیل شیوع ویروس جدید کرونا و همچنین دوران تعطیلات نوروزی در ایران متوقف کرده بودند.

    دو عامل موثر در بازگشت اعتیاد در میان افرادی که ترک اعتیاد کرده‌اند، بیکاری و کاهش روابط اجتماعی است. این روزها هر دو عامل وجود دارد زیرا بسیاری از افراد همزمان با شیوع ویروس جدید کرونا هم روابط اجتماعی‌شان کم شده است و هم وقت زیادی دارند.

    www.etiad.org/photo:freepik

    برچسب‌ها