سایت اعتیاد

بیداد هروئین در کالیفرنیا

    مسئولان بیمارستانی ایالت کالیفرنیا آمریکا می گویند تعداد جوانان و نوجوانانی که به اورژانس بیمارستان های این ایالت به علت مسمومیت ناشی از استعمال هرویین منتقل شده اند به نسبت دهه گذشته میلادی شش برابر و میزان مرگ و میرها سه برابر شده است.

    به گزارش خبرگزاری رویترز، به گفته مسئولان بخش بهداشت و درمان این ایالت پرجمعیت آمریکا، افزایش استعمال این ماده مخدر خطرناک در آمریکا به علت دسترسی آسان به این ماده ویرانگر در مقایسه با سایر مواد افیونی مانند قرص «آکسیکانتین» است. دفتر برنامه ریزی و توسعه بهداشتی ایالت کالیفرنیا در گزارشی اعلام کرده است که حدود یک هزار و 300 نفر از جوانان بین 20 تا 29 سال در سال 2014 به بخش های اورژانس بیمارستان های این ایالت به علت مسمومیت شدید با هرویین منتقل شده اند و این بالغ بر شش برابر تعداد مسمومان ناشی از استعمال این ماده در سال 2005 است که حدود 200 نفر بوده اند.

    افزایش سه برابری مرگ ناشی از هرویین

    بنا بر این گزارش، دوز بالای استفاده شده از این ماده مخدر یا نحوه و ابزار جانبی استفاده از این مواد که با اثرات جانبی دیگری نیز همراه می شود، در مسمومیت شدید ناشی از استعمال هرویین مؤثر بوده است. گزارشی که اخیراً از سوی مراکز مبارزه با امراض و پیشگیری از بیماری ها در آمریکا منتشر شده همچنین حاکی ست که تعداد مرگ ناشی از استفاده دوز بالای هرویین در این کشور در بازه زمانی سال های 2010 تا 2013 بیش از سه برابر شده است.

    تجارت سیاه و سودآور

    برخی گزارش ها از وضعیت بحرانی ناشی از مساله اعتیاد در آمریکا به علت سود فراوان تجارت مواد مخدر و فعالیت مافیاهای افیونی خبر می دهند. گفته می شود یک هزار و 600 میلیارد دلار حجم گردش مالی حاصل از مواد مخدر در سال (در کل جهان) است که آمریکا به دلیل در دسترس بودن این مواد و نبود قوانین دست و پاگیر برای ممانعت از فعالیت باندهای مواد مخدر در آن کشور، سهم عمده ای از این حجم تجارت سیاه را داراست. از مجموع این میزان گردش مالی حاصل از تجارت مرگ در کشورهای جهان، حدود 500 تا 600 میلیارد، سود خالصی است که در سال عاید کارتل های مواد مخدر می شود.

    معضلی ویرانگرتر از بمب اتم 

    سایت اعتیادعبدالرضا عزیزی شیروان رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در برنامه «چراغ سبز» رادیو گفت و گو تصریح کرد: در سال هایی که ایران ۲۰ میلیارد دلار در سال صادرات نفت داشت، کلمبیا سالی ۳۰ میلیارد دلار صادرات مواد مخدر داشت. شیروان به تهدید موجودیتی ناشی از اعتیاد برای کشورهای جهان اشاره کرد و افزود: اعتیاد معضل بزرگی است که در اواخر قرن بیستم به اوج خودش رسیده و همچنان ادامه دارد و گریبانگیر کشورهای زیادی در جهان است و حتی مشکل آمریکا به عنوان بزرگترین قدرت نظامی جهان ارتش سرخ و یا بمب اتمی نیست، بلکه معضلی به نام اعتیاد است.

    وی افزود: آنها (دولت های غربی) می توانند جلوی کشت خشخاش را بگیرند اما نمی خواهند، زیرا آمریکایی ها و نجیب زادگان انگلیسی در رأس مافیای مواد مخدر هستند.

    از هر 5 جوان آمریکایی یک نفر معتاد است

    ایسکانیوز در گزارشی با عنوان «بررسی تاثیر اجتماعی – اقتصادی اعتیاد به مواد مخدر و الکل بر جامعه آمریکا» می نویسد: اعتیاد به مواد مخدر به یکی از معضلات جدی ایالات متحده تبدیل شده است. آمارها نشان می دهد از هر 5 جوان 18 تا 25 ساله آمریکایی، یک نفر به مصرف مواد مخدر مبتلا شده و از هر 10 جوان 18 تا 34 ساله آمریکایی، 4 نفر نوشیدنی های الکلی مصرف میکنند و بیش از سه نفر سیگار اعتیاد میکشند.

    در آمریکا مواد مخدر گوناگونی چون ماری جوانا، حشیش، کوکائین، کراک، هروئین، گازهای خنده آور و قرص های توهم زا مصرف می شود و علاوه بر آن بسیاری از داروهای مسکن، آرام بخش و محرک های عصبی و جنسی به صورت خودسرانه و متناوب مورد استفاده قرار می گیرد که برای بسیاری از مصرف کنندگان به شکل اعتیاد درآمده است.

    بر اساس آماری که در سال 2010 منتشر شده 21.5 درصد (بیش از یک پنجم) از آمریکایی های 18 تا 25 ساله و 13.8 درصد از 26 تا 34 ساله ها به مواد مخدر وابستهاند که گروه اول بیش از 1 و گروه دوم بیش از 3 درصد نسبت به 8 سال پیش از آن افزایش نشان می دهد؛ معضلی که می رود تا بزرگترین قدرت نظامی و اقتصادی جهان را از درون منهدم کند.

    منبع گزارش: جام جم آنلاین- جواد ارشادی/94.02.21

    برچسب‌ها