206-NA-industrial-200

هشدار نگران‌کننده مواد مخدر صنعتی

    خسارت اعتیاد در ایران برابر کل بودجه سلامت کشور است. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی می‌گوید، دست‌کم ۱۰ میلیون ایرانی درگیر اعتیاد هستند.

    پلیس ایران بخش ویژه مبارزه با مواد مخدر دارد و سالانه حجم زیادی از مواد مخدر سنتی و صنعتی را کشف می‌کند. بنابر گزارش‌ها در سه دهه اخیر سه هزار و ۷۰۰ پلیس ایران در مبارزه با مواد مخدر کشته و ۱۲ هزار نفر نیز زخمی شده‌اند.

    علیرضا جزینی، قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران نسبت به شیوع مصرف مواد مخدر صنعتی در ایران هشدار داده و گفته که”تغییر نگرش در مصرف مواد مخدر از سنتی به صنعتی بسیار نگران کننده و فاجعه آمیز است.” آقای جزینی گفته تعداد افرادی که سال ۸۸ ماده مخدر صنعتی شیشه مصرفی می کردند تنها سه درصد معتادان را شامل می شد که هم اکنون این آمار به تعداد نگران کننده ۲۶ درصد رسیده است.

    مصرف مواد مخدر صنعتی در ایران به شدت در حال افزایش است و به گفته آقای جزینی “مواد اولیه این مخدرهای صنعتی از خارج از کشور وارد شده ولی در آشپزخانه های زیرزمینی برای عرضه به مصرف کنندگان تولید می شود.”

    به گفته آقای جزینی، در بخش مواد مخدر صنعتی از ابتدای سال ۲۰۰ کارگاه تولید ماده مخدر شیشه با “یک هزار و ۸۰۰ کیلو گرم انواع مواد مخدر صنعتی کشف شده است.”

    قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر خسارت ناشی از تولید و مصرف مواد مخدر در ایران را ۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد کرده و گفته که “۴۷ درصد این خسارت به مصرف‌کنندگان، ۲۴ درصد به دولت و ۲۹ درصد به جامعه می رسد.”

     206-NA-industrialISNA-460 در سی سال گذشته ۳۷۰۰ پلیس ایرانی در مبارزه با قاچاق مواد مخدر کشته و ۱۲ هزار نفر زخمی شده اند

    آقای جزینی کاهش همچنین از کاهش سن مصرف مواد مخدر در کشور به ۱۵ سال ابراز نگرانی کرده و گفته که “یک درصد دانش آموزان کشور مصرف کننده مواد مخدر هستند که ۶۰ درصد این تعداد شیشه مصرف می کنند.”

    تعداد دانش آموزان ایران بیشتر از ۱۲ میلیون نفر است و این یعنی بیش از ۱۲۰ هزار دانش آموز ایرانی معتاد هستند.

    به گفته وی “۲.۶ درصد دانشجویان وزارت علوم و ۱.۶ درصد دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی کشور مصرف کننده مواد مخدر هستند.”

    تعداد دانشجویان ایران بیشتر از چهار میلیون نفر است هر چند مشخص نیست که این آمار تنها مختص دانشگاه‌های دولتی است یا دانشگاه آزاد را نیز بر می گیرد. اگر این آمار کل دانشجویان را شامل شود یعنی تعداد دانشجویان معتاد بیشتر از تعداد دانش آموزان معتاد است.

    منبع: BBC/PERSIAN

    برچسب‌ها