موادمخدر و کودک آزاری

موادمخدر و کودک آزاری

کودک آزاری در افراد معتاد بیشتر است

    مقوله کودک‌ آزاری در خانواده‌هایی که گرفتار به مواد مخدر هستند به کليه آزارهاي جسمي، روحی و رواني، جنسي يا بدرفتاري با کودک گفته مي‌شود که در اثر این رفتار سلامتي جسمی يا آرامش روحی کودک آسيب مي‌بيند.

    شيوع کودک آزاري درافراد معتاد نسبت به افراد سالم در جامعه بيشتر است. چرا که فقر و پایین بودن تحصیلات، انزوای اجتماعی، بیکاری و بیسوادی و فقدان مهارت‌های سرپرستی کودکان که همگی منجر به کودک آزاری توسط معتاد می‌شود، مهمترين عامل سوق دهنده به سمت کودک آزاري جهت تربيت و قطع مصرف ماده مخدر است.

    بيشترين احساس آن‌ها پس از ارتکاب به کودک آزاری، احساس غمگيني و احساس گناه می‌باشد.

    به طور حتم یکی از مهمترین عواملی که منجر به کودک‌آزاری می شود مصرف مواد توسط والدين است که زمينه ايجاد سوء استفاده‌های جسمی و جنسی و یا رفتارهای غیر اخلاقی با کودک و سهل انگاري در تربیت کودکان را افزايش مي‌دهد.

    بدرفتاري با کودکان، خصوصا آنها که کم سن و سالتر هستند و توانایی مراقبت از خود را ندارند، يکي از هولناک ترين گرفتاري‌هاي جوامع بشري است.

    متأسفانه این پدیده سالیانه میلیون‌ها قربانی در جهان می‌گیرد که شامل هرگونه آسیب بدنی، روانی، آزارجنسی، جسمی و بی‌توجهی و یا بدرفتاری با بچه‌ها می‌شود

    یکی دیگر از معضلاتی که مصرف موادمخدر و یا کم توجه والدین به کودکان پدید می‌آورد، آزار کودکان توسط دیگران است. برخی از آنها به دلیل بی مسئولیتی و غفلت والدین خود مورد سوء استفاده های جنسی و عاطفی توسط سایرین قرار می‌گیرند. تحقیقات به عمل آمده نشان می‌دهد که حدود 30% از کودکانی که مشغول تکدی گری و خرید و فروش مواد مخدر و یا در کارگاه ها مشغول کار سخت و کارگری هستند مورد سوء استفاده سایرین قرار می‌گیرند.

    متاسفانه کودکان در خانواده‌هایی که اعتیاد توام با فقر در آنها دیده می‌شود، در اندک زمانی منجر به کودک آزاری خواهد شد. والدین آنها یا خودشان این کودکان را مورد آزارهای جسمی قرار می‌دهند و یا زمینه‌های آزارهای جسمی و جنسی را در آنها از سوی سایر افراد جامعه فراهم می‌کنند. چرا که پدر و مادر در زمان اعتیادشان بسیار بی مسئولیت هستند و عمده وقت خود را صرف تهیه مواد و مصرف آن نموده و از کودکان خود غافل می‌شوند و چه بسا مجبورند که از آنها سوء استفاده کرده تا کمبودها و بی مسئولیت‌های خود را جبران کنند. کودکان در این زمان بیشترین آسیب را می‌بینند و مورد آزار و اذیت والدین خود و حتی سایرین قرار می‌گیرند.

    موادمخدر و کودک آزاری
    بدرفتاري با کودکان، خصوصا آنها که کم سن و سالتر هستند و توانایی مراقبت از خود را ندارند، يکي از هولناک ترين گرفتاري هاي جوامع بشري است

    اکثر معتادانی که در زمان کودکی خود تجربه آزار جسمی یا جنسی یا فیزیکی و حتی کلامی داشته‌اند، در بزرگسالی بیشنر به سمت مواد مخدر گرایش داشته و پس از مصرف سعی دارند تجربه تلخ خود را به کودکان دیگر انتقال دهند. به اعتقاد بسیاری از روانشناسان این موضع خود یکی از عوامل مهم در گرایش افراد به سمت مصرف مواد مخدر است.

    همچنین ما می توانیم کودک آزاری را یک نوع خشونت خانوادگی بدانیم که درجات شدید و قوی دارد. و آنرا به انواع مختلفی تقسیم کنیم:

    1- کودک آزاری جسمی
    2- کودک آزاری روحی و روانی
    3- کودک آزاری کلامی
    4-کودک آزاری جنسی
    5- کودک آزاری غفلتی

    دردناکترین نوع کودک آزاری رامی توان کودک آزاری جسمی و جنسی قلمداد کرد.

    درکودک آزاری روانی و اجتماعی متأسفانه این پدیده سالیانه میلیون‌ها قربانی در جهان می‌گیرد که شامل هرگونه آسیب بدنی، روانی، آزارجنسی، جسمی و بی‌توجهی و یا بدرفتاری با بچه‌ها می‌شود.

    در تمامی این نوع  کودک آزاری می توان مسائل مهمی از جمله : افسردگی ، خشم و از دست دادن کنترل خصوصا به دلیل مصرف مواد مخدر یا دارو ، مشکلات مربوط به ازدواج، دوری گزیدن از بستگان، روش تنبیه بدنی برای تربیت، فشارهای اجتماعی، فقر، بیماری‌های روانی، اختلالات شخصیتی، مصرف روزافزون مواد مخدر و … مورد بررسی قرار داد.

    کودکانی که اغلب مورد سوءرفتار والدین و دیگران قرار می‌گیرند بیش از همه در محیط‌های اجتماعی از کارایی پائینی برخوردارند و نمی‌توانند از همه توان خود استفاده کنند. آنان، افسرده و تمایل به انجام رفتارهای بزهکارانه، مصرف مواد مخدر و خودکشی دارند.

    برخی والدین می‌پندارند هیچ راه دیگری جز خشونت برای تربیت فرزندان نیست در صورتی که همواره برای تربیت، راه‌های جدید وجود دارد که برای والدین ناآشناست. امروزه کودکان نیازمند محبت و توجه پدر و مادرند و آرزوی هر کودکی ایست که پدر و مادرش از بند اعتیاد نجات پیدا کرده و با عشق و علاقه کانون گرم خانواده را محیا سازند و به جای برخوردهای کورکورانه و خشونت آمیز با مهر و علاقه از کودک خود حمایت کنند.

    شیوا نظری / سایت اعتیاد www.etiad.org

    برچسب‌ها