تاثیر سیگار بر پوست

خداحافظ جوانی، خداحافظ پوست زیبا

تاثیر سیگار بر پوست

    جواني و زيبايي يكي از مهمترين دغدغه‌هاي انسان‌هاست. به ويژه اين دغدغه در ميان زنان بيش از مردان به چشم مي‌خورد. سرانه بالاي مصرف لوازم آرايشي در ايران خود گواهي روشن بر اين مدعاست. بااين حال مي‌بينيم كه از طرف ديگر مصرف سيگار و قليان در ميان زنان روز به روز رواج بيشتري پيدا مي‌كند. طبق تحقيقات نشان داده شده است كه مصرف سيگار تاثير زيادي بر پوست دارد.

    متاسفانه خبر بد اين است: «زنانی که از سیگار و قلیان لذت می‌برند، باید با چهره زیبا، پوست شفاف و جوان خداحافظی کنند.»

    تاثیر سیگار بر پوست

    پوست‌تيره، لب‌هاي سياه و صداي زمخت مردانه از عوارض اوليه‌اي است كه مي‌توان در افراد به خصوص زنان مشاهده كرد. عوارضي كه با هيچ لوازم آرايشي نيز نمي‌توان آنها را براي مدت طولاني پنهان كرد.

    البته اين موضوع علاوه بر بيماري‌ها و ناراحتي هايي است كه مصرف سيگار و نيكوتين براي افراد به همراه مي‌آورد. بيماريهايي از قبيل حمله‌های قلبی، انواع سرطان‌ها و مشکلات ریوی.

    مهمتر اينكه توتون و تنباکوی قلیان به علت داشتن آمونیاک چند برابر بیشتر از سیگار جذب بدن می‌شود. به علاوه مشخص شده است كه نیکوتین، عروق را تنگ و جریان خون را کم می‌کند. تنباکوی موجود در قلیان‌، نیکوتین بیشتری آزاد می‌کند. اما متاسفانه اضافه ‌شدن اسانس‌های مختلف به تنباکوها باعث می‌شود، افراد به ويژه بانوان از این کار لذت ببرند و فراموش کنند این دود آنها را به سمت انواع سرطان‌ها می‌کشاند.

    تاثیر سیگار بر پوست
    تاثیر سیگار، از سیاهی دور چشم گرفته تا زرد شدن دندان‌ها، بد بو شدن دهان و ظاهر بد شکل ناخن‌ها – همگی از عوارض شایع سیگار کشیدن است که علاوه بر مشکلات فردی، روابط اجتماعی فرد سیگاری را نیز به چالش می‌کشاند

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    اعتیاد پنهان در پس لذت قلیان

    راهنمای گام به گام ترک سیگار

    دکتر محمدعلی نیلفروش‌زاده يك متخصص پوست و موست. او در اين باره مي‌گويد: در پوست زنان و مردان علاقه‌مند به قلیان آثار کم‌خونی و کمی اکسیژن نمایان می‌شود. با هر بار پک‌ زدن سیگار، حدود 70 سی‌سی و با هر بار پک ‌زدن قلیان حدود 500 سی‌سی دود وارد ریه افراد می‌شود. 10 دقیقه دود کردن سیگار باعث کاهش اکسیژن‌رسانی پوست به مدت یک ساعت می‌شود.

    از طرف ديگر به علت تاثير فيزيكي كشيدن سیگار، فرم چهره افراد در حال دود كردن سيگار تغيير مي‌كند. اين امر باعث ايجاد چروك در دور لب‌ها و دور چشم مي‌شود. به اين دليل كه اين نواحي داراي پوست نازك بوده و تاثيرپذيري بيشتري در هنگام پك زدن به سيگار يا قليان را از خود نشان مي‌دهند. همچنين اين نواحي به درخشش طبيعي خود را از دست مي‌دهند و به مرور زمان پوست صورت این افراد به جای رنگ معمولی و صورتی، با رنگ خاکستری ملایم جایگزین می‌شود. علت این پدیده، آنطور كه متخصصان مي‌گويند کاهش میزان مواد مغذی مورد نیاز پوست و جریان اکسیژن همراه خون است.

    دكتر نيلفروش‌زاده در اين باره توضيح مي‌دهد: «کلاژن مسوولیت قابلیت ارتجاعی بودن پوست را بر عهده دارد. سیگار کاهش کلاژن پوست و در نهایت شل شدن پوست افراد سیگاری را به دنبال دارد.»

    دندان‌ها و لثه‌های آسیب‌دیده

    زردی دندان‌ها، یکی از بدترین و واضح‌ترین اثرات سیگار کشیدن در درازمدت است، افراد سیگاری معمولا بیشتر به بیماری لثه، بوی بدن دهان به‌طور مزمن و سایر مشکلات بهداشتی دهان و دندان مبتلا می‌شوند. به‌علاوه، شانس از دست دادن دندان‌ها برای افراد سیگاری، ۲ برابر بیشتر از دیگران است.

    تحقیقات نشان می‌دهد افراد سیگاری کمتر از افراد غیر سیگاری خواب مناسب دارند. بنابراین وقتی نتوانید خواب کافی داشته باشید، این مسأله به شکل های مختلفی به ظاهر شما صدمه می زند. یکی از سریع ترین و برجسته ترین اثرات کمبود خواب، سیاه شدن زیر چشم‌ها است.

    اگر همچنان به شادابي و جواني خود علاقه‌مند هستيد، بايد بدانيد پوست و مو يكي از مهمترين عوامل تاثيرگذار بر زيبايي پوست و مو است. اگر همچنان بر مصرف قليان و سيگار اصرار داريد و سعي مي‌كنيد به لذت‌ آن فكر كنيد، به خاطر داشته باشيد كه در ازاي اين لذت زودگذر، جواني و زيبايي پوستتان را هزينه مي‌كنيد.

    حميد جهان بين / مجله اعتیاد

    برچسب‌ها