جلسات آنلاین معتادان گمنام

جلسات مجازی و بهبودی واقعی

جلسات آنلاین فرصتی عالی برای رساندن پیام بهبودی است

    با پیشرفت تکنولوژی ارتباطات، فضای مجازی واقعیت انکارناپذیری است که توانسته در کوتاه‌­ترین زمان، مخاطبان در اقصی نقاط جهان را باهم مرتبط و به‌­هم نزدیک‌­تر نماید. در شرایط خاص، معتادان گمنام نیز می‌­توانند در جلسات مجازی و اینترنتی تجربیات خود را همراه با بهبودی و در کنار هم بودن تجربه نمایند.

    در این که جلسات مجازی معتادان گمنام تجربه متفاوتی است و هرگز جای جلسات عادی انجمن را نخواهد گرفت، هیچ شکی نیست. ولی همانطور که در این مقاله خواهید خواند تحت شرایط خاصی جلسات مجازی میتواند بسیار مفید و موثر باشد. چندی است سایت خدمات جهانی معتادان گمنام تعدادی از جلسه‌های آنلاین را رصد میکند. امیدواریم با چاپ این مقاله، گفت و گو و تبادل نظر درباره این موضوع مهم در ایران ادامه یابد، چون استفاده از اینترنت برای موثرتر شدن خدمات  NA اجتناب ‌ناپذیر شده است.

    جلسات آنلاین معتادان گمنام

    برای یک ماموریت کاری وارد شهر کوچکی شدم. دیروقت بود، اما می‌دانستم که باید در یک جلسه شرکت کنم. آنچنان تمایلی نداشتم اما می‌دانستم که اگر تمرکزی بر روی بهبودیم نداشته باشم؛ به لغزش نزدیک خواهم شد. سعی کردم از طریق اینترنت آدرس جلسات را پیدا کنم، اما جلسه‌ای در نزدیکی آن شهر وجود نداشت. چون ماشین نداشتم رفتن به شهری دیگر در همسایگی آنجا برایم غیرممکن بود. در عوض، سعی کردم با روشن کردن دوربین دستگاه (Webcam) در یک جلسه آنلاین NA شرکت کنم. پس از دعای آرامش و مرور خواندنی‌ها و شکرگزاری، حس آرامش و امنیت من را فرا گرفت. زمان به وقت محلی نیمه شب بود، اما اعضای شرکت کننده با ساعت‌های محلی متفاوت در سراسر دنیا در جلسه حضور داشتند. واقعا حسم این بود که بهبودی در دسترس تمامی کسانی بود که در جستجوی آن بودند.

    جلسه زوم
    این‌که فضای بسیار ارزشمند، امن و پر از پذیرش جلسات جای خود را به فضای پرهیاهوی مجازی بدهد، نگرانی‌های بسیار زیاد به همراه دارد

    پیشرفت تکنولوژی و جلسات مجازی

    من تنها معتادی نیستم که امروز از تکنولوژی و فن‌آوری بهره‌مند است. طی سه سال گذشته با دوستان بهبودی در خصوص تجربه استفاده کردن از اینترنت، موبایل و دیگر اشکال تکنولوژی صحبت کرده‌ام. از آنها در خصوص بهره‌­ مندی‌شان از جلسات آنلاین معتادان گمنام، تکنولوژی، نگرانی‌ها و دغدغه‌هایشان و یا حتی آینده این امکانات از دیدگاه آنان سؤالاتی پرسیده‌ام. نگرانی‌های بسیار زیادی در خصوص نقض گمنامی وجود دارد و اینکه برای دسترسی به منابعی که ارزش حیاتی دارند لازم است از تکنولوژی و فن آوری کمک گرفت (همه ما می‌دانیم که تنها لازمه عضویت در چنین جلساتی این نیست که حتماً فرد باید خبره فن آوری باشد) و همینطور این نگرانی وجود دارد که بسیار حائز اهمیت است که تکنولوژی چطور می‌تواند این ارتباط وصف ناپذیر انسانی را که جان تک تک ما را نجات داده، جانشین شود.

    به هر حال برای من در زمانی که شدیدا نیاز داشتم، جلسات آنلاین معتادان گمنام به کمک من آمد.

     فرصتی عالی برای رساندن پیام بهبودی
    جلسات آنلاین فرصتی عالی برای رساندن پیام بهبودی است

    تصور اینکه روزی اشکال کارتونی بی‌حس در کامپیوتر جایگزین در آغوش گرفتن‌های پر از عشق و محبت جلسات عادی شوند بسیار وحشتناک خواهد بود. اینکه فضای بسیار ارزشمند، امن و پر از پذیرش جلسات جای خود را به فضای پرهیاهوی مجازی بدهد؛ نگرانی‌های بسیار زیاد به همراه دارد. علیرغم اشاراتی که داستان‌های موجود در کتاب پایه در خصوص بهبودی در فضای آنلاین داشته است، بسیاری از معتادان نگران این هستند که روزی ارتباطات شبکه‌ای جایگزین ارتباطات انسانی شود. (کتاب پایه: فقط بگو آری)

    همینطور شنیده‌ام که جلسات آنلاین معتادان گمنام برای افراد جوان است و بهبودی واقعی در جلسات آنلاین اتفاق نمی‌افتد. برای اینکه به نقش جلسات آنلاین در زندگی اعضا پی ببرم پرسشنامه‌ای تنظیم کردم. کارم را با گروه کوچکی از داوطلبین شروع کردم و از آنها خواستم تا پرسش‌نامه‌ام را در یک جلسه بهبودی معروف آنلاین توزیع کنند. مجموع ۲۸۵ نفر عضو با جنسیت‌ها و سنین مختلف از ۱۶ کشور تجربیات، پیام امید و توانمندی‌های خود را به مشارکت گذاشتند.

    از این تعداد ۶۴ نفر در جلسات رو در رو، فقط ۴۳ نفر در جلسات آنلاین معتادان گمنام و ۱۴۸ نفر در هر دو نوع جلسه شرکت می‌کردند. بطور میانگین طول پاکی پاسخ دهندگان 5/8  سال بود و از میان آنها کسانی که اعضای جدیدتر NA بودند بیشتر جلسات آنلاین را حمایت کردند. نکته جالب اینجاست: افرادی که جلسات آنلاین معتادان گمنام را حمایت می‌کردند، بطور میانگین با سن۵۶ سال، مسن‌تر از اعضایی بودند که در جلسات معمولی(رو در رو) با سن میانگین ۴۹سال شرکت می‌کردند. افرادی که در جلسات آنلاین شرکت می‌کردند زمان بیشتری را در جلسات حضور داشتند: شرکت کننده‌های جلسات رو در رو 15 جلسه در ماه شرکت داشتند، کسانی که جلسات آنلاین را حمایت می‌کردند ۱۹جلسه در ماه شرکت داشتند و آن دسته از اعضایی که هر دو نوع جلسه را حمایت می‌کردند هر ماه ۲۷جلسه شرکت داشتند. (تقریباً بطور مساوی در هر دو نوع جلسه)

    جلسات آنلاین معتادان گمنام
    شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ باعث شد هزاران جلسه آنلاین در سراسر جهان تشکیل شود…و بعد از باز شدن جلسات عادی بسیاری از جلسات مجازی همچنان تشکیل میشود

    از دیدگاه اکثریت پاسخ دهندگان که هر دو جلسه را حمایت می‌کردند، جلسات آنلاین معتادان گمنام را به همان اندازه جلسات رو در رو‌‌، مفید و مؤثر دانستند. پرسشنامه، از افراد دلایلشان را در خصوص حضور آنها در جلسات آنلاین مورد پرسش قرار داده بود. دلایل متعددی وجود داشت که از عمده‌ترین آنها عدم وجود وسیله رفت و آمد، مشکلات جسمی (ناتوانی، معلولیت)، بیماری و مشکلات تداخل ساعات کاری با جلسات بوده است. بنده معتقدم که باید ادعاهای یک جانبه که می‌گوید «بهبودی صرفاً در جلسات  رو در رو رخ می‌دهد» را باید رد کرد. بهبودی را هم اکنون بسیاری از معتادان به‌طور آنلاین تجربه می‌کنند. شاید جلسات آنلاین تنها راه دسترسی به برنامه برای کسانی باشد که تازه واردند، افرادی که توانایی حضور در جلسات فیزیکی به دلایل مختلف برایشان غیرممکن است، برای کسانی که به حضور در جلسات بیشتری نیاز دارند و امکان حضور فیزیکی، در جلسات موجود در محل زندگی آنها وجود ندارد، این فرصتی است تا پاک بمانند. به بیان دیگر می‌توان گفت جلسات آنلاین برای افرادی که درد بیشتری از بیماری خود را متحمل هستند و یا به کمک بیشتری نیاز دارند، مفید خواهد بود.

    جلسات آنلاین معتادان گمنام فرصتی عالی برای رساندن پیام بهبودی است، چرا که هیچ معتاد جوینده بهبودی قرار نیست از ترس و وحشت اعتیاد بمیرد. علی‌رغم  پتانسیل و ظرفیت بالا، ما نمی‌توانیم درباره جلسات آنلاین سایر انجمن‌های غیر‌انتفاعی، نامی ببریم چون بعضی از آن‌ها برای سود مالی فعالیت می‌کنند. ما این نوع جلسات آنلاین را در فهرست آدرس جلسات خود وارد نمی‌کنیم  و یا  لیست این جلسات را در خواندنی‌های انجمن، وب‌سایت‌ها و راهنمای جلسات نمی‌بینیم. زمان مناسب برای غنیمت شمردن این فرصت برای ما به عنوان یک انجمن، جهت رساندن پیام و رساندن آن در چارچوب ساختار با حفظ اصول و سنت‌های دوازده‌گانه، کی فرا خواهد رسید؟

    من معتقدم هم اکنون بهترین زمان است.

    لانا وای،  مینه سوتا، آمریکا
    مجله NA Way ، جولای ۲۰۱۷
    ترجمه: سعید، ر/مجله پیام بهبودی، زمستان ۱۳۹۷

    یادداشت سردبیر NA Way: عقاید مندرج در مقاله بالا به نویسنده تعلق دارد و بیانگر دیدگاه و سیاست‌های دفتر جهانی NA یا انجمن معتادان گمنام نیست. برای پیدا کردن جلسات آنلاین میتوانید به www.na.org/meetingsearch مراجعه کرده و به جای گزینه «کشور» مورد نظر کلمه «وب» را انتخاب کنید.

    برچسب‌ها