تخصص درمان اعتیاد به الکل

مصرف مشروب خطر زوال عقل را بالا می‌برد

الکلی‌ها آلزایمر می‌گیرند

    مصرف الکل خطر زوال عقل را بالا می‌برد. نوشیدن زیاد مشروب به عنوان بزرگترین عامل بروز بیماری‌های زوال عقل شناخته می‌شود.

    زوال عقل به دسته‌ای از اختلالات مغزی اشاره دارد که با کاهش توانایی فکر کردن و تصمیم‌گیری، ضعف حافظه، کاهش توانایی بیان، تغییر در احساسات و گاهاً تغییر در شخصیت فرد مبتلا همراه است.

    بر اساس شواهد فراوان ثابت شده است که مصرف زیاد مشروبات الکلی تأثیر منفی چندگانه‌ای بر سلامت افراد دارد، هم در کوتاه‌مدت و هم درازمدت. از جمله اثرات این مصرف می‌توان به آسیب به مغز اشاره کرد. که ممکن است به بروز بیماری‌هایی نظیر آلزایمر و دیگر اختلالات زوال عقل منجر گردد. مصرف الکل، خطر ابتلا به اختلالات شناختی و افت حافظه را نیز افزایش می‌دهد.

    در افرادی که به مدت طولانی از الکل استفاده می‌کنند، حجم ماده سفید مغز، که ارتباطات بین بخش‌های مغز را تسهیل می‌کند، کاهش می‌یابد. این آسیب می‌تواند بر عملکرد مغز تأثیر گذارده و باعث کاهش ویتامین B۱ (تیامین) شود. کمبود تیامین باعث ایجاد سردرگمی، عدم تعادل، حرکات غیر ارادی و غیرعادی در حرکات چشم می‌شود. همچنین، ویتامین B۱ به سلول‌های مغز کمک می‌کند تا قند را به انرژی تبدیل کنند. زمانی که سطح انرژی کاهش یابد، سلول‌های مغز قادر به تولید انرژی لازم برای عملکرد طبیعی نخواهند بود که در نهایت به دمانس کورساکف منجر می‌شود.

    آیا مصرف مشروب خطر زوال عقل را بالا می‌برد؟

    تحقیقی که در ژورنال لنست منتشر شده است، نشان می‌دهد افرادی که در مصرف مشروب افراط می‌کنند که در نهایت به بیمارستان انتقال پیدا کنند، خود را در معرض خطر جدی زوال عقل و بیماری آلزایمر قرار می‌دهند.

    بیماری دمانس کورساکف باعث اختلال در حافظه می‌شود و حافظه کوتاه‌مدت را به چالش می‌کشد. انجمن جهانی آلزایمر و انستیتو ملی سلامت و مراقبت عالی انگلستان، یک سری تحقیقات جدید را در زمینه مصرف الکل و دمانس با رویکرد منظم انجام داده‌اند. نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که احتمالاً افرادی که به طور زیاد الکل مصرف می‌کنند، به اختلالات شناختی و حافظه دچار شوند.

    الکلی‌ها بیشتر آلزایمر می‌گیرند
    توصیه انجمن آلزایمر ایران این است چنانچه زیاد الکل مصرف می‌کنید به یکی از مراکز ترک الکل مراجعه کنید تا با ترک آن از تخریب مغز خود پیشگیری کنید

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    الکل خطرناک‌تر است یا ماری‌جوانا ؟

    آیا بدن انسان به الکل نیاز دارد؟


    الکلی‌ها آلزایمر می‌گیرند

    این تحقیقات در راستای تاثیر الکل بر زوال عقل شامل هزاران نفر بین ۴۰ تا ۶۴ سال بوده و پیگیری آن‌ها به مدت پنج سال ادامه داشته است. برخی از افراد حتی تا دوران سالمندی نیز تحت نظر این پژوهش قرار گرفتند تا تأثیر الگوی رفتاری گروه مورد مطالعه را در طولانی مدت و احتمال ابتلای آنان به دمانس بررسی شود. در حال حاضر آخرین یافته‌ها در زمینه تأثیر مصرف الکل بر عملکرد مغز نشان می‌دهد که مصرف غیرمعقول الکل بر حافظه دور و نزدیک تأثیر گذار بوده و به مغز آسیب می‌زند، در نتیجه به بروز بیماری آلزایمر که یکی از انواع دمانس است، منجر می‌شود.

    تحقیقات توصیه می‌کنند که به ویژه در دوران میانسالی از مصرف الکل اجتناب شود تا عوامل خطر بیماری‌های دیگر مرتبط با پیری از جمله ضعف جسمانی کاهش یابد. انتخاب یک سبک زندگی سالم شامل ترک سیگار، انجام فعالیت‌های ورزشی مستمر و رعایت تغذیه سالم نیز می‌تواند از ابتلا به زوال عقل و مشکلات سلامتی دیگر که در دوران سالمندی رخ می‌دهد، جلوگیری کند.

    انجمن آلزایمر ایران توصیه می‌کند که در صورت مصرف الکل، به یکی از مراکز ترک الکل مراجعه و با ترک آن از تخریب مغز پیشگیری کنید. ترک الکل و انتخاب یک سبک زندگی سالم می‌تواند شما را به سمت سالمندی پرانرژی هدایت کند.

    بعد از ترک الکل چه اتفاقی در بدن می‌افتد؟

    علائم خماری مشروب

    Contribution of alcohol use disorders to the burden of dementia

    photo courtesy of  summitmalibu

    برچسب‌ها