حدنصاب سالم برای مصرف الکل

    تحقیقی به خرج بنیاد ملیندا و بیل گیتز که نتایج آن در نشریه علمی «لانست» به چاپ رسید، نتیجه‌گیری کرده است که حدنصاب ایمن برای مصرف الکل وجود ندارد. این ابرپژوهش، حاکی است که مصرف ۱۰ گرم الکل، تقریبا یک پیاله، عامل اصلی مرگ و میر زودرس بوده است. از هر ‍۱۰ مرگ زودرس در گوشه و کنار دنیا، یک مورد مستقیما به مصرف الکل ارتباط داشت.

    در ۲۶ سال اخیر در جهان، ۲/۸ میلیون نفر در اثر مصرف الکل به مرگ زودرس دچار شدند. ​در این میان، چین با ۶۵۰هزار مرد، و ۵۹ هزار زن در صدر جدول مرگ و میر مرتبط با الکل، قرار دارد، هند و روسیه، در مقام‌های دوم و سوم هستند. آمریکا از نظر مرگ مردان در ارتباط با الکل در مقام چهارم و در فهرست زنان، در مقام هفتم قرار دارد.

    محققان نشریه لانست (به انگلیسی The Lancet) نظریه‌های علمی در باره فواید مصرف یک پیاله شراب یا یک لیوان آبجو در شبانه روز را تائید می‌کنند،‌ اما فایده مصرف معتدل الکل را با خطرات آن، قیاس‌پذیر نمی‌دانند. تحقیقات علمی نشان می‌دهد که مواد ضد سرطان موسوم به «آنتی اکسیدان» در شراب، برای کاهش خطر ابتلا به بعضی بیمار‌ی‌‌های قلبی، مفید است، و همچنین باکتری‌های موجود در آبجو، می‌تواند به هضم غذا در روده‌ها، کمک ‌کند.

    سی ان ان در گزارشی که براساس گزارش نشریه «لانست» تهیه کرده، می‌نویسد یک سوم مردم جهان الکل مصرف می‌کنند، و باید به آنها گفت که هیچ مقدار مصرف الکل، بدون خطر نیست.

    مولفان ابرپژوهش (به انگلیسی meta-analysis) نشریه علمی لانست، با بودجه‌ای که از بنیاد ملیندا و بیل گیتز دریافت کردند، به جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل نتایج صدها پژوهش در باره مصرف مشروبات الکلی در سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶ پرداختند.

    مولف ارشد این پژوهش، «امانوئلا گاکیدو»، استاد موسسه «سنجش ارقام بهداشتی،» وابسته به دانشگاه واشنگتن، در مصاحبه با «سی ان ان» می‌گوید: «شگفتی ‌برانگیزترین یافته این ابرپژوهش این است که حتی مصرف بسیار کم الکل، در سراسر جهان مخل سلامتی بوده است.»

    وی می‌افزاید: «عادت کرده‌ایم بشنویم که مصرف یکی دو پیاله در روز اشکالی ندارد. اما شواهد علمی، این ادعا را نفی میکند.»

    به طور مثال، مصرف الکل می‌تواند امکان توسل به خشونت یا خود‌آزاری را در اشخاص، بالا ببرد. الکل خطر سوانح رانندگی را افزایش می‌دهد و می‌تواند به بروز آنچه در این گزارش «آسیب‌های ناخواسته» نامیده شده، کمک کند.

    دولت آمریکا در رهنمودهای بهداشتی می‌گوید روزانه یک پیاله مشروب برای زنان و دو پیاله برای مردان، ضرر ندارد ولی از مصرف بی‌رویه باید پرهیز کرد. با این حال، حتی دولت آمریکا هم به کسانی که از الکل پرهیز دارند، توصیه نمی‌کند که نوشیدن آغاز کنند.

    VOA/Persian

    برچسب‌ها