فرزند معتاد

آن‌چه که پدران و مادران راجع به اعتیاد فرزندانشان باید بدانند

مشکل فرزند معتاد شما، مواد مخدر نیست!

    زمانی‌که متوجه شدید فرزند شما معتاد است، واهمه نداشته باشید. همه چیز را از دست رفته تصور نکنید. فرزند معتاد شما همانند کسی که بیماری قند، دیابت، سرطان یا بیماری کبد دارد، فقط یک بیمار است! او مبتلا به بیماری اعتیاد است!

    برای این بیماری نیز چون بسیاری از بیماری‌های دیگر راه علاجی وجود دارد. راه علاج آن خشونت به خرج دادن نیست. راه علاج آن، معرفی او به پلیس یا مراکز انتظامی نیست. راه علاج، مخفی کردن او از مردم و جامعه نیست. این بیماری بیش از خشونت و تهدید و ارعاب بیمارش نیاز به شناخت و روان‌‌درمانی او دارد. بیماری فرزندتان یک بیماری‌ست که جنبه‌های جسمی، عاطفی، روانی و روحانی دارد و بیش از هرچیز نیاز به شناخت، مطالعه و توجه دارد.

    مشکل فرزند معتاد شما، مواد مخدر نیست. مشکل فرزند شما نوعی اختلال شخصیتی است که در کلیه دایرة‌المعارف‌های آمریکا و اروپا از آن به‌عنوان یک بیماری یاد شده است نه یک جرم! اکنون در ایران هم، این گونه نگاه و نگرش، ایجاد شده و شکل گرفته‌است. اگر به‌جای بیمار بودن فرزندتان او را مجرم بدانید، از معالجه او بسیار بسیار دور شده‌اید. این نوع نگاه و نگرش معالجه فرزندتان را به تعویق خواهد انداخت.

    پدران و مادران معتادان
    بهبودی در معتادان گمنام معنایی گسترده‌تر از پرهیز مصرف از مواد مخدر دارد

    ترک فیزیکی و جسمی مواد مخدر نیاز به چند روز بستری شدن در کلینیک‌ها و درمان‌گاه‌ها دارد و کار زیاد سختی نیست. اما این فقط ده درصد درمان را تشکیل می‌دهد. به احتمال زیاد فرزند شما بعد از مدت کوتاهی به مصرف مجدد روی خواهد آورد. نود درصد دیگر مسیر درمان را جنبه‌های عاطفی، روانی و روحانی این بیماری در بر می‌گیرد تا بیمارتان به مصرف مجدد برنگردد.

    بیماری اعتیاد چیست و معتاد کیست؟

    اکثر ما برای جواب دادن به این سئوال احتیاج به فکر کردن نداریم و جوابش را خوب می‌دانیم! زمانی تمام زندگی و فکر و ذکر ما به نوعی در مواد مخدّر خلاصه شده بود. ما همیشه یا مشغول گرفتن و مصرف کردن آن بودیم و یا به دنبال راه تهیه‌اش می‌گشتیم. ما زندگی می‌کردیم که مصرف کنیم و مصرف می‌کردیم که زندگی کنیم. خیلی ساده، معتاد زن یا مردی است که زندگی‌اش را مواد مخدّر کنترل کند، ما کسانی هستیم که در چنگال یک بیماری مزمن و پیشرونده گرفتاریم و همیشه عاقبتی چون زندان، تیمارستان و مرگ در انتظارمان است.  “برگرفته از کتاب پایه، فصل معتاد کیست

    یکی از راه‌هایی که به صدها‌هزار و حتی میلیون‌ها نفر در جهان  برای رهایی از اعتیاد فعال کمک کرده‌است، راه NA است.

    فرزند معتاد
    زمانی‌که یاد می‌گیریم بدون خشم و رنجش و ترس زندگی کنیم، به نوعی از بلوغ عاطفی می‌رسیم که هرگز انتظارش را نداشتیم. رها ساختن رفتارهای گذشته با خانواده بخصوص اگر این رفتارها به نفع ما باشد یک چالش بزرگ است. کتاب پاک زیستن

    برنامه NA چیست؟

    برنامه‌ی NA یا معتادان گمنام، انجمنی غیر انتفاعی و برگرفته از قدم‌ها و سنت‌های دوازده‌گانه است و به رویارویی با اعتیاد در مقام《نوعی بیماری جسمی، روانی و روحی که بر تمام جنبه‌های زندگی ما اثر می‌گذارد》می‌پردازد. در نتیجه، بهبودی در NA معنایی گسترده‌تر از پرهیز مصرف از مواد مخدر دارد. “جزوه برای والدین یا سرپرستان نوجوان عضو NA”بنابراین توصیه می‌کنیم با رساندن فرزند خود به یکی از جلساتNA – که بیش از ۲۱۰۰۰ جلسه هر روزه در ایران برپا و برگزار می‌شود – بدون هیچ هزینه‌ای، به او کمک کنید. مسؤولیت شما اینجا به پایان می‌رسد. افرادی که در جلسات هستند فرزند شما و هم‌درد خود را در آغوش گرفته و به او کمک خواهند کرد تا در ادامه مسیر خود در زندگی پاک بماند. توصیه ما این است که هرچه فرزند شما جوان‌تر است، سریعتر او را به جلسات NA برسانید. ما به هیچ گروه یا دسته یا سازمان سیاسی، مذهبی یا اعتقادی وابسته نیستیم. حق عضویتی نداریم. اعضای ما حق عضویت خود را قبلا در زندگی اعتیادی خود با درد پرداخته‌اند.

    جلسه بهبودی
    یکی از راه‌هایی که به صدها‌هزار و حتی میلیون‌ها نفر در جهان برای رهایی از اعتیاد فعال کمک کرده‌است، راه NA است.

    با فرزند معتاد خود چگونه برخورد کنیم؟

    یکی از اصول اساسی این انجمن گمنامی اعضای آن است. وقتی فرزند شما به این انجمن داخل شود هیچ کس به گذشته، خانواده و دوستانش کاری ندارد. حتی نام فامیلی او را نخواهند پرسید. اینجا همه همدیگر را به اسم کوچک صدا می‌زنند. این انجمن کاری به نوع و میزان مصرف او ندارد. از او نمی‌پرسد از کجا و چگونه تهیه می‌کرده است. تحصیلات او چه‌قدر است؟ آیا سابقه زندان دارد یا خیر؟ کارهایی که در گذشته کرده است برای ما بی‌تفاوت است. جنسیت، مذهب، نژاد و… و حتی میزان دارایی او برای ما بی‌اهمیت است. آن‌چه برای ما اهمیت دارد این است که او خود تعیین کند که می‌خواهد با مشکلش چه بکند؟ و این‌که ما چه‌طور می‌توانیم به او کمک کنیم. در این جا تازه واردان از همه مهم‌ترند.

    اگر فرزند معتاد شما دوباره به مصرف برگشت، نگران نباشید. کسانی هستند که همیشه و در هر حالتی در کنار فرزند شما خواهند بود. بیش از پانصد‌هزار نفر تا‌کنون در این جلسات و انجمن توانسته‌اند پاک بمانند و به زندگی برگردند و بین یک ماه تا ۲۸ سال پاکی دارند. در اینجا فرزندتان پاکی خود را روز به روز، ماه به ماه و سال به سال اعلام می‌کند و توسط هم‌نوعان و هم‌دردان خود تشویق خواهد شد. یک روز، دو روز…سی روز، دو ماه، سه ماه، شش ماه، نه ماه، یک سال، هجده‌ ماه، دو سال، سه سال و… توصیه می‌کنیم بعد از ترک فیزیکی فرزندتان با انجمن ما تماس بگیرید.

    راه‌های ارتباط با ما: سایت انجمن معتادان گمنام ایران www.na-iran.org ، تلفن: ۴۱۵۳۹

    تعهد ما این است که در سریع‌ترین زمان به کمک فرزند معتاد شما بیاییم. فرقی نمی‌کند دختر یا پسر، جوان یا میانسال یا پیر.ما در همه حال خدمت‌گزار اعضای تازه‌وارد در بین خود هستیم و به خاطر این خدمت ، به خود می‌بالیم.

    شهباز. ه –  اصفهان

    یادداشت سردبیر: عقاید مندرج در مقاله به نویسنده تعلق دارد و بیانگر دیدگاه سایت اعتیاد نیست.

    برچسب‌ها