مواد مخدر، آسیبی که اثرات آن هیچگاه متوقف نخواهد شد

    روز جهانی مبارزه با مواد مخدر و قاچاق آن، تاثیر شدید مواد مخدر بر سلامت، توسعه، صلح و امنیت را به رسمیت می شناسد. هر ساله در ۲۶ ژوئن، مطابق با پنجم تیرماه، روز جهانی مبارزه با مواد مخدر و قاچاق آن در نظرگرفته می‌شود.

    بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، نزدیک به ۲۰۰ میلیون نفر از مواد مخدر مانند کوکائین، حشیش، مواد توهم‌زا و … در سراسر جهان استفاده می‌کنند. موضوعی که برای امسال در نظر گرفته شده این است که  اول گوش کنید و این موضوع  در حمایت از پیشگیری مصرف مواد مخدر در نظرگرفته شده است و هدف آن، سرمایه گذاری موثر در رفاه کودکان و نوجوانان، خانواده‌ها و جوامع آنهاست.

    مواد مخدر و جرایم مرتبط با آن، یک مانع برای دستیابی به برنامه توسعه پایدار است و این موضوع در سلامت، جرم و جنایت و صلح و حقوق بشر بیشتر به چشم می‌خورد.

    مهمترین هدف از کنترل مواد مخدر، حفاظت از سلامت و رفاه بشر است.

    نتایج نشان می‌دهد که تقریبا سالانه ۱۹۰ هزار نفر با عواملی مرتبط با مواد مخدر، جان خود را از دست می‌دهند و آسیب به زندگی و اجتماع درباره این موضوع متوقف نخواهد شد.

    استفاده از مواد مخدر، نه تنها به اجتماع بلکه به سلامت افراد هم آسیب‌های زیادی می‌رساند که شامل ابتلا به بیماری‌هایی نظیر HIV و  هپاتیت خواهد بود و این درحالی است که قاچاق مواد مخدر، پولشویی و تروریسم مرگبار را نیز تحریک می‌کند.

    مقابله با مشکلات جهانی مواد مخدر

    نیاز به درمان و مراقبت به ویژه در زندان‌ها و کاهش گسترش ایدز و سایر بیماری‌های مرتبط باید مورد توجه قرار گیرد.

    در سال ۲۰۱۷، محققان یک پدیده نگران‌کننده را مورد بررسی قرار دادند و آن هم، ارتباط بین مواد مخدر و جرم و تروریسم بود.

    مدل‌های کسب و کار مرتبط با مواد مخدر هم در حال توسعه است.

    دسترسی آسان به مواد مخدر،  هم اکنون  یک چالش اصلی است و با وجود کنترل‌های زیاد،
    باز هم قاچاق مواد مخدر ادامه دارد و شاید مهمترین عامل آن دسترسی آسان به مواد مخدر است

    نقش آموزش در پیشگیری از اعتیاد جوانان

    پژوهشگران اظهار کردند: برای کاهش مصرف مواد مخدر، دانش‌آموزان باید در سنین پایین درباره مضرات مصرف موادمخدر آموزش ببینند.

     توجه به کودکان و نوجوانان اولین گام برای کمک به آنها در رشد و سلامتی و جلوگیری از اعتیاد در جامعه است.

    این اهداف جهانی هر ساله توسط افراد، جوامع و سازمان‌های مختلف در سراسر جهان حمایت می‌شود تا آگاهی از آسیب‌های عمده‌ای که مواد مخدر به جامعه می‎رساند را افزایش دهد.

    مثلا در کشور پاکستان، جوانان ۶۶ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند و محفاظت از آنها برای آینده جامعه بسیار مهم است.

    اعتیاد به مواد مخدر، یک مشکل جهانی است و  مسلما از جدی‌ترین مسائل مربوط به جامعه است. اثرات آن هم در جامعه بسیار وسیع و خرابکارانه است و این موضوع تاثیر مستقیمی بر سلامت جسمی و روانی دارد.

    اعتیاد در افراد منجر به کاهش عدم اعتماد، از بین رفتن روابط بین والدین و فرزندان، اختلال در خانواده و تشدید بار اقتصادی می‌شود.

    دسترسی آسان به مواد مخدر،  هم اکنون  یک چالش اصلی است و با وجود کنترل‌های زیاد، باز هم قاچاق مواد مخدر ادامه دارد و شاید مهمترین عامل آن دسترسی آسان به مواد مخدر است.

    روش‌های درمان و توانبخشی افراد مصرف‌کننده مواد مخدر باید با توجه به نیاز دارویی آنها تنظیم شود. برخی افراد ممکن است برای درمان نیاز به دارو داشته باشند و برخی هم با مشاوره می‌توانند درمان شوند، پس درمان برای همه بیماران مصرف‌کننده مواد مخدر، یکسان نیست.

    رواج مواد مخدر جدید هم منجر به بروز مشکلات بسیار و بیماری‌های بیشتر و جدیدتر شده است.

    از مهمترین عوامل موثر در مصرف مواد مخدر می‌توان به جست‌وجوی آرامش، دوری از خشونت، رضایت و دوری از درد اشاره کرد.

    مشکلات بهداشتی و سلامتی، مشکلات روانشناختی مانند اضطراب، مشکلات اجتماعی، مالی، خواب‌آلودگی، لرزش، عدم تمرکز، از دست دادن انرژی، پول و زمان، از دست‌دادن وزن و مرگ بر اثر مصرف بیش از اندازه مواد مخدر از مهمترین عوارض مصرف این مواد است.

    اختلالات حافظه، عدم تعادل، بیماری‌های کبدی، ناباروری و کاهش ایمنی هم از دیگر موارد مرتبط با مصرف مواد مخدر است.

    طی سال‌های گذشته در غرب افریقا، ۸۵ میلیارد دلار تجارت جهانی کوکائین موجب تشدید اعتیاد و پولشویی و همچنین موجب بی‌ثباتی سیاسی و تهدیدات امنیتی شده است.

    ایسنا

    برچسب‌ها