قابلیت جدید فیس‌بوک برای کاهش اعتیاد به اینترنت

    شبکه اجتماعی فیس‌بوک به‌زودی قابلیت هشدار به کاربران بخاطر استفاده بیش از اندازه آن‌ها از فضای مجازی را به پلت‌فرمش اضافه می‌کند.

    به گزارش وب سایت Phone Arena، فیس بوک چندی پیش اعلام کرد قصد دارد به منظور حفظ سلامتی کاربرانش، میزان استفاده بیش از حد از این شبکه اجتماعی را به آن‌ها هشدار دهد تا بدین ترتیب از اعتیاد کاربران اینترنتی بخصوص فیس بوک بکاهد و گامی بزرگ در جهت حفظ سلامتی روحی و جسمی آن‌ها بردارد.

    این قابلیت با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و فوق پیشرفته‌ای همچون یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی می‌تواند میزان و ساعات استفاده کاربران از شبکه اجتماعی فیس‌بوک را اندازه‌گیری کرده و در صورت تجاوز از حد استاندارد، به آن‌ها طی پیامی هشدار و اخطار داده شود.

    این قابلیت که هنوز پا به عرصه پلت‌فرم فیس بوک نگذاشته، قرار است به زودی به آن افزوده شود چراکه متخصصان و مهندسان فعال در شرکت فیس بوک به شدت در حال توسعه، آزمایش و ارائه این قابلیت شگفت‌انگیز و کاربردی هستند تا هرچه زودتر آن را در دسترس کاربرانش قرار دهند.

    طبق نتایج تحقیقات و پژوهش‌های علمی انجام شده، اعتیاد به اینترنت و استفاده روزافزون از اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های اجتماعی سلامتی روحی و جسمی کاربران را تحت تاثیر قرار داده است.

    چندی پیش بود که شان پارکر – مدیر اصلی شبکه اجتماعی فیس بوک – در مصاحبه‌ای با گاردین اعتراف کرد استفاده بیش از اندازه و روزافزون کاربران از شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس بوک و گوگل موجب شده است آن‌ها عادت اعتیادگونه‌ای به استفاده از آن‌ها پیدا کنند. می‌توان گفت اظهارات وی نشان می‌دهد گوگل و فیس‌بوک مقصر اصلی اعتیاد کاربران به اینترنت هستند.

     کلمه "اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی" کلمه‌ای دور از واقع نیست، بلکه بر اساس نتایج و یافته‌های نظرسنجی و تحقیقات صورت گرفته، می‌توان دریافت که کاربران به طور متوسط گوشی هوشمند همراه خود را حداقل ۱۵۰ بار در روز چک می‌کنند.

    به عبارتی دیگر، میزان میانگین استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای کاربران اینترنتی، بسیار بیشتر از حد معمول است. بیش از ۱۵۰ بار چک کردن گوشی همراه هوشمند به معنای بیش از 2000 بار کلیک کردن و لمس کردن صفحه گوشی به منظور چک کردن حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی است.

    بر اساس یافته‌های این پژوهش‌ها، بیشترین استفاده کاربران از شبکه‌های اجتماعی فیس بوک و گوگل بوده است که این عدد و ارقام همچنان رو به رشد و افزایش است. طبق آمار منتشره، بالغ بر ۲ میلیارد نفر در ماه و ۱.۳ میلیارد نفر در روز از فیس‌بوک و بیش از ۱.۵ میلیارد نفر نیز از یوتیوب استفاده می‌کنند. سایر اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های اجتماعی نیز بالغ بر یک میلیارد کاربر را شامل می‌شوند.

    به طور کلی، می‌توان نتیجه گرفت شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های مختلفی که این غول‌های تکنولوژی به بازار اینترنت عرضه کرده‌اند، سهم زیادی از استفاده اینترنت توسط کاربران را به خود اختصاص داده است و این امر موجب شده است متخصصان بهداشت و سلامت جوامع بین‌المللی در این خصوص ابراز نگرانی کنند و مقصران اصلی اعتیاد کاربران به اینترنت را غول‌های تکنولوژی ارائه دهنده این شبکه اجتماعی می‌دانند.

    این قابلیت جدید فیس بوک قرار است برای همه کاربران گوشی‌های هوشمند با سیستم عامل اندروید و iOS در دسترس قرار بگیرد.

    ایسنا

    برچسب‌ها