بیش از 70 درصد زندانیان کشور مرتبط با مواد مخدر هستند

    سالانه بیش از ۶۰۰ هزار نفر از ورودی‌های زندان در کشور مربوط به معضل مواد مخدر هستند. بیش از ۷۰ درصد زندانیان را معتادان، خرده‌فروشان و قاچاقچیان مواد مخدر تشکیل می‌دهند و می‌توان نتیجه گرفت سرمنشاء برخی از قتل‌ها و معضلات اجتماعی ناشی از مصرف مواد مخدر است.

    سید علی آقازاده استاندار مرکزی، گفت: علیرغم تمامی تلاش‌هایی که در حوزه پیشگیری، درمان و مبازه با مواد مخدر در کشور صورت گرفته است، متاسفانه شاهد افزایش جرائم مربوط به مواد مخدر در طول سال‌های اخیر هستیم و حتی اگر دولت با تمامی دستگاه‌های زیرمجموعه خود و حتی دستگاه‌هایی که زیرمجموعه قوه‌مجریه نیستند به حوزه اعتیاد ورود کند، تا زمانی که مردم، خانوده‌ها و سازمان‌های مردمی مشارکت نداشته باشند، شاهد اثربخشی در حوزه پیشگیری، درمان و مبارزه با مواد مخدر در کشور نخواهیم بود.

    استاندار مرکزی گفت: در طول سال‌های اخیر بیش از 3 هزار نفر از نیروهای انتظامی و سایر دستگا‌ه‌ها در حوزه مبارزه با مواد مخدر به شهادت رسیدند، و علاوه بر آن بیش از 2 هزار جانباز در این حوزه جانفشانی داشته‌اند، اما همچنان معضل اعتیاد پابرجا است.

    آقازاده با اشاره به موقعیت جغرافیایی کشور و قرار گرفتن در مسیر ترانزیت مواد مخدر از شرق به غرب که منجر به تشدید معضل اعتیاد در کشور شده است، بیا کرد: البته نمی‌توان ترانزیت مواد مخدر از کشور را به عنوان تنها عامل ایجادکننده اعتیاد در جامعه قلمداد کرد چرا که این امر به فاکتورهایی همجون بیکاری، اقتصادی، فرهنگ خانوده‌ها و … نیز مرتبط است.

    گسترش افسردگی و نبود نشاط اجتماعی یکی از عوامل ورود افراد جامعه به چرخه اعتیاد هستند که در درجه اول خانواده‌ها باید بیش از گذشته نسبت به اعتیاد فرزندانشان هوشیار بوده و در کنار آن مطبوعات و رسانه‌ها اطلاع رسانی دقیق‌تری نسبت به این امر داشته باشند.

    به گزارش ایسنا، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان با اشاره به هفته مبارزه با مواد مخدر از یکم تا هشتم تیرماه تعداد برنامه‌های در نظرگرفته شده از سوی شورا در استان مرکزی را 152 عنوان برنامه دانست و افزود: با توجه به اینکه تعدد و تنوع برنامه‌های این هفته پیش‌بینی می‌شود تا 20 تیرماه برگزاری برنامه‌ها ادامه یابد.

    نبیالله شاه‌محمدی شعار امسال هفته مبارزه مواد مخدر را همانند سال گذشته “اول گوش کن! گوش کردن به کودکان و جوانان گام نخست در کمک به رشد سالم و ایمن آنهاست” عنوان کرد و با اشاره به اینکه افتتاح 2 مرکز درمان اعتیاد ویژه زنان به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر در شهرستان های اراک و ساوه، گفت: مراکز درمان ترک اعتیاد استان در قالب تیم 5 نفره بازرسی که متشکل از اعضای ستاد مبارزه با مواد مخدر، بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی و … است، بصورت هفتگی مورد ارزیابی و نظارت قرار می‌ِگیرد.

    ایسنا

    برچسب‌ها