7-NicA-cig-smoke-200

رابطه سیگار و فشار خون

    فشار خون کسی که مدام سیگار می کشد، در طی روز بارها نوسان دارد و بالا و پایین می‌رود. فشار خون بیماران مبتلا به فشار خون بالای ناپایدار می تواند در واکنش به استرس های روزمره ناگهان بالا رود.

    سال هاست که ثابت شده سیگار کشیدن خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد ولی مدت ها بود که به نظر نمی رسید سیگار کشیدن با بروز فشار خون بالا ارتباط مستقیم داشته باشد.

    به گزارش سایت اعتیاد ، تحقیقات بیشتری که اخیراً انجام شده، از ارتباط بسیار مهمی پرده برداشته که محققان قبلی متوجه آن نشده بودند؛ چرا که به طور کلی فشار خون افراد در مطب ها یا کلینیک ها اندازه گیری می شود که سیگار کشیدن در آن جا ممنوع است. وقتی پژوهشگران فشار خون افراد را حین سیگار کشیدن اندازه گرفتند، کشف کردند که در عرض ۵ دقیقه پس از روشن کردن سیگار، فشار خون سیستولیک افراد به طور قابل توجهی افزایش یافت- بیش از ۲۰ میلی متر جیوه- و طی ۳۰ دقیقه بعد به تدریج به سطح اولیه بازگشت.

    یافته نشان می دهد که فشار خون کسی که مدام سیگار می کشد، در طی روز بارها نوسان دارد و بالا و پایین می رود. فشار خون بیماران مبتلا به فشار خون بالای ناپایدار می تواند در واکنش به استرس های روزمره ناگهان بالا رود.

    کسانی که سیگار می کشند نیز چنین وضعیتی دارند و ممکن است به فشار خون بالای ناپایدار دچار باشند. مثلاً سیگاری هایی که در مرحله پیش فشار خونی هستند و فشار خون شان کمتر از ۱۴ روی ۹ می باشد، ممکن است با هر پکی که به سیگار می زنند، در عمل به فشار خون بالای درجه یک مبتلا شوند.

    در واقع نیکوتین- چه دودش استنشاق شود چه جویده شود- رگ های خونی را تنگ می کند و از این رو قلب مجبور می شود شدیدتر کار کند. در نتیجه تعداد ضربان قلب و فشار خون افزایش می یابند.

    مواد شیمیایی موجود در دود تنباکو از روش های دیگری هم خطر ابتلا به بیماری های قلبی را بالا می برند. آن ها می توانند از میزان ذخایر اکسیژن بدن بکاهند، میزان لیپوپروتئین با دانسیته بالا (HDL) یا همان کلسترول خوب را کاهش دهند و باعث شوند که احتمال چسبیدن پلاکت های خون به هم و ایجاد لخته افزایش یابد. این لخته ها می توانند سبب بروز سکته قلبی یا سکته مغزی شوند.

    منبع: پیشگیری نوین

    برچسب‌ها