کوکائین ماده‌ مخدر با طعم مرگ

کوکائین، ماده‌ مخدر با طعم مرگ

تاثیرات کوکائین بر تمام اعضای بدن بسیار ناگوار و مرگبار است

    چرا به کوکائین، ماده‌ مخدر با طعم مرگ می‌گویند؟

    کوکائین نوعی محرک است که به محض ورود به بدن سریعا وارد مغز میشود. در واقع اثراتی که کوکائین روی بدن اعمال می‌کند ناشی از تاثیر آن روی مغز است. در مغز همه انسان‌ها منطقه‌ای وجود دارد که در صورت تحریک، باعث بروز احساس سرخوشی و رضایت در فرد می‌شود به‌طور طبیعی در این منطقه از مغز ماده‌ای به‌نام دوپامین ترشح می‌شود.

    بعضی از مواد مخدر به ‌ویژه کوکائین باعث می‌شوند که دوپامین برای مدت بیشتری در فواصل بین سلول‌های مغز باقی بماند و در نتیجه به فرد احساس خشنودی و سرخوشی زیادی دست دهد.

    کوکائین در چند ثانیه وارد جریان خون شده و تاثیرات وحشتناک خود را بر بدن انسان برجا می‌گذارد. تاثیر لذت بخش گذرا که در پایان مرگبار و دردآور است.

    اوج لذت این ماده مخدر پس از مصرف، ۱۵ تا ۳۰ دقیقه است. کوکائین که هم به شکل کریستال های متبلور و هم به شکل پودر سفید رنگ موجود است، مصرف آن پیامدهای شدیداً منفی بر بدن دارد، از خون بینی گرفته تا تخریب دایمی شش و حتی مرگ.

    آسیب کوکائین بر مغز انسان

    محققان دانشگاه استونی بروک برای نخستین بار بلایی را که مصرف کوکائین بر روی جریان خون در مغز می‌آورد، نشان داده‌اند. این روش مبتنی بر استفاده از لیزر برای اندازه‌گیری چگونگی مختل شدن جریان خون مغز موشها ابداع شده است.

    کوکائین و مغز
    تاثیرات کوکائین بر تمام اعضای بدن بسیار ناگوار و مرگبار است

    کوکائین ماده‌ مخدر با طعم مرگ

    تصاویر بدست آمده توسط این روش برای اولین بار بطور واضح و مستقیم نشان داد که چگونه بر مغز تاثیر می‌گذارد. این دستاورد بزرگ می‌تواند به پزشکان و محققان در درک بهتر تاثیرات مواد مخدر بر مغز کمک کرده و شاید بتواند در ارتقاء جراحی‌های سرطان مغز و مهندسی بافت و همچنین گزینه‌های درمانی بهتر برای بازپروری معتادان به مواد مخدر مورد استفاده قرار بگیرد.

    پژوهش‌ها از ارتباط میان استعمال کوکائین و سایکوز خبر می‌دهد. سایکوز، بیماری شدید روانی است که علایم عمدۀ آن اضطراب، هراس، کج پنداری، بدگمانی و توهم بوده و بیمار تماس خود را با واقعیت‌های اطراف خود از دست می‌دهد. کوکائین سبب تشدید اعراض سایکوز می‌شود.

    کاهش اشتها و خراب ساختن حس ذایقه تاثیرات دیگر مصرف کوکایین است. از همین‌رو افراد معتاد به این ماده اغلباً کم وزن و لاغر می شوند. مطالعات نشان داده است که کوکائین همچنان با برهم زدن متابولیزم یا سوخت و ساز بدن، توانمندی ذخیره کردن چربی را مختل می‌سازد.

    جیما فگتری، استاد طب در دانشگاه سیدنی آسترالیا، که پژوهشی را در این مورد انجام داده است، از کوکایئن به عنوان دوای سکته دهندۀ قلب یاد کرده و گفته است که تنگ شدن‌ مجرای رگ‌های قلب در اثر استعمال این ماده سبب حملات قلبی می‌شود.

    تاثیرات کوکائین بر تمام اعضای بدن بسیار ناگوار و مرگبار است، اما ترک به موقع کوکائین و درمان فوری آفات ناشی از استعمال این مواد، به گونۀ قابل ملاحظه از پیشرفت خطرات جلوگیری کرده و در بسا موارد پس از درمان اعتیاد، فرد معتاد تقریباً از کیفیت زنده‌گی عادی برخوردار شده است.

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید:

    عوارض وحشتناک مصرف کوکائین بر بدن

    آخر خط معتاد، آغاز ترک اعتیاد

     انجمن معتادان گمنام  NA

    برچسب‌ها