خنده و گریه؛ چاشنی یک زندگی سالم

خنده باعث آرامش ذهنی می‌شود

    ‌گریه عملی طبیعی، سالم و شفا بخش است و خنده زندگی را برای شما رضایت بخش می‌کند.

     فواید گریه را می‌دانید یا اینکه شما هم فکر می‌کنید گریه برای سلامتی مضر است؟ درست است که غم و اندوه عامل بیماری و پیری است اما فراموش نشود که گریه در حد معمول با دفع سموم بدن موجب سلامت بدن و پوست می‌شود؛ تحقیقات نشان داده است که گریه هم می‌تواند برای سلامت خوب باشد، اگر چه تعداد فواید گریه کردن نسبت به فواید خندیدن کم‌تر است اما قطعا همان تعداد هم نباید نادیده گرفته شود، اگر جلوی اشک‌های خود را بگیرید این امر منجر به آسیب رساندن به خود است.

    عمل گریه کردن اجازه می‌دهد تا احساسات و تنش‌ها سرکوب شوند که این امر به از بین بردن استرس، افسردگی و به بهتر کردن خلق و خو کمک می‌کند. گریه عملی طبیعی، سالم و شفا‌بخش است.

    طالبعلی پورشریعه روانشناس بالینی در گفت و گو با ایسنا‌ در مورد اثرات خنده و گریه بر روی جسم اظهار کرد: خنده و گریه یک واکنش فیزیولوژیک و هیجانی نسبت به عوامل و محرک‌های محیطی است. وی در مورد فواید گریه کردن و اشک ریختن خاطرنشان کرد: گریه کردن البته به اندازه بدن را به آرامش می‌رساند اما این فواید تنها به رسیدن به آرامش ختم نمی شود و فواید بسیار دیگری دارد. گریه علاوه بر اینکه ذهن و احساس افراد را پاک می‌کند، قادر به پاکسازی سموم نیز است.

    این روانشناس بالینی تصریح کرد: اشک‌هایی که توسط استرس تولید می‌شوند، به بدن کمک می‌کنند تا از مواد شیمیایی افزایش دهنده کورتیزول خلاص شوند. گریه مانند ادرار و تعریق باعث حذف مواد سمی و محصولات زائد بدن می‌شود.

    گریه بهتر از هر داروی ضد افسردگی عمل می‌کند

    این روانشناس بالینی گفت: تاثیر مثبت گریه کردن برای سلامت چشم مشهود است‌، گریه کردن برای چشم اشک‌هایی که توسط غدد اشکی تولید می‌شوند، باعث باز شدن دید می‌‌گردند. اشک قادر است بهتر از هر گونه داروی ضد افسردگی خلق و خو را بهبود بخشد؛ طبق مطالعات به عمل آمده گریه کردن باعث تسکین روح و خلق افراد می‌شود.

     اشک‌های احساسی به عنوان دریچه اطمینان برای قلب عمل می کنند؛ همچنین گریه در کاهش و جلوگیری از بیماری‌های مرتبط با استرس موثر است. این روانشناس بالینی تاکید کرد: هنگامی که گریه سرکوب می‌شود، هیجانات رها نمی‌شوند و خصایص شخصیتی مخرب همچون پرخاشگری بروز می‌کنند.


    این که بتوانید خندیدن را تمرین کنید، باید با افرادی معاشرت کنید که همیشه شاد و خوشحال هستند

    امتناع از گریه کار درستی نیست

    پورشریعه ‌گفت: به باور دانشمندان سرکوب و امتناع از گریه کار معقولی نیست؛ اما برخی افراد که پس از مورد انتقاد قرار گرفتن، مشاجره با دوستان، مواجهه با ناکامی‌های کوچک فورا شروع به گریستن می‌کنند، باید به روانشناس مراجعه کنند. چرا که معمولا علت اصلی این نوع گریه‌ها اعتماد به نفس پایین و یا مشکلات روانی مزمن در فرد بوده و بایستی فرد تحت درمان قرار گیرد.

    ‌زنان چهار تا پنج برابر مردان گریه می‌کنند

     گریه یک ابزار برقراری ارتباط است‌، یک زبان جهانی برای درخواست کمک و حمایت اجتماعی بوده و به آزاد‌سازی آندورفین‌ها و جریان خون کمک می‌کند.

    پورشریعه در مورد تفاوت گریه در مردان و زنان خاطر‌نشان کرد: زنان چهار تا پنج برابر بیشتر از مردان گریه می‌کنند.

    ‌خنده باعث آرامش ذهنی می‌شود

    این روانشناس در مورد اثر خنده بر جسم، گفت: بیماری‌های زیادی مانند “فشار خون”، “نارسایی های قلبی”، “بی خوابی و افسردگی” حاصل فشارهای بیش از اندازه‌ای هستند که هر کدام از ما روزانه با آنها دست و پنجه نرم می‌کنیم. اضطراب و استرس محیط کار و فعالیت ممکن است به وضعیت بدتر مانند اعتیاد به مواد مخدر یا تفریحات غیر‌سازنده منجر شود. از این رو، تمرین خنده به فواصل زمانی در روز باعث می‌شود اکسیژن بیشتری به مغز برسد و با آزادشدن هورمون‌های انرژی زا در بدن، فرد احساس آرامش بیشتری کند.

    خنده درمانی سیستم ایمنی بدن را افزایش داده باعث می‌شود کمتر دچار سرماخوردگی و عطسه شوید همین طور بروز عفونت‌های حلق و ریه را تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد. خنده استقامت بدن را در ابتلا به بیماری‌هایی همچون آسم، برونشیت، سردردهای عصبی و میگرن‌ و نیز دردهای ناشی از آرتروز، دیسک کمر و ستون فقرات افزایش می‌دهد.

    خنده درمانی درحقیقت نوعی تمرکز فکری محسوب می‌شود که افکارانسان را از دنیای فیزیکی جدا می‌کند تا جایی که ذهن به هیچ چیز دیگری نمی‌اندیشد. طی فرآیند خنده درمانی به افراد آموزش داده می‌شود که صرف نظر از مشکلات و گرفتاری‌هایی که برای هر فردی در زندگی ممکن است پیش بیاید، خندیدن و خوشحالی بخش جدایی ناپذیری از زندگی فردی انسان‌ها محسوب می‌شود.

    خنده و گریه

     طبق مطالعات به عمل آمده گریه کردن باعث تسکین روح و خلق افراد می‌شود

     وقتی ذهن و فکر شما در آرامش کامل باشد قطعاَ راحت تر و آسان تر می‌توانید تصمیم بگیرید و با آرامش خاطر مشکلات خود را حل کنید‌. برای این که بتوانید خندیدن را تمرین کنید، باید با افرادی معاشرت کنید که همیشه شاد و خوشحال هستند.

     اگر می‌خواهید از زندگی خود راضی باشید،‌ باید رابطه‌ها را شاداب و با نشاط نگه دارید.

    ‌خندیدن قانون خاصی ندارد

    خنده از طریق قانون‌های سخت از پیش تعیین شده به وجود نمی‌آید، بلکه در حین مکالمه و برقراری ارتباط است که افراد شروع به خندیدن می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد تماشای یک فیلم کمدی جریان خون را به قلب افزایش می‌دهد، درحالی که دیدن یک فیلم غم‌انگیز موجب کاهش جریان خون به قلب می‌شود.

    ایسنا

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید:

    تغذیه مناسب بعد از ترک اعتیاد

    برچسب‌ها