قلیان دروازه ورود به اعتیاد است

گسترش مصرف قلیان به ویژه در میان زنان ایرانی

    رواج مصرف قلیان در میان خانم‌های ایرانی به حد نگران‌کننده‌ای رسیده است. به نظر کارشناسان ضررهای مصرف قلیان حتی از اعتیاد به سیگار بیشتر است. به نظر کارشناسان قلیان یک “تفریح مجاز” در اختیار جوانان قرار می‌دهد.

    قلیان، با قلقل آب و پیکر ظریف و طعم‌های خوشمزه‌اش، بیش از سیگار جنبه سرگرم‌کننده دارد، اما به نظر کارشناسان مصداق همان “مار خوش خط‌ وخال” است، زیرا بسیاری از مردم خیال می‌کنند که زیانی ندارد یا زیان آن به اندازه مصرف سیگار نیست؛ درحالیکه قلیان برای اعصاب و دستگاه گردش خون خیلی هم زیانبخش است.

    دکتر صمد قدرتی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، به خبرگزاری مهر گفته است: «توتون‌های استفاده شده در قلیان علاوه بر مضراتی که مشابه سیگار دارند به خاطر مواد افزودنی دیگری که برای طعم بخشیدن و بو بخشیدن به آن اضافه می‌شود ایجاد یک سری علایم حساسیت چه به صورت پوستی و چه به صورت تنفسی می‌کند و در پاره‌ای موارد باعث نمایان شدن آسم خفته در افراد می‌شود.»

    به نظر این پزشک کارشناس، قلیان برای سیستم قلبی، عروقی و دستگاه تنفس بسی زیان‌بخش است و پس از چند سال مصرف باعث مشکلات تنفسی می‌شود.

    کارشناسان عقیده دارند مواد شیمیایی که در ساخت تنباکوهای قلیان مورد استفاده قرار می‌گیرند
    دارای فلزات سنگینی هستند که می‌توانند عامل بروز بیماری‌های کبدی یا کلیوی در فرد مصرف‌کننده باشند

    اعتیاد به قلیان

    بر خلاف تصور رایج، دور توتون و تنباکویی که با قلیان وارد بدن می‌شود، اعتیادآور است.

    طبق گزارش “کمیته مبارزه با استعمال دخانیات وزارت بهداشت”، حدود ۱۵ درصد از جوانان ایرانی به طور مستمر قلیان مصرف می‌کنند و بسیاری از آنها گمان دارند که این تفریحی بی‌ضرر است.

    کارشناسان عقیده دارند مواد شیمیایی که در ساخت تنباکوهای قلیان مورد استفاده قرار می‌گیرند دارای فلزات سنگینی هستند که می‌توانند عامل بروز بیماری‌های کبدی یا کلیوی در فرد مصرف‌کننده باشند.

    قلیان از یک نظر خطرناکتر از سیگار است، زیرا “مصرف آن با نوعی پک زدن عمیق همراه است، که مصرف طولانی‌مدت آن باعث بروز بیماری‌های ریوی” می‌شود و می‌تواند به سرطان و سایر بیماری‌های درمان‌ناپذیر کشیده شود.

    اعتیاد به قلیان
    قلیان به خاطر مواد افزودنی دیگری که برای طعم بخشیدن و بو بخشیدن به آن اضافه می‌شود ایجاد یک سری علایم حساسیت چه به صورت پوستی و چه به صورت تنفسی می‌کند

    محبوبیت قلیان در میان خانم‌ها

    قلیان به ویژه در میان دختران و زنان جوان محبوبیت روزافزون پیدا کرده است. به ویژه خانم‌هایی که تحصیلکرده هستند و از زیان‌های قلیان به خوبی باخبرند، باز هم به سوی قلیان کشیده می‌شوند.

    بنا به یک پژوهش دانشگاهی سه عامل در گرایش دخترخانم‌ها به قلیان مؤثر است: تفریح، فشار همسالان، احساس برابری با پسرها.

    در پژوهشی که بر پایه مصاحبه با دختران مصرف‌کننده قلیان تهیه شده، درباره انگیزه آنها علاوه بر “احساس لذت و شادمانی” گفته می‌شود که خانم‌ها احساس می‌کنند که با کشیدن قلیان “از محدودیت‌های زنانه عبور” می‌کنند.

    در این گزارش برخی از کارشناسان به کمبود امکانات و فضاهای تفریح برای دختران و زنان جوانان اشاره کرده‌اند. جوانان برای “دورهمی” به تفریح‌ها و امکانات بیشتری نیاز دارند. اگر فضاهای مناسب و سالم از آنها دریغ شود، به ناگزیر به اعتیاداتی روی می‌آورند که گمان دارند، کسی به آنها اعتراضی ندارد.

    دویچ وله

    درباره انواع اعتیاد در سایت اعتیاد بیشتر بخوانید:

    فرهنگی برای سیگار کشیدن!

    چند روش موثر برای ترک سیگار

    انجمن معتادان گمنام ایران

    www.etiad.org

    برچسب‌ها