اعتیاد به اینترنت

نامتعادل شدن مغز با اعتیاد به اینترنت

    اعتیاد به اینترنت و گوشی‌های هوشمند منجر به عدم تعادل شیمیایی در مغز نوجوانان و جوانان می‌شود و آنها را در معرض استرس، اضطراب و در نهایت افسردگی قرار می‌دهد. 

    به گفته یک متخصص رادیولوژی در دانشگاه استنفورد وقتی کارکرد عادی سیستم لیمبیک با اختلال مواجه شود، ممکن است تشویش، اضطراب یا اعتیاد در بیماران به وجود آید. چه بسا شیوع روز افزون تلفن ها و وسایل متصل به اینترنت در جامعه این اتفاق را سرعت ببخشد.

    محققان دانشگاه سئول به ارتباط بین اعتیاد به اینترنت و عدم تعادل مواد شیمیایی در مغز پی بردند. به گزارش ساینس نیوز، محققان کره‌ای پس از مطالعه بر روی داوطلبان معتاد به اینترنت دریافتند که در مغز این افراد پس از استفاده فراوان از دستگاه‌های هوشمندی همچون تلفن همراه، انتقال‌دهنده‌های عصبی جدیدی ترشح می‌شود که فعالیت طبیعی مغز را مهار می‌کند.

    پروفسور هانکوک سئو، متخصص نورو رادیولوژی معتقد است که افراد معتاد، به درمان واکنش نشان می‌دهند و در صورت کاهش استفاده از تلفن همراه یا سایر وسایل هوشمند، وضعیت انتقال‌دهنده‌های عصبی مغز آنها به حالت نرمال بر می‌گردد.

    تمام داوطلبان مورد آزمایش در این مطالعه دارای میانگین سنی ۱۵ سال بودند که همگی آنها از نظر اعتیاد به اینترنت و استفاده کنترل‌نشده از تلفن‌همراه درمان شدند.

    اعتیاد به تلفن همراه و اینترنت با سایر بیماری‌های روانی از جمله افسردگی، خشونت و کم‌خوابی ارتباط دارد.

    خوشبختانه روند اعتیاد برگشت‌پذیر است و در صورت کنترل رفتارهای اعتیاد گونه تعادل انتقال‌دهنده های عصبی به حالت نرمال بر می‌گردد.

    محققان معتقدند که مطالعات از این دست برای کشف عوامل مخرب سلامت روانی جامعه بسیار مهم است، چرا که اینترنت، این فناوری دنیای مدرن تقریباً همه ابعاد زندگی ما را در بر گرفته است.