ریتالین

درمان اعتیاد به اجبار امکان پذیر نیست

    یک روانشناس گفت: درمان اعتیاد فقط با اراده و خواست قوی و محکم فرد معتاد محقق می شود. اگر این اراده نباشد فرد معتاد به مصرف مواد بازمی گردد. یعنی هر تغییرمثبت، جدی و پایداری به یک اراده و خواستن بسیار قوی و محکم نیاز دارد و به اجبار امکانپذیر نیست.

    به گزارش ایرنا، سید مجتبی حورایی گفت: این که برخی از معتادان برای تغییر رفتار به طور جدی دست به کار نمی‌شوند و یا آن که تصمیم‌ها و برنامه‌هایشان را نیمه کاره رها می‌کنند این است که اراده و خواست قوی و محکمی در آنها شکل نگرفته است و شاید به اجبار به ترک روی آورده اند که دراین صورت در برخی مواقع به بازگشت مجددشان به سوی مخدرها منجر خواهد شد.

    وی ادامه داد: درمان اعتیاد با الزام و اجبار سازگار نیست و باید فرد معتاد تمایل به درمان پیدا کند.

    این روانشناس گفت: برای آنکه فرد در تصمیم‌گیری برای تغییر جدی باشد باید پیوسته مراقبت‌هایی را داشته باشد و قبل ازآن باید زمینه‌های لغزش را بشناسد. مشخص کند که درچه زمینه‌ها و چه موقعیت‌هایی لغزندگی برایش وجود دارد و از آنها فاصله بگیرد و یا اگر حضورش در محیط و شرایط خاصی اجتناب ناپذیر است چه احتیاط‌هایی باید در این زمینه داشته باشد تا دچار خطا نشود.

    حورایی اظهار کرد: برای از بین بردن هر ناهنجاری و تبدیل آن به هنجار، هرگاه از بدنه جامعه و مردم کمک گرفته شود نتایج بهتری بدست خواهد آمد.

    این روانشناس یکی از روش‌های جلوگیری و مبارزه با مواد مخدر را برنامه‌ها و تکنیک‌های تغییر مثبت عنوان کرد و گفت: این برنامه‌ها به فرد معتاد کمک می‌کند تا نگرش و ذهنیت خود را عوض کند که سرانجام منجر به تغییر رفتار در معتاد می شود.

    حورایی با اشاره به این که کمپ ها فقط کارسم زدایی دربدن فرد معتاد را انجام می دهند، تصریح کرد: تغییر ذهنیت درفرد معتاد از طریق کمپ‌ها ایجاد نمی شود زیرا کمپ‌ها معمولا فقط به سم‌زدایی درافراد می‌پردازند ولی اگرهمزمان روی نگرش فرد هم کار شود بازگشت فرد سریع تر و پایدارتر خواهد بود. کسی که به سراغ مصرف مواد مخدر می‌رود به دنبال لذت جویی است چون خاصیت مواد همین است وکسانی که مواد صنعتی مصرف می‌کنند کار سخت‌تری برای درمان در پیش دارند چرا که آرام آرام مواد مخدر بر روی خردمندی آنها تاثیر می‌گذارد و کار درمان این افراد دشوارتر است اما درعین حال غیر ممکن نیست.

    وی با بیان اینکه هر اتفاق مثبتی نیازمند عزم ملی است، اظهار کرد: به عنوان مثال در هشت سال دفاع مقدس این عزم ملی بود که باعث این دفاع شد؛ بنابراین برنامه های مدونی تنظیم شود مثلا کمپین‌های موقت خوب است اما چون گذاراست تاثیر اساسی نخواهند داشت .

    درباره اعتیاد در مجله اینترنتی اعتیاد بیشتر بخوانید:
    نیاز معتادان به روان‌درمانی
    از عوارض تا شیوه‌های درمان مصرف الکل
    روایتی از افت و خیزهای یک زندگی پرماجرا

    سایت انجمن معتادان گمنام تهران: www.nairan1.org

    برچسب‌ها