عضو معتاد خانواده را طرد نکنید

    خانواده نباید فرد معتاد را طرد کند. خانواده نباید از بیمار خشمگین شود. اعتیاد تنها یک بیماری است و فقط با در نظر گرفتن و به باور رسیدن اینکه معتاد بیمار است می توان به نتایج خوبی در معالجه بیمار رسید.

     دکتر پروانه محمدخانی متخصص روانشناسی بالینی، درباره رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر و نگاه جامعه به فرد معتاد گفت: اعتیاد یک بیماری مثل سایر بیماری‌ها است و باید بهداشت روانی جامعه در خصوص آن بالا برده شود اینکه ما بگذاریم بیماری ایجاد شود و بعد به فکر درمان باشیم علاج واقعه بعد از وقوع است. وی ادامه داد: من معتقدم جامعه‌ یا خانواده‌ای که بیمار است فرد بیمار تولید می‌کند که این بیماری گاهی اعتیاد گاهی افسردگی و گاهی اضطراب و.. است.

    او ادامه داد: آگاهی‌بخشی‌ها در جامعه بسیار کم است حتی گاهی طرح‌هایی که مطالعات خوبی روی آن صورت نگرفته در جامعه اجرایی می‌شود که بازخوردهای منفی دارند و منجر به شکست می شوند، لذا باید طرح داشته باشیم و اعضای آن را پایلوت کنیم؛ اثربخشی طرح را قبل و بعد از اجرای طرح باید ارزیابی کنیم چنانچه دیدیم تفاوتی ایجاد شد، طرح را همگانی و همه‌گیر نماییم.

     یکی از اولین اقداماتی که باید انجام شود رسیدگی به بهداشت روانی جامعه است تا به یک جامعه شاد و دارای دغدغه‌های اقتصادی – اجتماعی داشته باشیم، به خصوص باید روی نقش والدین و نهادهایی که بیشترین ارتباط را با مردم دارند از مهد کودک تا دانشگاه‌ها کار شود زیرا اعتیاد چیزی نیست جز راهبردهای فرد برای فرو نشانی حس‌های منفی‌اش.

    وی افزود: معتقدم می‌توان با ایجاد حس‌های مثبت و جایگزین کردن با حس‌های منفی فرد که از جامعه یا خانواده برمی‌آیند و تبدیل به آسیب می‌شوند مقابله کرد.

    طرد فرد معتاد خانواده

    دکتر محمد خانی: من معتقدم جامعه‌ یا خانواده‌ای که بیمار است فرد بیمار​ تولید
    می‌کند که این بیماری گاهی اعتیاد گاهی افسردگی و گاهی اضطراب و.. است.

    این استاد دانشگاه و آسیب شناس درباره آمار اعتیاد در زنان اظهار داشت: طبق آخرین آماری که داریم حدود 9 درصد از مصرف‌کنندگان مواد مخدر زنان و مابقی مردان هستند که این متاسفانه خبر خوشی نیست حتی یک درصدش چه برای زنان و چه برای مردان بد است ولی به اعتقاد من باید آسیب شناسی کرد تا به علت اصلی گرایش زنان به مواد مخدر پی ببریم؛ چه بسا مشکل عمده ما همان 91 درصد است که 9 درصد از دل آن برمی‌آید مثلا دختر پدری که اعتیاد دارد یا زن مردی که معتاد است و کم کم به سمت مواد کشیده می‌شوند و می‌توان گفت این 9 درصد غالبا زاییده آسیب اول است، لذا باید بیشترین سرمایه‌گذاری و تمرکز روی اعتیاد آقایون گذاشته شود تا نتیجه بهتری گرفت.

    محمدخانی تاکید کرد: من سرمایه گذاری برای ترک اعتیاد در زنان را نفی نمی‌کنم اما اگر در این حوزه برای زنان کار می‌شود باید در بستر جامعه و با توجه به امنیت و احترامشان و با توجه به اینکه مورد خشونت قرار نگیرند، کاری انجام شود.

    وی در انتها به نقش مهم خانواده اشاره کرد و یادآور شد: خانواده بیشترین کمک در شکل نگرفتن بیماری را دارد اما وقتی شکل گرفت و این آسیب و بیماری درخانواده به وجود آمد یکی از سخت ترین شرایط روانی برای درمان در خانواده ایجاد می‌شود.

    به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، وی تصریح کرد: خانواده نباید فرد معتاد را طرد کند بلکه باید وی را تشویق کند و ابزار و مکان درمان را برای فرد مهیا کند، خانواده نباید از بیمار خشمگین شود اعتیاد تنها یک بیماری است و فقط با در نظر گرفتن و به باور رسیدن اینکه معتاد بیمار است می توان به نتایج خوبی در معالجه بیمار رسید.

    منبع: ایسنا

    درباره اعتیاد در سایت اعتیاد بیشتر بخوانید:

    نقش مشاوره در پیشگیری از اعتیاد جوانان

    مراحل اعتیاد به الکل و دلایل الکلیسم

    حقایق شگفت‌انگیزی درباره اعتیاد

    هيچ‌کس از‌ خطر ‌اعتياد مصون نيست

    درمان اعتیاد به الکل یا الکلیسم

    www.etiad.org

    برچسب‌ها